Kies verwijderen

• Belle

Hoi

Mijn cavia heeft een abces bij haar onderkaak. Morgen wordt het onder narcose opengemaakt en haar kiezen nagekeken. Mijn da vermoed dat ze een slechte kies heeft waardoor de abces is ontstaan. Nu vraag ik mij af of het kwaad kan om een kies te verwijderen. Groeit dan de kies erboven niet door of maak ik mij zorgen om niets. Wie heeft hier ervaring mee.

Groetjes Belle

• Elza

Als er een kies verwijdert is groeit de tegenover liggende inderdaad door. Dit zal door de dierenarts bij gehouden moeten worden. Het zou kunnen dat het neerkomt op 1x per maand. Het hangt er van af hoe snel de kiesjes groeien. Ik heb ervaring met een cavia waarvan de kiezen steeds een ‘brug’ vormden, dus scheef naar binnen groeiden… Ik heb mijn caaf jaren geleden laten inslapen omdat ze na de zoveelste gebidsbehandeling (onder narcose!) de levenslust verloor. Wat natuurlijk ook lastig is: het erg kleine bekkie van een caaf waarbinnen de DA moet werken.

Als die kies kan blijven zitten zou ik dat doen. Maar zo niet: tsja, wat voor keuze heb je dan….

• Belle

Hoi Elza

Dank je voor je reactie. Het bleek gelukkig niet haar kies te zijn maar alleen een abces. Deze is nu open en als het goed is geeft dit geen verdere problemen meer.

Groetjes Belle