extreme kou vannacht en morgen

• feliz

hallo, ik heb een vraagje. mijn 4 cavia's zitten buiten in de schuur met een vrije uitloop, al jaren. nu zit ik te denken om ze vanaf vannacht binnen te halen in de onverwarmde keuken en dan overdag weer naar buiten. wat vinden jullie hiervan en wat doen jullie zelf? ik heb ze al 4 jaar buiten zitten en het is altijd goed gegaan, maar -15 graden kan ik me niet herinneren!

• Khydra

Als de keuken ook onverwarmd is lijkt het me dat je ze ook wel in de schuur kan laten. Waarom zou je ze dan verplaatsen? Ik heb er ook 2 buiten in een oud konijnenhok, met heeeel veel stro en hooi, een dikke laag zaagsel en 2 snugglesafes, dat vinden ze heerlijk. Ook nog 2 dikke dekens over het hok, 's nachts ook nog een extra deken ervoor langs. En voldoende eten.Hiermee lijken ze het heel goed te doorstaan.

Jannie

• jacqueline

hoi feliz

een cavia kan makkelijk -15 hebben hoor geen probleem

vorig jaar was het net zo koud een periode en ik en mijn dieren hebben er geen last van verder

ik geef ze extra voer en stro in hun hok meer niet en dat doe ik al jaren zonder dode of zieke dieren

hoe warmer je het maakt hoe gevoeliger ze worden

ik vind een snugglesafe ook geen optie want die zijn warm en de dieren moeten toch een keer lopen in hun hok en dan koelen ze te hard af omdat ze lekker warm waren

gewoon zo laten en miss extra hooi/stro in de verblijven doen meer is echt niet nodig

• Mo

Het is niet verstandig om de dieren steeds in een andere warmte te zetten. Door ze steeds van ruimte te wisselen krijgen ze ook extra stress.

Een aantal van mijn dieren zitten buiten in een schuur. Over het dak heb ik van dat zilveren noppen “spul” dat isoleert.

Ze hebben voldoende hokjes om zich in warm te houden en ze houden elkaar ook warm.

Wat ze ook heel lekker vinden en wat lekker warm is, zijn slaapzakjes van fleece. Je hebt dan geen stro nodig. Dit kan problemen geven met de oogjes.

Groetjes Monique

• Mart

Onze cavia's zitten ook gewoon buiten in hun hok. In het hok staat een kleiner slaaphokje. Als isolatie heb ik extra stro in het hok, als het kouder wordt datn min 5 doe ik fleecedekens over het hok. Werkt goed, het water bevriest niet eens.

• Mo

Dit doe ik bij mijn konijnen die wel in een gewoon hok buiten zitten. Helpt inderdaad heel goed. Moet nu wel bekennen dat ik met die extrem kou mijn nijntjes in de schuur bij mijn andere dieren heb gezet en dat het hok nu toch leeg staat. Ik weet dat ze er tegen kunnen, maar toch…….

Bij cavia's moet je toch iets voorzichtiger zijn met stro voor de oogjes. Het gaat vaak goed, maar niet altijd en als je kan voorkomen waarom niet.

• Witches at work

Hoi hoi allemaal

STRO IS ONMISBAAR+TOT OP HEDEN ONVERVANGBAAR!!!

Jammer dat er fokkers zijn die mensen die net als ik dieren buiten gehuisvest hebben dit ontraden ivm mogelijke oog irritatie.

Zeer zeldzaam gebeurd dat hier en hersteld het ook weer, maar het voordeel is vele malen groter dan het nadeel.

Zachter/gehakseld stro (koop je in plactic pakjes in dierenwinkels ed geeft eeen lager irriatie risico.

Ik heb nu al vele jaren ervairng in buiten huisvesting, echt buiten en buiten opgehokt.

Fleece dekentjes zie ik als leuke hebbedingetjes voor binnen caafs en of Skinnys/Baldwins maar zeker niet voor buiten dieren geschikt.

Een maal nat blijft het natter als stro, en belangrijk is dat men weet dat niet alle soorten caafs geschikt zijn om permanent buiten te houden.

Verder als dieren erg veel af gaan vallen haal ik ze de de rennen en zoek naar een oplossing.

dier wordt of opgehokt of herplaats ik elders als binnen caaf.

Dat gaat dan heel snel via mijn netwerk van dierenvrienden en goede fokkers.

Zo kan een zwakkere cavia elders gewoon verder leven.

Fleece dekens, jute zakken, zeilen enz zijn wel prima om over een kooi heen te hangen en soms doe ik dat ook.

In het hok verdient gewoon een goede en ruime bodem bedekking de voorkeur.

EN LAST BUT NOT LEAST> PAS HET VOER AAN, MEER VOCHTIG VOER EN IETS MEER KRACHTVOER!

groetjes D#S

• Khydra

ik heb de beide buitencaafjes ook veel stro in het hok gegeven en ze vinden het prachtig ;) Ze gaan er helemaal onder zitten en ik heb nog niks gezien van wondjes of zo. Stro is en blijft nu eenmaal een goede isolator. Daarnaast geef ik ze ook hooi om in te kruipen en van te eten. Wel alles goed controleren dat het niet nat wordt, want dan wordt het juist weer koud. En een dikke laag bodembedekking en dekens over en 's nachts ook voor het hok.