huisvesting binnen (caviastal rivendell)

• de Wolfjes

Hoi Ine,

Deze persoon gaf deze stal als voorbeeld en vroeg naar een mening. Die heb ik gegeven en daarbij ook waarom ik dat vind. Het kan maar zo dat er mensen zijn die mijn stal niks vinden….Ieder zijn mening toch? Het gaat er helemaal niet om hoe het er bij andere stallen aan toe gaat. Deze mensen willen iets leuks in huis voor hun cavia. Zij kunnen zelf de voor en nadelen op een rijtje zetten.

Ik snap niet waarom jij je zo aangevallen voelt en in de verdedeging gaat???

Groetjes Monique

• Marumoto

Heb ook gekeken en vind het een interessante kruising tussen Weihnachtsmarkt en proefdierfaciliteit. Wel praktisch en efficient uit het oogpunt van hygiene, lijkt me.

Toevallig werk ik zelf graag met IKEA meubilair. Maar ik zet de kasten liever horizontaal, zodat ik soort van vakwerk met stukken vinyl daarin krijg. Makkelijk schoon te houden. Zie http://users.telenet.be/marumoto/huisvesting3.html

• de Wolfjes

Hoi Eva,

Als ik naar jou foto's kijk is de bovenkant open. (heb verder je site niet gelezen) Daar kan de warmte goed weg. Zelf heb ik ook een bak van 1,75 bij 0,75 bij het raam van de schuur. Geen last van de zon. Ik vind het bij deze bak ook erg jammer dat ze niet op zij kunnen kijken, maar wel naar buiten en naar de dieren die wat hoger in een flat zitten. Ik heb daar een groepje van 7 cavia's in lopen. Het is niet handig schoonmaken….Hij staat wat hoog en ik ben niet zo groot …. maar boen hem wel elke week helemaal uit. Ik zal er zeker met schoonmaken langer over doen dan hun, maar mij ging het dus om het voordeel van de dieren en niet naar die van de fokker. Zoals ik het al aangegeven had zag het er keurig uit, maar is het niet waar ik voor zal kiezen. Dit wil verder niet zeggen dat het niet oké is.

Verder komen mijn dieren ook buiten. Ik heb een grote ren voor de dieren. Ik heb ook kleine rennetjes dat als het echt heel warm is ze allemaal tegelijk naar buiten kunnen in de schaduw waar het beter is uit te houden.

De flat die mijn man heeft gemaakt voor in huis heeft hij van panelen gemaakt die bij het interieur passen. Ik heb geen aparte kamer voor de dieren, vandaar de keuze voor de panelen. Ik heb verder niks tegen IKEA meubels of wat dan ook. Het is hoe je het in elkaar zet. Kort op elkaar gestapeld is ook donkerder voor de dieren die licht nodig hebben. Je kan er dan wel weer verlichting in gaan bouwen, maar natuurlijk licht is wel het beste. Wat jij zegt met horizontaal…heb je ook meer licht. Ik denk ook dat je meer contact met je dieren hebt, omdat je meer van ze ziet. Als je er makkelijker bij kan zal je ze ook sneller oppakken……

Groetjes Monique

• Marumoto

Warmte is geen issue bij ons, we hebben toch airco in de zomer. Klopt wel, als je de bakken van boven open laat worden ze minder schuw. Ze verliezen hun instinct om ergens onder te schuilen, zijn ook niet bang als er iets van boven op ze afkomt. Mijn beesten zijn erg tam, springen op de arm als je een hand in de bak steekt.

• ingrid

hallo

ik ben zelf bij irene (rivendell) geweest en ze heeft het prachtig voor elkaar hoor ziet er allemaal gelikt uit

en wat een dieren!!!! prachtige showdieren heeft ze en als er eentje goed voor de cavia's is dan is zij het wel!!!

groetjes ingrid

• Yacente

Ik ben ook een aantal keer bij Irene geweest. Het is er altijd schoon, er is verwarming en airco aanwezig, dus de dieren zitten altijd op goede temperatuur en ze worden goed verzorgd. De dieren hebben het absoluut niet slecht bij Irene.

Volgens mij heeft Irene meestal 2 dieren in een hok. Dan hebben ze ong. 60 x 100, hetzelfde (of nog iets meer) dan een meterkooi. Dus te weinig ruimte vind ik niet.

Wat ik wel vind van deze manier van huisvesten is dat je wat weinig zicht op de dieren hebt. Je moet er echt hok voor hok afgaan, wil je zien of de dieren allemaal ok zijn. Je kunt niet het tuinhuis komen binnenlopen en in 1 oogopslag zien dat een dier zich niet lekker voelt. Dat vind ik het grootste voordeel van hokken met plexiglas.

Wat ik me wel afvraag: hoever kan een cavia van zich afkijken? Als je ze het zicht niet belemmerd, hoever kunnen ze dan kijken? En zal een dier die zich in een rustig tuinhuis zit zonder veel actie en dus weinig last heeft van “roofdieren” zich minder fijn voelen dan een dier dat buiten is, waar vogels overvliegen, honden langslopen, etc en dus continue op de hoede moet zijn voor een mogelijke rover? Dit vraag ik me af, omdat ik weleens dieren naar buiten heb gedaan die hun draai absoluut niet konden vinden. En dus heb ik na verloop van tijd alle cavia's maar weer naar binnen gehaald (mede omdat hier veel buizerds, marter-achtigen en vossen zitten en ik elke dag weer bang was dat ze mijn lieve cavia's zouden opeten en ik het idee had dat de cavia's daar zelf ook bang voor waren).

• marissa

Wat mijn ervaring is met zulke huisvesting? Ik heb een zeugje en een beertje gekocht bij het wingertje en zij had de zelfde huisvesting. Mijn zeugje en beertje waren niet tam en schrokken zich naar als ze mij voor de flat zagen. Hier wonen ze in een flat met plexiglas zo zie ik ze lekker vanaf de bank. Dopey die hier geboren is is erg tam en contakt van af zijn geboorte gewend. Maar zijn vader en moeder waren zo schuw in het begin. Vooral mijn zeugje vloog dekooi door als ik opstond ze waren geen beweging gewend. Gelukkig zijn ze nu wel gewend maar het heeft even gebuurt. Ik kies liever voor huisvesting dat ze rond kunnen kijken en ik contakt met ze kan maken. En ik vindt het natuurlijk ook leuk om hun te volgen. En schoon is het bij mij ook. Want je moet ze toch schonmaken in welke bak dan ook.

Groetjes Marissa