twee zeugjes

• Marjolijn van Dun

Ik wil graag advies over twee zeugjes die ik bij elkaar heb gezet, we hebben meerdere cavia`s maar nu weet ik het even niet meer. Indy is een peruuf van 3 jaar en is vanaf kleins af aan altijd bij haar moeder geweest maar deze is op 30 december overleden . Ik heb haar vervolgens proberen te koppelen aan haar zus maar dit ging niet was alleen maar klappertanden zelfs tot vechten toe. Nu heb ik afgelopen zondag een us teddy gekocht van 5 weken en ik had Indy ook meegenomen naar de fokker en dat ging goed ook zelfs samen in de vervoersmand .

In de flat samen gedaan en een half uur later is Indy uit de flat gesprongen van angst vanaf een meter hoogte gelukkig niks aan de hand en gewoon weer terug gezet , maar ik merk gewoon dat ze het kleintje niet leuk vind als ze in de buurt van haar komt bijt ze van zich af en de kleine wil alleen maar bij haar schuilen voor de warmte

natuurlijk . Zelfs wanneer ik Indy vast houd om te knuffelen wil ze weer terug in de kooi en begint mij zelfs te bijten .

Zelf denk ik dat het beter is om Indy toch weer alleen te zetten en voor de kleine een ander vriendinnetje te kopen of moet ik geduld hebben en het nog maar even aan zien .Groetjes

• Khydra

als de kooi groot genoeg is, zou ik hem met een stukje gaas splitsen, zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken etc., maar niet bij elkaar kunnen komen. En dan langzaam het voer steeds dichter bijelkaar leggen. En als het lukt ze langzaam aan samen op vreemd terrein zetten, eerst weer apart, dus wel elkaar zien, maar niet blij elkaar kunnen, en dat opbouwen. Kijken of ze op deze maniet aan elkaar wennen.

Het kan zijn dat Indy gewoon eraan moet wennen dat er iemand anders bij zit. Bij het ukkie zou ik een schuilhokje inzettten, ook dicht bij het gaas, dat ze wel kan schuilen/warmte, maar toch elkaar zien. Geef het op deze manier de kans, soms kan het ineens snel gaan. Als het na een paar weken niet verbetert zou ik ze apart houden en het ukkie een nieuw vriendje geven.

Succes!

Jannie

• Marjolijn van Dun

Ik heb toch besloten om Indy apart te zetten en voor de kleine een nieuw vriendinnetje gekocht , als ze straks weer naar buiten gaan gaat Indy bij een andere zeug en gecastreerde beer dit moet wel goed gaan .Ik kan dat nu niet doen omdat de flat maar een meter breed is en dat vind ik te klein voor drie cavia`s . Bedankt voor je advies .

• khydra

dat is inderdaad ook een mogelijkheid, er een castraat bijzetten. Vaak gaat dat heel goed.

Leuk dat je voor het kleintje een andere hebt gekocht, het valt me steeds weer op dat ze het zooo gezellig vinden, gezelschap (behalve jouw Indy dan ;) )

Succes en veel plezier met de nieuwe aanwinsten!

Jannie