cavia zwanger of niet?

• Hester

Goedendag,

Tegen mij is gezegt dat ik 3 mannetjes cavia's heb.

Ik heb er twee van de zelfde leeftijd en 1 cavia is wat ouder.

Maar nu is 1 cavia best wel wat aangekomen en is wat dikker dan de andere cavia's.

Molliger zeg maar dat merk je ook met oppakken.

Kan het komen omdat de cavia mischien veel eet?of is de cavia zwanger?

Ik kan niet kijken of het echt mannetjes zijn of dat er toch een vrouwtje tussen zit.

Want ze zijn nog er wild en schrikkerig.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

• jacqueline

hallo hester

je kan zelf wel kijken of je dezelfde geslachten hebt

je pakt ze op en kijk aan de onderkant even goed of ze hetzelfde zijn :)

je hebt ook kans dat er 1 bij is die gewoon dikker is ja iedere cavia is verschillend ook qua eten enz

een zwangere zeug herken je aan haar peervormig figuur en 3 weken voor de bevalling gaan de jongen schoppen in de buik en die zie je ook aan de buitenkant bewegen als er meerdere inzitten

weeg ze eens met een keukenweegschaal als de dikkerd aan blijf komen kan het ook miss een zwanger meisje zijn

• jonne

Het kan kloppen dat je cavia zwanger is misschien heeft de dierenwinkel een fout gemaakt dat is ook bij een vriendin van mij gebeurt

groetjes jonne:)

• Sigrid

Even ‘doorbijten’ en kijken wat voor geslacht het is, lijkt mij handig als je nestjes wilt voorkomen ;). Ik werk bij een dierenambulance, waar regelmatig niet zulke tamme konijnen en cavia's binnenkomen, die toch ook echt soms nagels of bij moeten laten knippen, of andere behandelingen moeten ondergaan. Dat lukt uiteindelijk ook altijd ;).

Desnoods werk je even met iemand anders samen - één iemand houdt de cavia vast, en de ander kijkt aan de onderkant. Bij volwassen mannetjes zie je ook aan de achterkant vaak al duidelijk de "ballen'' zitten. Bij jonge cavia's is het wat lastiger te zien, maar via google vind je meer informatie hoe je ook daar kunt zien of het een mannetje of vrouwtje is. Bijv. op http://www.degrotecavia.nl/geslacht.html.