Tanden van de cavia.

• Hester

Mijn cavia''s zijn aan de trallies van hun kooi aan het knaagen.

Ik heb gelezen dat je geen knaagsteen bij cavia's mag gebruiken want dat zou slecht zijn.(voor hun gezondheid).

Wat kan ik dan gebruiken in hun kooi zodat ze daar lekker op kunnen knaagen en dat ze dus ook zo hun tanden slijpen.

Ze knagen ook aan hun huisje.

Ik hoop dat iemand mij wil helpen.

Alvast bedankt van Hester.

• mich87

Hoi Hester,

Nee, ik zou geen knaagsteen gebruiken. Hier zitten veel te veel mineralen in.

Het knagen aan de tralies is vaak een gewoonte en niet zo gemakkelijk af te leren. Het enige wat je kunt doen is genoeg huisjes in het hok zetten (eigenlijk altijd 1 huisje meer dan het aantal cavia's). Huisjes van hout, zodat ze ook aan de huisjes kunnen knagen. Je zou nog een wilgentak kunnen proberen.

Knagen ze altijd op dezelfde plek? Zo ja, dan zou je iets voor deze plek kunnen zetten, zoals een huisje, waardoor ze er niet meer bij kunnen. Hierdoor doorbreek je de gewoonte.

Verder zou je, als je meerdere huisjes hebt, elke week de huisjescombinatie en plek van de huisjes kunnen veranderen. Hierdoor hebben ze elke week een nieuwe omgeving waaraan ze moeten wennen, zodat ze zich minder snel vervelen.

Succes!

• marissa

Mijn beertje deed dit ook erg. Het is aandacht vragen van hem. Ik heb toen afleiding voor hem gezocht. Hij kon in buizen rondjes rennen. Ook zat hij alleen omdat hij gecastreerd was. nadien heb ik een zeugje bij hem gezet en het werd gelijk een stuk minder. Ik gaf hem takken van onze fruitbomen in de tuin. Altijd een ruif vol hooi en een buigzame brug van wilgen takken. Dus genoeg voor de tandjes. Al mijn caafjes smullen dagelijks van het hooi. Echt ze eten de hele dag. Na een dag is de ruif leeg en wordt hij weer gevuld. Met de andere ging hij dit ook doen en ging het over. Succes

GRoetjes Marissa