2 katten en zoontje wil cavia erbij?

• Jolanda

Wij hebben als gezin 2 katten. Mitsy ( poes ) word eind dit jaar 2 en Gismo ( kater ) is nu een jaar. Ons zoontje wil graag een cavia en weet zelf niet zo goed of dit wel kan?

Mitsy is een uiterst aanhankelijke poes ( lapjespoes als kitten uit asiel gehaald ) en wil het liefst heel de dag bij je liggen om je te likken en met je kroelen. Ze accepteerde onze kater Gismo ook meteen, Mitsy was toen ruim een half jaar. Onze Gismo daarentegen ( ook ontzettend lief hoor ) is niet zo aanhankelijk, trekt z'n eigen plan heel de dag en jaagt graag op allerhande formaten vogels, muizen, etc.

Ik zou graag meningen van anderen willen ontvangen of het wel verstandig zou zijn een cavia erbij in huis te nemen. De cavia zou in de woonkamer komen te staan ( waar onze katten uiteraard ook zijn ) wel zou ik soieso kiezen voor een kooi die dicht is ( dus soieso geen tralie-kooi ) ivm uithalen van onze katten.

• Betty

Hallo Jolanda,

wij heben self 2 katten, 3 hondjes, 2 ratten, 2 konijnen en meerdere cavia's bij ons gaat dit prima.

• Jolanda

Betty Schreef:

——————————————————-

> Hallo Jolanda,

> wij heben self 2 katten, 3 hondjes, 2 ratten, 2

> konijnen en meerdere cavia's bij ons gaat dit

> prima.

Hebben jullie in het begin dan geen (lichte) problemen gehad met alles aan elkaar laten wennen e.d.?

Ik ben zo bang dat onze kater Gismo het soieso als een “lekker hapje” zal gaan zien.

• jacqueline

hoi jolanda

ik heb zelf 25 cavia's een poes en 2 honden en alles is in harmonie met elkaar

maar mijn poes vind een babycavia wel erg lekker hoor helaas

dus als je een babycavia koopt dan moet je poeslief wel in de gaten houden

volwassen dieren doen ze niks en zullen ze ook niet plagen

een cavia is een groepsdier en leeft liever met 2 of meer in 1 kooi

als je een meter kooi haalt dan wel een traliekooi want zo'n dicht ding is echt niks dan worden de cavia's benauwd en krijgen luchtwegproblemen dus gewoon een ouderwetsetraliekooi werkt prima

je kan er een huisje in plaatsen zodat de diertjes rust krijgen als je poes erg opdringerig is

groetjes jacqueline

• Betty

mischin heben wij erg makelijle dieren maar wij heben nog noeit problemen gehad

de jongst hond was all boven 1 jaar toen er katten bij kwamen en toen de cavia's, konijnen en raten bij kwamen was onser jongste hond 7 jaar en de katten 6 jaar

onsere katten zijn hel lief voor alles wat in ons huis komt (okey insekten heben geen overlevingskans)

zij mogen eigendlijk niet naar buiten maar als zij de kans heben de tuin in te schriten proberen zij wel de vogels te paken maar toen wij een dwergpapagei haden deden zij hem niets

ook ziten zij dagelijs uit de ramen te loeren naar de voor hun smakelijk uitsiehende vogels

maar als wij de cavia's op schot heben doen zij hun niet's behalfe kopie's geven en bij hun liegen ok als de cavia's of konijnen op de grond loopen doen zij hun niets soms heben zij self een betje schik voor hun

• Khydra

ik heb ook een poes bij mijn 12 cavia's en de poes is als de dood voor ze ;). Zet ze (inderdaad is 2 beter!) in een afgesloten traliekooi, dan kan de kat er niet bij als je er niet bent en laat ze langzaam wennen. Houd ze gewoon goed in de gaten als ze los zijn (kat in een andere ruimte zetten), dat is altijd verstandig.

succes

Jannie

• Jolanda

Khydra Schreef:

——————————————————-

> ik heb ook een poes bij mijn 12 cavia's en de poes

> is als de dood voor ze ;). Zet ze (inderdaad is 2

> beter!) in een afgesloten traliekooi, dan kan de

> kat er niet bij als je er niet bent en laat ze

> langzaam wennen. Houd ze gewoon goed in de gaten

> als ze los zijn (kat in een andere ruimte zetten),

> dat is altijd verstandig.

>

> succes

> Jannie

Inmiddels besloten dat we een cavia in huis zullen nemen. Het zal een Teddy worden :-) Was er als een blok voor gevallen moet ik zeggen. hihi meteen verliefd op het beertje ( we nemen dus een beertje )

Maar is het echt zo belangrijk dat ze met minstens 2 bij elkaar zitten? Ik heb nu nog zoiets van “laten we eens met 1 beginnen”, snap je?

En ja, ik denk er wel over om de cavia in een andere ruimte te zetten als de katten ook binnen zijn en ik weg ben of naar bed ga 's avonds. Ik wil de katten er wel zo veel mogelijk bij betrekken eigenlijk. Ik denk, dat als ik ze continue af zou straffen, het alleen maar aantrekkelijker zou kunnen worden voor ze.

• Monique

Hoi Jolanda,

2 is beter. Een cavia is een groepsdier.

2 beertjes gaan ook heel goed samen.

Als je de cavia op schoot hebt is het verstandig dat je je kat niet weg duwt, maar hem/haar er bij betrekt.

Loopt de cavia los door het huis kan je beter je katten in een andere ruimte zetten.

Ik had 3 heb nu 2 honden. In het begin waren ze zo nieuwschierig dat ze het liefste hun kop door de tralies drukte. Ik heb ze er altijd bij betrokken en nu vinden ze alles best. Ze reageren er geen eens meer op. Ik betrek ze er altijd bij en dan is het goed en gaan ze weer ergens liggen. Ik weet dat er ook katten zijn die gewoon tussen de cavia's slapen. Ik zelf ben hier erg voorzichtig mee.

Groetjes Monique

• Susan

Waar één woont, kunnen ook twee wonen. Dan is het niet zo erg als ze even wat minder aandacht krijgen, omdat ze elkaar nog hebben.

• Khydra

met z'n tweeen zijn ze echt gelukkiger. Ook als je eens wat minder tij dhebt, hebben ze altijd elkaar nog. Pas maar op, ik ben ook met 1 begonnen, aangestoken door het caviavirus en heb er nu 14 ;)

Veel plezier ermee!

Jannie