plassen op de mens en zijn erg bang.schrikkerig.

• Hester

Goedendag,

Ik heb zins kort 3 jonge cavia's.

Als ik zeg maar de rustigste en de tamste cavia vast houd dan plast hij altijd op mij.

Is dat normaal of is hij dan bang?

Ze piepen altijd de hele dag door.Ook op schoot.

En ze zijn heel erg schrikkerig ,duiken altijd weg ,ook als je ze vast houd willen ze er altijd zo gauw mogelijk weer van ons af.

En dan willen ze in hun kooi.

Is drie cavia's te veel ofzo copieeren ze van elkaar?

Ik weet mij even geen raad ik hoop dat iemand mij goed en duidelijk antwoord kan geven want zo zie ik er de lol van cavia's hebben er niet in.

IK hoop dat iemand mij kan helpen.

Met vriendelijke groet Hester.

• marissa

Hoi Hester,

Ik had eens een hele tamme sheltie. Echt een heel lief beestje. Maar als ik ze op schoot had plaste ze me helemaal onder. Ook mijn beer die ik nu heb doet dit. Daarom leg ik er altijd een schort met zeil erin op mijn schoot. De 1 houdt het langer vol dan de andere. Maar zeker niet omdat ze bang zijn of terug willen is mijn ervaring. En dat ze schrikkerig zijn zal zijn omdat ze moeten wennen. Ik heb er 4 en daarvan waren er ook 2 erg schrikkerig. Omdat ze in de stal waar ze vandaan kwammen dichte hokken hadden. Ze schrokken zich rot als ze mij steeds zagen. Dreamy mij zeugje vloog door de kooi en Doerak bleef in zijn huis. Maar nu is dat gelukkig niet zo. Ze hebben nu door dat ik niet gevaarlijk ben. Ze komen nu zelfs naar me toe. Zacht met ze praten en ze niet laten schrikken en ze regelmatig iets uit je hand geven. Geduld met ze hebben dan komt vast alles goed. Succes.

Groetjes Marissa

• Nancy_46

Hoi Hester, ze zijn nog jong en je hebt ze nog maar kort zoals je zelf al zegt. Ze zijn schrikkerig en dus nerveus en dan plassen ze. Het heeft even tijd nodig, het ligt er ook aan waar ze vandaan komen. Een dierenwinkel is niet de beste plek voor een jong caviaatje om tam te worden. Een fokker kan anders aan, dat ligt eraan of ze liefdevol en veel in de hand zijn genomen.

Ik zou als ik jou was, ze niet alledrie tegelijk in je hand nemen, één of twee tegelijk. Een handdoekje op schoot zodat ze zich geborgen voelen en een beetje kunnen verstoppen. Dan zachtjes aaien en zachtjes praten, wat lekkers geven, daar zijn ze heel gevoelig voor zoals een stukje witlof.

Over een tijdje zijn ze aan je gewend en weten ze dat het plezierig is als ze op schoot mogen.

Als je ze uit de kooi pakt, niet van bovenaf benaderen, laag zitten en rustig je hand ernaast leggen, van bovenaf voelen ze als gevaar en dan rennen ze weg waardoor ze zich opgejaagd voelen.

Er is veel te lezen op internet over cavia's en het tam maken. Neem dat eens rustig door.

Heel veel plezier met je caafjes.

Groetjes Nancy

• Khydra

Wat nancy zegt klopt. Neem er de tijd voor, ze zijn jong en bang, logisch dat het tijd nodig heeft. Alle jongen dieren zijn bangig (konijnen, hamsters, etc)Op schoot in een dikke handdoek of zo, en dan vaak, rustig en lange tijd op schoot houden, dan leren ze vanzelf dat het leuk is. Omkoperij met lekkers werkt ook heel goed ;) Als je ze oppakt direct ondersteunen met je hand en tegen je aan houden.

Plassen op schoot komt veel voor, ik heb er 14 en sommige pissen alles eronder en anderen bijna niet. Meestal doen ze het als ze lekker ontspannen zijn. Dikke handdoek met stukje zeil eronder werkt prima.

Drie cavia;s is niet teveel, mits de kooi groot genoeg is! Minimaal 1.20 m en liever 1.50 m, met uiteraard een paar schuilplekken erin, zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan, Let op: huisjes moeten eigenlijk 2 uitgangen hebben voor de veiligheid, ik zaag er zelf altijd een deurtje bij, makkelijk.

Niet te snel wanhopen, cavia's zijn zóo leuk!

• amber

Blijf inderdaad proberen en geeft het de tijd. De dieren zijn nog jong en tam worden heeft tijd nodig.

Mijn ervaring is dat je de cavia's regelmatig uit de bak moet halen (apart van elkaar dat is rustiger).

Plassen is per cavia verschillend. Sommige dieren kunnen het lang ophouden en anderen niet. Ik heb er zelf altijd een doekje onder.

Verder heeft een jongere/kleinere cavia een kleinere blaas dus dat kan ook schelen.

Zet de cavia's in een bak in de woonkamer om ze op die manier te laten wennen aan verschillende geluiden en aandacht van jou.

Laat de dieren naar jou toekomen als je ze wat lekkers geeft (ipv het bij ze neer te leggen).

Succes.