Wie heeft...?

• Elza

… ook een caafje in de kleur rood met rode ogen? Ik heb jaren geleden ook een rode caaf gehad maar zij had zwarte ogen. En dat zie je het meest volgens mij.

• jacqueline

hoi elza

het is geen rood met rode oogjes maar goud

ik zag straks op marktplaats dat ze goude aanbieden

maar goed ligt eraan waar je woont

groetjes jacqueline

• Elza

Je bent het woordje ‘ook’ vergeten in mijn vraag. ;) Ik heb zo'n cavia. Ben benieuwd wie er nog meer deze ‘uitvoering’ heeft… Maar hij is dus goudkleurig en niet rood? Ik twijfelde al… Maar op foto's vind ik het erg moeilijk om het verschil tussen beide kleuren te zien.

• Betty

Hallo,

ik fok sind 3 jaar hobbymatig met cavia's en heb tot nu toe rood/wit aleen met donkere ogen gehad

maar ik heb van de week gezin dat mijn rood/wite sheltie beer vuurogen heft

deze lijken donker maar bij lichtinfal heben zij een roode gloed

ook heb ik een coronet met donkerrobijn ogen en hij is inderdat goud wit

ik heb wel vaker meegemakt dat cavia's rood genoemd worden maar zij eigendlijk goud,buff of safran zijn

dat kan dus ook bij jou gebuurt zijn

op een foto is de kleur heelaas niet altijd goed te zien

maar als jij het zekker wil weten welke kleur jou cavia is geef ik jou de tip

om naar een goede fokker bij jou in de buurt te gaan of naar en tentonsteling

gr. Betty

• jacqueline

hoi elza

ik fok geen goud of andere verdunningskleuren bewust

ik fok met rexen in rood bont en driekleur

en ik fok met sheltie/coronet in driekleur en ik heb afentoe een skinnynestje en die worden wel in allerlei kleuren geboren

omdat er met de skinny nog niet bewust o p1 kleur word gefokt en in de lijnen veel verschillende kleuren op elkaar verpaart zijn

goud kan je zien aan de rode oogjes en caviastal autum heeft ze uit zaandam

verder word er niet veel gefokt met goud in 1 kleur er zijn maar een paar fokkers in nederland

je hebt inderdaad soms in een bont nestje ene goud bonte zitten of goud driekleur

safraan is weer een geheel andere kleur want safraan is een creme tint en dat lijkt niet qua kleur op goud

groetjes jacqueline

• M.

rood ABCeFPS

goud ABCeFpS

Genetisch zijn beide kleurslagen nauw aan elkaar verwant. De recessieve ‘p’ zorgt bij goud voor de verdunning van de oogkleur, terwijl het geelpigment niet wordt aangetast. De (dek-)kleur kan daarbij onaangetast blijven.

M.