Met welk ras en kleur een nestje.

• Roos

Hallo ik wil mijn cavia zeugje van 7 maanden laten dekken.

Dit omdat me zeugje nu alleen zit en ik er meer wil.

En mij het leuk lijkt om haar eigen jongen dan te houden.

Ik weet al vanalles over het fokken enz.

Maar nu heb ik nog 1 vraag.

Dat gaat dus over de kleuren en het ras.

Mijn caviazeugje is een mislukte borstelcavia om het zo maar even te zeggen.

Haar kruinen zitten niet op de goede plekken maar dat maakt niet uit.

Haar kleuren zijn: wit/ creme en een beetje zwart met bruine strepen bij haar koppie.

Met welk ander ras cavia kan ik nu het beste haar laten dekken?

En wat voor kleur beertje kan ik het beste nemen?

Welke kleuren overheersen er eigenlijk?

Nou das wel mijn vraag.

Roos

• fransje*

Waar wil je een beertje vandaan halen dan?

Als ik zeg dat je dan het beste een borstel beertje erbij kan laten, waar haal je die dan vandaan en wat doe je met hem na de bevruchting?

Het lijkt je leuk om haar eigen jongen te houden, maar houd je er rekening mee dat er zeugjes en beertjes geboren worden. Die beertjes kan je niet bij de moeder houden, die moeten met 5 weken bij haar weg.

Over de kleuren is het in juow geval niet te zeggen want je kent de voorgeschiedenis niet. Er kan van alles uit komen rollen.

Ik hoop dat je erover na wilt denken om haar niet zelf te laten jongen maar om gezelschap voor haar te halen bij een opvang oid.

• M.

Bij (serieus) (sport-)fokken moet je niet uitgaan van wat je (toevallig) in huis hebt maar wat je ambieert te fokken. Als je het goed en met veel plezier wilt doen, moet je vanuit je fokdoel zoeken naar het goede fokmateriaal. Met alle respect een borstelzeug waarvan de rozetten niet goed geplaatst zijn en van vorm en bovendien nog kleurfouten is (zo te lezen brindle-vorming) is nu niet het dier wat de haarvariëteit en kleur een goed dienst bewijst.

En inderdaad als aangegeven is ook de kleurzuiverheid van de ouderdieren nogal bepalend in het erfelijk zijn van de kleur van deze zeug. Een driekleur borstel is qua genetica-symboliek aBCepFPsRmRm. De e allel zorgt ervoor dat gepaard met rode cq creme dieren het rood intact blijft. Komt er in enigerlei mate zwart om de hoek (op de E allel) dan zal dit zwart dominant in de nafgok vererven (overigens niet uitsluitend éénkleur). Advies zoek goed fokdieren en laat dat de basis zijn van je fokaspiraties, en niet deze zeug.

M.

• Mo

Hoi Roos,

In princiepe sluit ik me bij M. aan, maar omdat je aangeeft dat je ze zelf wilt aanhouden zou ik zeggen….Geniet er lekker van. Wij begonnen ook met een knuffel voor de kinderen. Ik heb daar uiteraard nooit mee gefokt, maar ze waren echt niet minder leuk en minder lief ondanks al hun fokfouten. Ik heb geen idee wat voor kleuren je kan verwachten vanwege de geschiedenis van je cavia. Als jou de kleuren en de geslachten niks uit maakt en e.v.t. voor je overige beertjes, want het is ook mogelijk dat er alleen maar beertjes geboren worden een baasje kan vinden, zou ik gewoon genieten van je nestje. Van jezelf hebben is toch anders dan je in de winkel koopt. Ben je niet zeker van je koppel raad ik je aan gewoon op zoek te gaan naar een vriendje.

Tja, je kan met een borstel gaan fokken, maar je moet niet verwachten dat de rozetten op de juiste plek zullen komen te zitten. Een perufian geeft ook een leuke combinatie., maar verwacht er dan wel leuke punkies uit. Mijn dochter had een kruising Perufian / borstel. Mijn dochter maakte het niks uit. Het was haar beste vriendinnetje. Ik krijg regelmatig vragen naar dieren die op die manier gefokt worden…..Ik moet ze dan teleurstellen.

Succes! Groetjes Monique

• Jan CS Berepret

Hoi Roos, ik sluit mij helemaal aan bij Roos. Geniet ervan en gebruik vooral gezonde dieren welke goed aan het gewicht zijn. Kleuren zijn in jouw geval bijna niet te berekenen. Besef wel dat je door een nestje besmet raakt met een fantastisch virus.

En inderdaad zijn er genoeg mensen/kinderen die op zoek zijn naar een allegaatje en niet speciaal naar een ras cavia.

Heel veel succes en laat nog eens weten hoe het uiteindelijk gegaan is.

• Mo

Hoi Jan,

Door een “pretnestje” ben ik ook besmet geraakt met dit wel heel erge leuke virus haha.

Ik had onze 3de cavia bij een fokker gekocht en was zo onder de indruk van haar dieren. Mijn man vond een nestje wel leuk en kocht er een beer (de 4de cavia) bij. Nu kon hij zijn hobby als timmeren uitoefenen en wij allemaal genieten van de dieren. Uit dit pret nestje zijn er 2 de fok in gegaan en 3 voor de knuffel. Bij de fokker waar ik de dieren vandaan had waar ik mijn eerste nestje mee fokte zit nu nageslacht….Helemaal super toch!!! Mijn zus heeft nu nog steeds een caafje uit dit pretnestje…..wel een heel oud dametje inmiddels.

Zo zijn er ook mensen die bij mij voor de knuffel een cavia kwamen halen en nu serieus cavia's zijn gaan fokken.

Je bent gewaarschuwd Roos hihi