Ik ben ook een aantal keer bij Irene geweest. Het is er altijd schoon, er is verwarming en airco aanwezig, dus de dieren zitten altijd op goede temperatuur en ze worden goed verzorgd. De dieren hebben het absoluut niet slecht bij Irene.
Volgens mij heeft Irene meestal 2 dieren in een hok. Dan hebben ze ong. 60 x 100, hetzelfde (of nog iets meer) dan een meterkooi. Dus te weinig ruimte vind ik niet.
Wat ik wel vind van deze manier van huisvesten is dat je wat weinig zicht op de dieren hebt. Je moet er echt hok voor hok afgaan, wil je zien of de dieren allemaal ok zijn. Je kunt niet het tuinhuis komen binnenlopen en in 1 oogopslag zien dat een dier zich niet lekker voelt. Dat vind ik het grootste voordeel van hokken met plexiglas.
Wat ik me wel afvraag: hoever kan een cavia van zich afkijken? Als je ze het zicht niet belemmerd, hoever kunnen ze dan kijken? En zal een dier die zich in een rustig tuinhuis zit zonder veel actie en dus weinig last heeft van “roofdieren” zich minder fijn voelen dan een dier dat buiten is, waar vogels overvliegen, honden langslopen, etc en dus continue op de hoede moet zijn voor een mogelijke rover? Dit vraag ik me af, omdat ik weleens dieren naar buiten heb gedaan die hun draai absoluut niet konden vinden. En dus heb ik na verloop van tijd alle cavia's maar weer naar binnen gehaald (mede omdat hier veel buizerds, marter-achtigen en vossen zitten en ik elke dag weer bang was dat ze mijn lieve cavia's zouden opeten en ik het idee had dat de cavia's daar zelf ook bang voor waren).