bloedneus ??

  • jacqueline

    hoi allemaal

    gisteren was ik de hokken aan het verschonen in de schuur en zag opeens dat flippie de oude castraat een loedneus had :(

    hij eet verder normaal en ik heb zijn neusje afgeveegd en hem in een kleinere kooi gezet met 1 dame normaal loopt flip in de grote ren

    ik heb al jaren cavia's en nog nooit een bloedneus meegemaakt wie weet wat het kan zijn ????

  • zoeperzazke

    Hoe erg was het? Als het gewoon een klein beetje rood is, dan hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb het hier ook eens twee keer vlak achter elkaar gehad, dat ik ineens wat rode spetters op een huisje zag zitten en dat de beer in kwestie een halfrode neus had….. Soms breekt of scheurt er een klein adertje als ze niesen, waardoor er dus een beetje bloed vrij kan komen. Als het ook direct gestopt is hoef je er niet veel aan te doen, als je het niet vertrouwd kun je altijd nog naar de DA, of als het blijft bloeden natuurlijk….

  • Khydra

    als het niet al te erg was gewoon even aankijken of het weer gebeurt. Het kan inderdaad best zijn dat een klein adertje gesprongen is, kan bv. een uiting zijn van een beetje verkoudheid.

    Zolang hij tierig is en eet zou ik het even afwachten of het weer gebeurt.

    Jannie

  • ayla

    hallo wat moet je doen als je cavia een bloedneus heeft?

    hij niest en dan komt er bloed uit!

    weetje soms hoe we het beter kan maken?

    de anderekand begind ook te bloeden.

  • Marumoto

    Ga meteen na een competente dierenarts want het is hoogstwaarsch. bordetellose (infectieuze ontsteking van bovenste en onderste luchtwegen, te behandelen met antibiotica maar levensbedreigend indien onbehandeld). Een competente dierenarts zou ook differentiele diagnose kunnen stellen, mag men hopen. En deze zijn - hartinsufficientie, chronische ontstekingshaarden in de long, stresstoestanden enz. IIg niet goed.

  • Danielle

    Hey!

    mijn cavia is nu een weekeind al verkouden en we zijn dus vandaag naar de DA geweest!

    maar nu hoorde ik haar heel hard niezen en zag ik dar er een grote druppel bloed uit haar neus kwam!!!

    ik schrok em echt dood want mijn cavia is mijn alles!

    wat moet ik doen gaat het vanzelf over door de antibiotica voor verkoudheid?!

    of is het een teken dat het gaat stoppen?

    ze niest echt nog de hele tijd! ze eet wel veel want ik heb haar veel andijvie gegeven!

    ik hoop dat het een teken is dat het over gaat of dat het zo is dat er een klein adertje is gesprongen (ziet er niet naaar uit want er komt best veel bloed uit!)

    ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!!!!!!!!!!!!

    grt. Danielle

    alvast bedankt!

  • Marumoto

    Bloed uit de neus bij de cavia is ALTIJD een teken van een serieus probleem (net zoals bij het paard). Nooit bagateliseren dus.

    Het komt dikwijls voor bij agressieve infecties van de bovenste luchtwegen (bacteriële of schimmel). Als u de juiste diagnose laat stellen en de juiste antibiotica (of anti-schimmel middelen) geeft zou het voorbij moeten gaan. Zo niet is er risico van aantasting van de onderste luchtwegen (meestal nog serieuzer). Als de bloeding doorgaat, ondanks de kuur, dan moet men denken aan twee zaken:

    1) het medicijn werkt niet. Bv als men Bactrimel gebruikt tegen etterige ontsteking van de bovenste luchtwegen. Heeft geen zin. Of als het een schimmelinfectie is (komt best voor maar wordt niet of te laat herkend).

    2) er is een andere oorzaak, zoals (bijvoorbeeld) hartfalen. Een (kundige) dierenarts zou het via algemeen onderzoek moeten waarnemen.