hersenafwijking?

• Britt

hallo,

ik heb een cavia die nog baby is, ze is denk ik nu zo'n 9 weekjes oud.

al vanaf het begin dat ik haar had is ze niet helemaal in orde maar de dierenarts kon niks vinden.

ze eet en drinkt goed en in dr hokje is ze ook wel tierig, maar op de bank kruipt ze onder het kussen

en komt er niet meer onder vandaan ze ligt daar maar gewoon. nu snap ik dat wel van een klein beestje die

nog maar net op de wereld is.

nu heb ik vandaag (13-10-09) ontdekt dat ze steeds

- moeilijk loopt

- met haar kopje op en neer beweegt en( heel schokkerig) schud

-steeds omvalt(naar rechts)

- draait

- rusteloos is

- om haar eigen as draait

- alsof ze de weg kompleet kwijt is.

nu ben ik al bij de dierenarts geweest en zei dat het of een lever- of nieraandoening/afwijking kan wezen

of een hersenafwijking heeft vanaf haar geboorte of een tumor of zwelling in haar hoofd heeft.

ze heeft pretnison gekregen en nu moet ik een week afwachten of dir goed gaat en anders als ze er last van heeft inslapen.

dit laatste wil ik echter totaal nog niet aangezien ze nog maar ongeveer 9 weken oud is.

herkent iemand anders mischien dit probleem ook en kan mij helpen?

ik heb overal al op internet gezocht maar kan niks erover vinden.

groetjes Britt en hurly de cavia.

• Khydra

kan het geen middenoorontsteking zijn? Ik heb een caafje gehad waarvan de verschijnselen heel sterk leken op deze, en die had een fikse middenoorontsteking. Heeft toen 2x behoorlijk medicatie gehad, maar nog heel lang last gehad van kringetjes draaien en moeizaam lopen, Heeft de DA ook in de oren gekeken?

• Britt

ja de DA had ook in de oren gekeken en niks gevonden.

ik heb vroeger ook een ratje gehad met chronische middenoorontsteking en

dacht dus in eerste instantie dat dat ook het geval zou wezen.

ze wast dr eigen en eet en drinkt ook gewoon goed maar

verder kan ik niks ontdekken.

wel heeft ze druppels in dr nek gehad voor parasiten maar

als ze daar een reactie op moeten gehad hebben zou dit al eerder gebeurt moeten zijn.

groetjes Britt en hurly

• Khydra

ja, dan wordt het wel lastig. Als het inderdaad een tumor is, zal je er weinig aan kunnen doen helaas. Als zij verder levendig is, goed eet etc. zou ik het zelf even aankijken. Als het daarbij blijft en ze kan er verder gelukkig om zijn, waarom zou je haar dan laten gaan? Ik vond het toen ook best zielig voor dat caafje, maar hij was verder heel vrolijk. En wie weet trekt het ook wel weer weg, de natuur kan je soms voor verrassingen zetten.

Ga gewoon op je gevoel af

Succes!

Jannie

• Britt

ik ben bij een andere dierenarts geweest voor een second opinion en

deze heeft goed in de oren gekeken en inderdaad

was de linkeroor vuil.

omvallen doet ze bijna niet meer alleen als ze door het

hok aan het rennen is. en t gaat alweer beetje beter

ze heeft nog een prik pretnison gehad en nu moet ik

4 weken lang antibiotica geven en oordruppels.

dr gekke gedrag zal ze waarschijnlijk blijven houden maar

dat maakt niet uit als ze maar gezond is!

groetjes Britt en hurley

• khydra

Gelukkig! Fijn om te horen dat het alweer beter gaat. En wat geeft het als ze een beetje gek blijft doen zolang ze er zelf geen last van heeft ;)

Mijn beertje toen heeft heel lang (maanden) last gehouden van dat draaien en bleef altijd een beetje wiebelig lopen, maar dat draaien is uiteindelijk helemaal verdwenen, dus wie weet gaat dat bij Hurly ook nog wel gebeuren.

Leuk ook om te horen hoe het afgelopen is (vooral als dat goed is ;) )

groet

Jannie

• Thea Wolters

Hoi,

Wij hebben hetzelfde gehad met onze cavia die al wat ouder is.

Zij heeft ook prednison gehad maar erbij anti-biotica. Buiten dit ook een vitamine injectie

Dit heeft geholpen

Ze heeft het nu 2 keer gehad en ondanks haar leeftijd is ze er weer bovenop gekomen.

Wij schrokken ook toen we het zagen dat ze elke keer omviel en om haar as draaide maar we hebben een schat van een dierenarts.

Hoop dat dit geholpen heeft voor je en we wensen je veel sterkte met de cavia

Thea Wolters

• Hans

Ik heb sinds 2 maanden een cavia, die mensen niet meer wilden hebben. De cavia was ondervoed, en had al jonge gekregen die zij heeft opgegeten.(volgens zeggen) Ik ben er gelijk mee naar de dierenarts geweest, die dacht aan botontkalking en ondervoeding + veel te jong jonge gekregen. Na een anaboolinjectie + injectie ter versterking van de spieren zag ik Lola (zoals zij nu heet) goed opknappen en in gewicht toenemen.

Afgelopen zondagavond draaide lola heel de tijd rondjes om haar as, en rende konstant door haar bak.

Iets wat zij anders nooit doet. Zij had ook geen rust om s'-avonds op schoot te blijven zitten.

Afgelopen maandag ben ik naar de dierenarts geweest, en die dacht aan schurft.(larven)

Maar doordat zij ook veel haar kop in de lucht houdt, kan dit volgens de dierenarts ook op iets aan de hersenen duiden.

Momenteel is zij weer rustig, wat ik hoop dat dit zo blijft.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Khydra

Hallo Hans,

het zou ook op een oorontsteking kunnen duiden. Het de DA daar ook naar gekeken?

Ik heb eenmaal een cavia gehad dit dit had, en daarvan heel lang veel last heeft gehad. Als het nu over is, kan je het even aankijken, maar als het weer begint, zou ik er nog eens naar laten kijken en wel door een DA die verstand heeft van knaagdieren (dat hebben ze nl lang niet allemaal!)

Succes

Jannie