Kunnen cavia's teveel eten

• Martin

Wij hebben sinds 4 weken twee cavia's. Ze waren 6 weken toen ze bij ons kwamen en ze groeien als kool. Ze eten dan ook veel en ik vraag me af of een cavia ook teveel kan eten? Ze zitten en een buitenkooi en delen van de dag in een ren en eten dan in no time een vierkante meter gras weg, als je de ren verzet eten ze gewoon door. Daarnaast eten ze veel hooi, wat caviavoer en elke dag krijgen ze wat lekkers; paprika, appel o.i.d. Kunnen we ze gewoon hun gang laten gaan of moet je ze beperken in hun eten?

• Khydra

laat ze maar lekker hun gang gaan. Als ze genoeg hebben blijft de rest meestal wel liggen. Geef in elk geval niet al teveel hardvoer, maar veel hooi, daar kunnen ze onbeperkt van eten.Groenvoer geef ik altijd net zoveel dat er eigenlijk niks blijft liggen, dat vind ik niet fris.

Als ze buiten lopen bewegen ze genoeg en hebben ze echt wel wat nodig. Het zijn echte veelvraten ;), soms als ze een plastis zakje horen beginnen ze te gillen alsof ze verhongert zijn, terwijl ze eten in de bek hebben :) heerlijk

Geniet ervan!

Jannie

• Sigrid

Cavia's kunnen zeker teveel eten. Hooi mag je ze onbeperkt geven, maar voor hardvoer wordt vaak een maximum van 20-40 gram per kilo gewicht aangehouden.

Aan groenten en gras kun je ze het beste langzaam laten wennen. Van teveel tegelijk kunnen ze problemen krijgen.

• Sigrid

(voor de duidelijkheid: een bepaalde hoeveelheid groente per dag is prima, maar als ze niet gewend zijn aan gras of groenten en ze eten daar direct erg veel van, kunnen darmproblemen ontstaan).