hoeveel verschilt een cavia van een konijn.

• marina

hallo beste dieren vrienden

ik heb al een 4 tal jaar een schat van een konijn. deze zit buiten (wel matregelen genomen voor de kou!) maar nu willen wij voor in huis een cavia. mijn vraag is hoeveel verschilt de verzorging van een konijn met die van een cavia? ik weet dat een konijn en cavia niet het zelfde voer kunnen eten omdat een konijn weinig vitamine c binnen mag krijgen en een cavia heeft dit juist hard nodig. maar wat zijn verdedre eisen die de verzorging van een cavia mee brengen.

welke groente cq fuit mag een cavia absoluut niet hebben??

groeten marina, charlie en wollie

• fransje*

Google even: de grote cavia

Dat is een site waarop je echt álles kan vinden :)

• Witchesatwork.nl

Hoi Marina

Nou ik wil je wel ff van een antwoord voorzien hoor.

Het is niet zo heeel moeilijk alhoewel de dieren behoorlijk van elkaar verschillen qua gedrag ed.

Een konijn moet ook stro hebben naast het hooi, een cavia kan volstaan met alleen hooi, maar hier bied ik ze beiden aan, want ook een cavia vind een stro sprietje soms heel lekker.

Voer>echt cavia voer konijnenvoer aangevuld met vit C tabletje wordt ook gedaan ik vind dat niet goed genoeg.

Aan veel konijnenvoeren wordt anti coc aan toegevoegd iets wat voor de cavia gewoon niet zo goed schijnt te zijn.

Een tabletje zelf gaan toevoegen kost ook geld dus gewoon goed cavia voer kopen is mijn advies, die mijn website met mijn bevindingen.

Teveel aan vitaminen kan ook een cavia erg beschadigen van binnen vooral de nieren dus.

Geen cavia voer verstrekken kan ook mits 24 uur per dag hooi en elke dag een lekker stuk vers fruit, groente, gras en dat soort zaken graag afgewisseld.

Het zijn net levende kliko's bijna alles mogen ze eten maar overdrijf niet!

Dus geen hele krop sla in een keer geven dat veroorzaakt vaak diaree.

Ik heb hier zowel cavia's als konijnen, netjes apart van elkaar in groepen van hun eigen soort gehuisvest.

En ze hebben elk hun eigen voer.

Succes met je dieren,

groetjes D#S

• Khydra

ik heb ook beide soorten, en geef elk soort hun eigen specifieke hardvoer. Ze krijgen ook allemaal hooi (veel ;) ) en de nijnen stro. De caafjes soms ook, maar die lijken er niet veel mee te doen. Groente en fruit geef ik ze eigenlijk allemaal hetzelfde, iets nieuws met kleine beetjes beginnen. Konijnen zijn nogal gevoelig op hun darmen, dus daar ben ik wel voorzichtig mee met wat nieuws. Ze krijgen oa. andijvie, witlof, paprika, tomaat, kiwi, appel ,wortel, sla, komkommer, broccoli, bloemkool, banaan, peer enz enz. Niet altijd alles tegelijk hoor ;), maar afwisselend.

• Moniquee

Hoi Marina,

Zoals ik het lees houd je je dieren gescheiden. Dat is al goed.

Je konijn eet gewoon zijn ding zoals je gewent bent en bij een cavia zit niet zo heel veel verschil in de verzorging.

Je konijn kan je zindelijk maken en kan je met regelmaat zijn toiletje schoonmaken. Je hebt dan minder werk aan het schoonmaken van je hok. Wel steeds aanvullen met hooi en stro.

Tuurlijk wel goed schoon houden.Cavia's als konijnen kunnen niet goed tegen de urine luchtjes.

Een cavia legt overal zijn keuteltjes neer wat hij maar loopt. Meestal plassen ze wel in dezelfde hoekjes die je uit kan scheppen en er vers bodembedekking aan kan vullen.

Bij een cavia moet je zeker elke week het hok goed schoonmaken. Ze zijn gevoeliger voor schimmel of schurft die ze sneller kunnen oplopen doordat je je hok niet goed schoon maakt.

Cavia's zijn meer groepsdieren dan konijnen. Je kan beter 2 cavia's bij elkaar zetten.

Qua voer ga ik persoonlijk voor caviabix. Ze krijgen dan alle vit. binnen en eten het hele bakje leeg i.p.v. dat ze alleen de lekkere dingen er uit peuzelen. Dagelijks kan je ze een stukje fruit of groente geven (hier valt veel over te vinden op het internet). Brood wat je 24 uur hebt laten drogen vinden ze ook heerlijk…net als de konijnen, maar die mogen maar een klein stukje.

Groetjes Monique

• Khydra

@ Monique: ook konijnen zijn groepsdieren! Het is helaas een wijd verbreid misverstand dat konijnen goed alleen kunnen zijn. Het kán wel als je ze veel aandacht geeft, maar geef een eenzaam konijn maar eens een partner en zie dan het verschil! Jammer genoeg is het wel zo dat man/man en vrouw/vrouw bij cavia;s meestal wel kan en bij konijnen bijna nooit. De asiels zitten vol met voorbeelden hiervan.

Verder zijn zowel cavia's als konijnen héérlijke dieren ! :)

Jannie

• Moniquee

Hoi Khydra,

Konijnen zijn ook groepsdieren, maar toch op een hele andere manier. Dit kan je niet vergelijken met een cavia.

Ja, je hebt gelijk dat konijnen ook hun aandacht nodig hebben enz., maar ik ging er eigelijk vanuit dat ze dit wel wist.

Ze heeft haar konijn al vier jaar en ik hoop en mag aannemen dat je dan wel weet waar je mee bezig bent.

Veel mensen willen maar 1 konijn. Toch merk ik dat er na een jaar mensen bij me terug komen voor een konijn er bij.

Bij mensen die er toch over nadenken voor een 2de konijn er bij, raad ik altijd eerst aan een ram te nemen. Je kan de ram op tijd laten helpen.

Mijn ervaring is dat het goed goed gaat een jonge voedster bij de ram te plaatsen.

Zorg er voor dat de konijnen voldoende de ruimte voor zichzelf in een hok hebben en dat ze lekker hun energie in de tuin/ren kwijt kunnen. Hier kom je ook al heel ver mee.

Je kan een hoop dierenleed voorkomen om mensen vragen te stellen / naar ze te luisteren / de tijd voor ze nemen en goede adviezen te geven.

Bij mij zal ook niet alles perfect gaan, maar ik heb ook wel eens iemand weg laten gaan zonder dieren…..puur door vragen te stellen en naar ze te luisteren.

Jaaaa, het zijn zeker allebei heerlijke dieren!!! ( >>> mijn cavia's en konijnen heb ik niet samen in 1 hok, maar apart van elkaar)

Groetjes Monique

• jacqueline

hoi dames

ik heb ook inderdaad mijn konijnen 2 aan 2 wonen zonder problemen

1 gecastereerde ram met blinde voedster wat echt jut en jul is ;)

2 voedsters samen wat prima gaat hier en ik heb nog 1 dekram die apart hokt maar wel heel veel los loopt en aandacht krijg

ik adviseer ook altijd om een ram te castereren en dan een voedster erbij te plaatsen geselli samen hokken

mijn cavia's zitten allemaal samen ook de fokberen geen 1 cavia zit hier alleen

ik ben meer van de cavia's hoor als ik moest kiezen maar gelukkig hebi k een beetje ruimte over voor de konijnen

• Moniquee

Hoi Jaqueline,

Ik spreek nu even niet uit ervaring, maar wat ik gehoord heb.

Een dekram kan je beter niet samen met een voedster gezellig in een hok laten zitten, want het is dan mogelijk dat hij het zo gezellig vind en niet meer gaat dekken.

Ik heb hier zelf ook 2 voedsters samen zitten, maar geef dit niet als advies. Vaak is de gezelligheid rond de periode dat ze gedekt willen worden toch weg en is de kans groot dat het mis kan gaan. Ik heb hier de ruimte om ze apart te zetten als het niet meer goed gaat en daar ben ik vaak niet zeker van bij een ander.

Groetjes Monique

• jacqueline

hoi monique

ik heb mijn dekram ook apart zitten :D:D

hij vind de dames veel te gezellig om mee te hokken en laat ze echt niet met rust hij heeft maar 1 doel :D:D

hij mag veel huppelen in de tuin dus verveelt zich niet verder haahaha hij moet zijn terratorium goed bewaken he dus veel met zijn kaakjes zijn luchtje verspreiden

ik heb ook nog 2 konijnenhokken leeg dus als het mis zou gaan dan heb ik ruimte om ze apart te zetten

ik vind echt cavia's zo veel makkelijker :D:D:D