Tesselaar borstelen?

• Khydra

ik heb oa. een tesselaar en ik heb ooit gelezen dat je die niet moet borstelen. Dat doe ik dus ook niet, alleen met mijn vingers, maar hij begint toch wat te vervilten/klitten achterop en ik kan me voorstellen dat hij dat niet zo fijn vindt.

Hoe erg is het om toch te borstelen?

Jannie

• zoeperzazke

Een tesselaar is een schaap ;) Je bedoelt waarschijnlijk een texel. En een texel mag je gewoon borstelen, het enige ‘nadeel’ is dat je de krul ermee plat borstelt en de prachtige pijpenkrullen die zo typisch zijn voor een texel verdwijnen. Dus het uiterlijk is het enige bezwaar….

• Monique

Hoi Sas,

Mij stat ook bij de je de Tessel niet kan borstelen i.v.m. het behoud van de krul.

Is het misschien een optie om ze te wassen, dan de kam er door en goed op laten drogen.

Hoe houd een tessel-fokker zijn krul dan zo mooi zonder klitten?

Bij de Lunkarya heb ik er geen last van. 1x per maand 6 weken was is ze en kam ik ze goed uit.

Verder doe ik het ook met mijn handen tussen door.

De Lunk behoud ook zijn krul.

Groetjes Mo

• Khydra

nou ja, hij ziet er ook bijna uit als een schaap ;)

Voorlopig kanm ik hem toch maar niet teveel, ik vind juist die pijpekrullen wel grappig. Ik knip hem bij als het erg knoperig wordt, dat bevalt tot dusver het beste.

• M.

De ‘verspreking’ is wel verklaarbaar. Sinds de invoering van de laatst standaard (2007) is het weer ‘Texel’, daar waar het eerst altijd ‘Tessel’ is geweest. Het beste is om de haren vanuit de basis met de achterkant van een puntkam elke dag (het is niet anders) vrij te houden van klt. Overigens is er geen dwingende reden om ze niet te kammen. Het is puur het cosmetische aspect. Net zoals andere conditioneer trucjes die Texelfokkers hanteren om de krul te acccentueren als ze naar de shows gaan,

M.