Welke caviasoort welk karakter?

• Maaike

Goedenavond,

Zoals in mijn vorig bericht over huisvesting aangegeven wil ik ons gezin uitbreiden met twee cavia's, samen in een hok, binnen.

Ik ben me aan het oriënteren op het soort cavia dat ons gezin het beste zou liggen (ouders en twee rustige dochters van 7 en 10). Kan iemand mij van advies voorzien wat betreft karakter van caviasoorten? Knuffelig, minder knuffelig, lief, pittig, etc. Ik begrijp dat cavia's individuutjes zijn en dat er binnen elk soort wel eigen karaktertjes zitten, maar tips zijn welkom!

bedankt en groetjes,

Maaike

• Khydra

er zijn altijd uitzonderingen uiteraard, maar het is mij opgevallen dat borstelcavia's over het algemeen nogal druk zijn en teddy's juist wat rustiger. (zal wel niet wetenschappelijk zijn, maar dat merkte ik ;) )

Jannie

• jacqueline

hoi maaike

leuk dat je kiest voor 2 cavia's :)

ik heb zelf al jaren verschillende rassen gehad en heb ook dingen gemerkt aan karakters :)

een rex is erg rustig en vooral de beren die maken zich niet druk en kunnen vaak ook makkelijk met zijn 2en geplaatst worden

langhaarrassen zijn vaak verlegen maar als je veel aandacht geeft ook goed tam te maken

borstel vind ik geen knuffelcavia's ze zijn erg hyper en vinden het ook niet leuk om over die borstels geaaid te worden.

gladhaar is soms wel wild maar ligt ook aan het opvoeden ik heb hier bv 3 zeer tamme gladhaarzeugjes in de groep en mijn dochter heeft een extreem tamme gladhaar sweety die luistert ook naar haar naam en komt op comando bij haar in haar knuffelzakje

ch teddy's zijn erg relax en maken zich ook niet zo druk verder

us teddy zijn vaak toch pittig zeker de meisjes maar dat is mijn ervaring he ;)

dan heb je ook de skinny (naaktcavia) ik fok ze nu bijna 3 jaar en ze zijn inderdaad druk in de kooi maar knuffelen vinden ze wel gezellig op de arm.een skinny eet wel meer omdat ze naakt zijn verbranden ze meer energie om warm te blijven dus eten meer.

ik denk dat iedere cavia tam te krijgen is maar daar moet je zelf ook veel aan doen

een cavia is een vluchtdier en zal ook de eerste dagen weg rennen als je ze wilt pakken.

veel aandacht is toch bij een babycavia erg belangrijk je krijg ze tam door veel te pakken en te knuffelen

dus eigelijk kan je iedere caia rustig krijgen mits je aandacht geeft

ik zou ook een dier bij een fokker halen en niet zomaar uit de dierenwinkel.

of bij de opvang in de buurt die zien vaak welk karakter een diertje heeft

ik haal zo een knuffel tussen en nestje uit en een minder knuffelbaar dier ;)

ik wens je veel succes met je keuse

• marissa

Ik denk ook dat je ieder ras tam kan krijgen maar je moet wel letten op hoe ze gehouden worden. Ik heb mijn zeugje gekocht en zij zat in dichte bakken. Ze zag dus niks bij haar fokster. Ze was erg schrikkerig in het begin en vloog de kooi door. Om haar tam te krijgen heeft wel enige tijd geduurd. Zij heeft een kleintje gekregen en hem heb ik iedere dag gepakt. Ook veel naast de kooi gezeten en geaaid. Hij is echt heel tam geworden en als hij zijn naam hoort komt hij er al aan. Dus dat maakt best veel uit of ze veel zijn gepakt en aangehaald. Ik heb ook vele rassen gehad maar ben voor de ch teddy gevallen. Het zijn echte knuffels. Ik vindt hun karakter geweldig maar vooral vind ik ze erg mooi. Mijn erste beer was een borstel en inderdaad erg druk maar toch wel een echte knuffel. En ook erg tam. Mijn gladharig zeugje hield niet van aangehaald te worden maar de gladharige van de buren vondt het heerlijk dus ik ben van mening dat ze allemaal hun eigen karakter hebben ieder dier is weer anders en ik denk dat een fokker het best iets over het karakter kan vertellen van de jongen cavia. Dierenwinkels weten niet veel tot niks is mijn ervaring. Die willen alleen maar dat je koopt een ziek dier het makt ze niet uit. Als je maar betaald. Succes met je keuze.

Groetjes Marissa

• Laura

Hoi,

Ik ben een geweldige fan van de borstels. Lekker brutaal, lekker grote mond, kleppen altijd terug als je roept en die van mij vinden het heerlijk om effe te kroelen. Inderdaad niet te lang, alhoewel de borstel schimmel meer een vrijdoos is dan de borstel brindle.

Ik ben verkocht nu door die gekke borsteltjes, lekker bokkesprongen makend en luid gillend de kamer door als ze mogen hollen.

En ja, tam zijn ze ook. naarmate ze wat ouder worden, bij mij vanaf een jaar, dan worden ze ook iets aanhankelijker.

Goudagouties zijn ook erg tam. De 2 dalmatiners die ik heb gehad wat schuwer. Ooit een hele zwarte gehad, die was ook heel tam, een hele witte met rode oogjes ook.

Dus, ben je zelf ook wel een spontaan type, dan zou ik de borstels aanraden.

Groetjes,

Laura

• marypoppins@live.nl

hoi maaike, dat een caavia een indiv staat echt vast , ik heb zelf een bortel cavia van 3 jaar ongeveer , ze heeft een lief karakter, , en wil het liefts de hele dag knufffelen, maar ze is ook best wel pittig, vooral als wat lekkers niet op tijd bij haar is.

ze wil niemand anders bij haar hebben, heb div keren geprobberd maar dat liep steeds op niets uit , dus ze zit alleen in een mega grote hok, en aan aandacht komt ze niets te kort , ik zou zeggen maaike, haar de cavia;s er zo vaak mogenlijk uit en in het begin wel rustig aan doen , laat ze eerst ruiken aan de hand, en roep de naam zodat ze niet schrikken, en laat ze ook rustig uit de hand wennen , en je zal zien dat , de caaf snel een grote vriend wordt , koopniet meteen de leukst cavia , neem rustig de tijd, en observeer de caaf , zodat je kan kijken , wie welk karakter trekken heeft, ik heb zelf een bostel cavia, ik heb deze gered anders was ze slangen voer geweest, ik had geen ervaring met de zorg voor een caaf, meer van konijnen maar door middel van veel vragen op het net , dan kom je heel ver succes

• marypoppins@live.nl

hoi laura ik ben het met je eens ik heb zelf ook een borstel cavia, geweldige beestje , lekker pittig , grote mond en weten wat ze willen ik herken idd wat je schrijft, qua karakter passen ik en me caaf perfect bij elkaar , zwabbie is de naam van mijn caaf en heb haar gered van de dood, had geen ervaring met het verzorgen van een caaf maar via het net heb ik veel geleerd

• Monique

Hoi,

Maaike heeft al 2 zeer leuke caafjes waar ze heel blij mee is.

Het is al een wat oudere topic ;)

Groetjes Monique