zijn er cavia's die wat kleiner blijven of juist heel groot worden?

• Maaike

Goedemorgen,

Fijn te zien dat dit een ‘levend’ forum is. Graag wil ik weten of er cavia's zijn die extreem groot worden of caviasoorten die juist wat kleiner blijven. Blijft een Teddy bijvoorbeeld gemiddeld van grootte?

groetjes,

Maaike

• Khydra

ook hierin zit verschil per ras. Mijn teddy is behoorlijk groot, mijn borstel was relatief klein, maar die had een slechte start gehad, evenals een gladharige die ook klein is gebleven.. Ik heb gladharigen groot en klein, zelfs 2 zusjes, waarvan de ene 1295 gram is en de andere net 1000 gram.

Een goed start is heel belangrijk uiteraard. Je zou ook een in een opvang kunnen kijken, daar zitten ook veel dieren met smart te wachten en dan kan je zien wat je krijgt, en daar hebben ze ook wel jongere dieren, zowel als oudere.

Moeilijk he? ;);)

Pas wel op: het verslavingsgehalte van cavia's is behoorlijk hoog :) Ik ben ooit met 1 begonnen en heb er nu 14, dus je bent gewaarschuwd :)

• marissa

Ik heb 4 ch teddie's waarvan er 1 is achter gebleven in groei. Normaal is dit een groot ras. Maar Dewi is altijd klein gebleven. Zij is de baas zo grappig zo'n klein beestje maar haar wil is wet. De andere zijn wel normaal kwa grote. Wel vind ik ze dikker en groter lijken door die volle vacht. Voor de rest waren mijn sheltie, gladhaar en us-teddy ongeveer even groot. En het is inderdaad erg verslavend maar mijn man houdt het wel op 4.

Groetjes Marissa

• amber

Mijn ervaring is dat gladharige cavia's wat kleiner zijn. De langharige rassen zijn wat groter en forser qua bouw.

Verder zijn mannetjes meestal wat groter dan vrouwtjes.