cavia met melkkliettumor

• sa

Hallo,

Heeft iemand ervaring met een cavia met een melkkliertumor?

• Khydra

ik heb, gelukkig, geen ervaring hiermee. Is het kwaadaardig? Als het niet zo is en ze heeft er geen last van, dan zou ik het rustig even aankijken. Als het kwaadaardig is, en dat is meestal met zoiets het geval, dan al je moeten laten opereren als dat kan. Dan hangt het af van de kans die ze heeft.

Succes!

Jannie

• bonnie

1 van de cavia's in mijn opvang heeft melkkliertumoren.

Die kunnen zowel goedaardig als kwaadaardig zijn.

Volgens mijn da was ze wel in goede gezondheid om een operatie te doorstaan, zowiezo moesten ze voor een biopsie ook een operatie doen dus ze stelde voor om alles ineens weg te nemen.

Het was in een beginstadium ontdekt dus ze zei dat ik nog wel even kon aankijken of de gezwellen zouden groeien of niet (kwaadaardig groeit namelijk snel)

In samenspraak met haar vorige eigenaar werd afgesproken om haar niet te laten opereren en wonder boven wonder, we zijn nu 6 maanden later en de gezwellen zijn niet meer gegroeid wat betekent dat ze goedaardig zijn.

• sa

ok, maar hoe groot was die tumor dan in cm zeg maar!

was de tumor rond langwerpig etc?

• Muis

Mijn caafje wordt deze week geopereerd aan een melkkliertumor. Het ding is best wel groot zeg maar, maar ze heeft er geen last van. Ik ga er ook geen analyse van laten doen in het lab want of ik het nu weet of niet… veel verschil maakt het niet of het goed- of kwaadaardig is. Als het slecht is, gaat het caafje al heel snel opnieuw symptomen vertonen en dan weet ik het ook.

Mijn vorig caafje had een inwendige tumor die je niet kon voelen. Op een keer lag ie in zijn bakje en was zijn lever gewoon gestopt met werken. Bleek dat ie een tumor had die uitgezaaid was naar daar toe. Enkele uurtjes later ging ie naar de caviahemel. Een knobbel laat je dus maar best wegnemen als je caafje verder in goede gezondheid verkeert.

• sa

ik ondekte dus een knobbel bij mijn cavia(zondag), dus ik de volgende dag naar de dierenarts en die kwam tot ondekking dat het een melkliertumor was.

Hij voelde aan de knobbel en toen de cavia weer op de tafel stond, viel ze zo op haar zei. Ik denk door de pijn en stress.

sinds die maandag is het niet veel meer geweest ze at wel, maar ze zat maar stilletjes in haar kooi.

Toch heb ik een operatie laten doen om de melkkliertumor weg te halen (het was niet uitgezaaid naar de lingen of baarmoeder etc)

dat is op de woensdag gebeurt, de operatie was om 15 uur s middags.

De operatie is op zich goed gegaan, maar ze is toch helaas die zelfde woensdavond dood gegaan.

Ik denk dat de narcose voor haar teveel is geweest, het is een rot periode geweest en dat nu zo beetje een dik maand geleden.

Dus daarom wil ik wel eens weten wat de ervaringen van andere zijn of zijn geweest.

Want ik heb spijt dat ik niet eerst een tijdje de boel heb aangekeken toen ik de bult ondekte, want alles is in 4 dagen gebeurt.

ik ondekte zondag sds dat ze die knobbel/tumor had en woensdagavond is ze overleden.

• Khydra

joh wat triest. Het is altijd verdrietig een caafje/dier te verliezen en het is altijd moeilijk achteraf te bedenken wat je had moeten doen of niet doen.

Misschien was er wel meer met haar aan de hand dan je wist. Het kan zijn dat ze gewoon gestorven is van pijn of stress, maar het trieste is dat je dat ws. nooit zeker zal weten.

Ik heb zelf ook een zeugje met een flinke bobbel op de flank, maar vooralsnog kijk ik het even aan, ook omdat ze niet ziek is.Ben zelf ook wat huiverig voor operatie, zeker nu ik dit lees ;(

Je hebt gedaan wat je op dat moment dacht dat het beste was, meer kan je niet.

Sterkte

Jannie

• sa

hoi janny khydra,

ik weet niet als je dit nog leest, laat ander weten hoe het met jou caaf afloopt met de bobbel op de flank.?

alvast bedank!

gr stefanie.

op smoelenboek kun je fientje mijn cavia zien, ze staat onder SA ze is wit en heeft een mooie zwarte kop!

• Khydra

Hoi Stephanie,

zal ik doen. Vooralsnog kijk ik het aan, zolang ze er geen last van heeft en hij niet groeit.

Fientje was inderdaad een plaatje om te zien, leuk dat maskertje. In het smoelenboek staat een van mijn caafjes onder Jester. Dit is mijn Skjöni, een Rex of us teddy

Hoe verdrietig ook, ik zou wel weer een andere nemen, ze zijn zooo leuk.

Grappig, ik woon overigens vlak bij jou (Harderwijk)

groet

Jannie

• Karin

Wij hebben ook een cavia die een melkkliertumor had. Na overleg met de dierenarts hebben we besloten het te laten weghalen.

De operatie is nu 2 weken geleden, en ging op zich goed. Na een dag at ze alweer goed en was ze weer levendig. We hebben wel veel problemen gehad met de wond, ze beet steeds de hechtingen eruit, we zijn wel drie keer terug geweest naar de dierenarts met gapende wonden. De krammetjes die de dierenarts er toen in zette beet ze er dezelfde dag nog uit. Een kapje om de nek lukt niet goed bij cavia's, ze raakte enorm in de stress en werd niet rustig tot het kapje eraf was. Ook verband, pleister of een sok had ze er steeds binnen de kortste keren af. Uiteindelijk hebben we antibiotica en wondzalf gekregen en het maar zijn gang laten gaan. Wel een handdoek in de kooi gelegd (iedere dag een paar keer verschonen, want we hebben twee cavia's dus het werd snel vies).

Nu, na twee weken is de wond eindelijk aan het dichtgaan.. Nu las ik later op internet dat ze voor knaagdieren ook onderhuidse hechtingen kunnen gebruiken. Dat is misschien wel goed om naar te vragen, want onze dierenarts had duidelijk weinig ervaring met cavia's.

Verder hoop ik natuurlijk dat de tumor niet terugkomt. Tot nu toe lijkt het goed te gaan.