mag cavia alleen zijn of best met 2

• cyntzia

hey,

ik zou graag een cavia hebben maar nu is mijn vraag kan ik 1 cavia kopen of best 2. en kan ik 2 vrouwtjes bijeen zetten en 2 mannetjes.

• Moniquee

2 Cavia's is gezelliger voor de dieren. Cavia's zijn groepsdieren.

2 beertjes gaan goed samen.

2 zeugjes gaan goed samen.

Veel plezier met je keuze,

Groetjes Monique

• Khydra

zeker niet alleen houden! Cavia;s vinden een soortgenootje erbij veel fijner.

En zowel man/man als vrouw/vrouw gaat over het algemeen goed samen. Gecastreerd mannetje met vrouwtje is ook heel leuk. Veel opvangen hebben wel koppeltjes.

Succes en veel plezier ;)

• Moniquee

Een cavia die echt en dan ook echt dagelijks opgepakt wordt hoeft niet perse samen te zitten. Het is voor het dier wel veel gezelliger om samen te zitten. Een cavia is een groepsdier en mijn voorkeur gaat wel uit naar 2 of meer bij elkaar. Bij mij zitten er geen cavia's alleen.

Er zijn ook cavia's die willen gewoon alleen zitten. Mijn zus heeft een cavia en daar hoef je er echt niet 1 bij te plaatsen. Het beertje die ze er bij had genomen zit nu samen met een ander beertje. Nu heeft ze dus 2 hokken in haar kamer staan……Niet dat ze dat erg vind hoor.

Groetjes Monique

• amber

Cavia's zijn groepsdieren en kunnen het beste gehouden worden met minimaal 1 soortgenoot.

Plaats dus geen cavia in combinatie met een konijn of hamster aangezien dat andere dieren zijn.

Cavia's hebben gezelligheid nodig en zoeken die ook bij elkaar op. Vaak gaan ze tegen elkaar aanliggen en je hoort ze ook geluiden maken naar elkaar. Een mens kan dit soort dingen nooit vervangen. Daarnaast ben jij er natuurlijk ook niet altijd en dan hebben ze elkaar.

Zelf heb ik altijd 2 vrouwtjes gehad en dat ging prima. In het verleden wel eens 2 mannetjes maar die gingen met elkaar vechten (hoeft natuurlijk niet altijd zo te gaan).

Je merkt wel dat de ene combinatie wat beter klinkt dan de andere (net als bij mensen).

Een vrouwtje en gecastreerde beer (man) kan ook.

Als je de geslachten zelf niet goed kan onderscheiden neem dan iemand anders mee naar de winkel. Zeker bij jonge cavia's is het soms moeilijk te zien en in veel winkels geeft men niet zo'n goed advies.

• Moniquee

Een beer en een zeug kunnen ook heel goed samen, maar vertel er dan wel bij dat je een gecastereerd mannetje (een wat ouder beertje) hebt en daar je zeugje bij stopt. Koop je namelijk een zeugje en een beertje uit het zelfde jonge nestje kan je ook problemen verwachten. Het jonge beertje zal het jonge zeugje drachtig kunnen maken. Ze zouden dus ook een tijd apart moeten zitten.

Daarom gaat mijn voorkeur uit naar 2 van dezelfde geslachten.

Dit bespaard de mensen weer onnodige kosten en het dier een onnodige operatie waar altijd weer een risico aan vast zit.

• Ilonka

Hoi,

Ik heb twee beertes samen gehad en helaas ging dat niet goed. IK heb ze toen apart gedaan en ook dat was minder. Ze wilden naar elkaar toe tot irritants toe. De een bleef aan de tralie knagen en de andere liet zich niet meer zien. Nu heb ik een beertje naar mijn moeder gedaan en het is de juiste beslissing geweest. De gene die ik heb gehouden bloeide helemaal op en is echt een lekker knuffelkont geworden. Ook die die bij mijn moeder is is eenhele andere cavia geworden dan dat ie was. Dus ik heb slechte ervaring met 2 beertjes samen maar kan mijn pecht zijn.