huisvesting binnen (caviastal rivendell)

• JDG

Is iemand hier bekend met de huisvesting zoals ze het bij caviastal rivendell hebben? Het is voor zover ik kan zien een kast van de ikea (pax) en daarin bakken ook van de ikea (komplement). Nu lijkt mij dat ook wel wat toe, want het ziet er leuk uit en het is makkelijk schoon te houden. Nu wil ik zo'n laag model doen (dus die van 77 cm hoog) met daarin 2 bakken (van 100x58). Ik lees alleen niet hoe hoog ze zijn en op de site van caviastal rivendell zie ik bij de foto's een cavia over het randje kijken.

Vraag me af is dat dan hoog genoeg?

Iemand hier ervaring met het huisvesten op deze manier?

• jacqueline

hoi hoi

ik heb net even op de site gekeken en ik vind het 3 keer niks zo

mijn eerste gedachte is dat de dieren niet fatsoenlijk naar buiten kunnen kijken zow

het zijn witte bakken dus ze kunnen niks zien toch ?

ik he bweleens hokken gezien met plexiglas dat werkt prima en die hoef niet hoog te zijn

ik hou niet zo van de huisvesting van rivendell sorry maar de dieren zien niet veel en je kan ze zelf ook niet zien zow en popcornen kunnen ze ook niet fatsoenlijk want dan zittten ze al tegen het dak aan

ik ken haar verder niet hoor maar kijk naar de foto op haar site

groetjes jacqueline

ps je kan dezelfde kast neme nmaar dan met plexiglas ervoor kunnen ze wel kijken :D:D

• mijati

Ik vind idd die huisvesting niet ideaal. De hoogte van de hokken is minimaal. De caafjes kunnen niet eens met de pootjes op de rand gaan staan om even lekker rond te kijken.

Je kunt beter een kast met planken ombouwen. De planken bekleed je met plakpastiek of vinyl. Je kunt ze ook in de silolak zetten. Stukje plexiglas ervoor, wat je in een profiel schuift. Net zo makkelijk schoon te houden.

• JDG

Dank jullie wel voor de reacties!

Ik heb besloten dat ik inderdaad die kast doe maar dan met een plankje erin en plexiglas ervoor in u profiel. Inderdaad je ziet ze in die bakken amper en je wilt natuurlijk wel vanaf de bank kunnen zien wat ze doen :-)

Ga er dan wieletjes onder maken zodat ie verrijdbaar is. Als ie klaar is show ik em hier wel even.

Dan als de beertjes een maand of 5 zijn worden ze gecastreerd en zullen we voor elk een leuke dame zoeken.

• jacqueline

hoi hoi

je kan het plexiglas ook zo maken dat je het omhoog kan schuiven dan is het makkelijker schoonmaken

ik weet niet hoe je dat noemt verder maar heb het al gezien bij andere stalletjes

groetjes jacqueline

• JDG

Ja heb al op internet geneusd en zag dat dat met u profielen werkt. Is dan makkelijker om schoon te houden inderdaad!

Handig hoor dat internet :D

• Witches at work

Hoi Jacq

Daar ik op mijn website zelfs een link heb naar stal Rivendell omdat ik haar dieren echt super tof vind en van haar Sputnik heb kunnen kopen een tijdje terug heb ook ik nog ff de huisvesting van deze stal on der loep genomen.

Conslusie van de heks;

Strakke en erg schoon, fris ogende huisvesting, voldoen de ruimte zowel in de breedte (tenzij er teveel dieren in gemikt worden ha ha8-)) De hoogte is ook voor de jonge caafs meer als genoeg kunnen ze makkelijjk in jumpen/popcornen.

Dat ze niet naar buiten kunnen kijken is daar niet boeiend wat ze zitten in een schuur dus weinig actie aldaar.

Hier ziten ze buiten zien vogels ed de hele dag maar daar zien ze hooguit de verzorgster wat rond lopen.

En als ze naar elkaar kunnen kijken vinden caafs allang prima dus nee ik vind het zeker niet slecht!

Zelf geef ik de grote voorkeur aan de huisvesting van Enternal flame en dat soort stallen, daar kick ik ECHT op GEWELDIG!!!X(X(X(

Als ik dieren in zoveel saaien bakken en of hokken zou MOETEN houden was voor mij de lol er echt af!!!

Maar Jacq bij jou zitten ze ook erg krap en best saai alleen ze kunnen wel naar buiten kijken althans door de tralies heen dan want verder is er toch ook niet veel actie en in hokjes van ongeveer 50x50 cm kunnen caafs nou ok niet bepaald gekke fratsen uithalen toch?

Jij verondersteld zelfs dat caafs maar initiatiefloos zijn terwijl er hier de afgelopen week een Borstelzeugje dat geboren is op 21/5/2009 als in de boom klom zelfs hier heb ik ook 2 foto's nog net van kunnen maken.:D

Glow in the dark heet ze en is de dochter van Octopussy! De de ruimte is wel degelijk bepalend voor hun gedrag.

Wat ik zeggen wil is dat het mij tegen de borst stuit als stallen als Rivendell worden afgeurineerd terwijl het bij jou ook niet top is!

Sorry voor mijn vrije mening en ik weet dat jij het ook liever anders had maar ik moest het wel ff kwijt.;)

gr D#S

• JDG

Net even op je site gekeken en wat hebben de cavia's het mooi bij jouw! Geweldig zo'n natuurlijke leefomgeving!

Zelf kies ik er voor om cavia's binnen te houden zodat je er wat meer contact mee hebt. Heb ervaring met konijnen buiten en in de zomermaanden is dat super leuk, maar in de wintermaanden loop je gauw naar buiten om ze te voeren en dan gauw weer naar binnen.

Ben van plan om mijn 2 beren te laten castreren als ze oud genoeg zijn en dan voor allebei een leuke vrouw te zoeken.

Het is absoluut niet mijn bedoeling om de huisvesting van caviastal rivendell af te kraken. Vind het supermooi zoals ze dat hebben!

• de Wolfjes

Hoi,

Ik heb net even op de site van CS Rivendel gekeken en op zich ziet het er keurig uit. Wat mijn 2de indruk is, is dat je de dieren niet ziet en dat ik het laag op elkaar gebouwd vind, maar dit kan ook zo overkomen op de foto. Ik ben er immers nooit geweest. Het nadeel als je te laag op elkaar bouwd is dat de warmte in de zomer moeilijk weg kan en de dieren het er snik heet hebben. Het kan natuurlijk zijn dat ze een ventilator aan heeft……??? Ook al zitten ze in een schuur en valt er weinig te zien, ben ik toch van mening dat de dieren liever meer ruimte kunnen zien dan alleen maar een hok van 60cm. bij 1 m. Hoe netjes en keurig de beestjes er ook uit zien, ik vind het niks. De dieren zijn veel te veel op de dieren in dat zelfde hokje gericht en te weinig op wat er om hun heen gebeurd. Kort om een te kleine wereld tenzij zij de dieren lekker naar buiten doet als het lekker weer is.

Zelf heeft mijn man van panelen een kast gebouwd. Het voordeel daar van is dat je hem kan maken zoals jij dat wilt hebben. Inderdaad met profiettjes en plexiglas kan je meer van je dieren genieten. Het leuke van zelf maken is dat je hem kan maken na de kleuren van je meubels in huis.

Je maakt een goede keuze door het op deze manier te maken.

Groetjes Monique

• Witches at work

Hoi hoi Monique

Tja en toch………………..als je bij de meeste fokkers kijkt is het toch ook hokje hokje krap krap, ik heb het wel eensa zo krap gezoen dat ze zich noig niet eens konden omkeren in het hok, das pas zielig je niet echt mogen bewegen permanent!!!

Lijkt me ook voor de gewrichten ed erg slecht een dier moet zijn spieren regelmatig toch kunnen gebruiken???

Dat kunnen ze bij Rivendell wel iets waar veel fokkers nog iets van kunnen leren.

Tuurlijk kan het beter maar dat kan het bij mij ook! Ook ik wil het beter en beter terwijl mijn man het allang goed en best vind ha ha!

Ook bij showfokkers en fokkers waar men hier erg tegenop kijkt heb ik het niet veel beter gezien dus vind deze aantijging op stal Rivendell niet eerlijk!

gr D#S