niet/moeilijk poepen cavia/beertje

• annelies

Hallo, had een vraag aan jullie experts(tu)

mijn cavia van 3 1/2 poept niet/nauwelijks, hij drinkt wel maar eet ook

heel weinig, dit duurt nu 3 dagen. verder zit hij wel graag op schoot

en piept dat het een lieve lust is, wel wat gevoelig op zijn kontje/onderrug, masseer daar en lijkt wel te helpen.

Moet ik me zorgen maken? alvast bedankt voor jullie antwoord.

• Khydra

Hoi Annelies,

kijk of je iets kan geven wat laxerend werkt. Er zijn wel huis-tuin en keukenmiddeltjes, maar ik zou zo even niet weten wat, behalve lactulose, maar ik zou niet weten hoeveel hij daar van mag hebben. Overleg anders even met je DA (hopenlijk heeft die verstand van kleine knagers). Veel drinken/vocht is altijd goed. Zolang hij verder gezond/levendig is, niet in paniek raken. En als hij masseren lekker vind, gewoon doen kan heel goed zijn, alleen niet te hard drukken

succes

Jannie

• Marumoto

Troubleshooting list. Check voor:

- anale impactie. Probeer zijn anaalzak schoon te maken (handig als je latex handschoenen hebt), de evt. geklonterde keutels daaruit halen en wat olie inspuiten

- haken op kiezen

- gezwellen in de buik

- afvallen

Geef paardenbloemen (laxerend). Evt. 1-2 ml plantaardige olie. Als dit niet werkt & toestand verergert dan moet je je zorgen maken.

• Witches at work

Hoi hoi Annelies

Bij caafs van 2 jaar en ouder heb ik dit al vaker gehoord bij mensen helaas, en heb voor hun ook mijn DA geraadpleegd, het schijnt bijna altijd te komen bij dieren wiens voer niet volledig is en alwaar dan vaak het allerbelangrijkste vrijwel niet of veel te weinig wordt verstrekt.

Ik het het hier over>>>HOOI<<< HEEL VEEL HOOI 24 uur per dag!!!

Ze hoven er niet in te verzuipen en over heen te poepen maar ze moeten hun hooibal en of hooi ruif ALTIJD hebben gevuld.

Helaas worden teveel huiscavia's (bij fokkers kom ik dit gelukkig veel minder tegen) als een hond of kat gevoerd met vooral COMPLETE BROKKEN!!!

GRAS, PAARDENBLOEMBLADEREN, MAIS, KLAVERTJES FRUITBOOMTAKJES, hebben ze KEIHARD nodig ook!!!

FRUIT EN GROENTE (AFVAL) MAG OOK MAAR IS MINDER BELANGIJK EVEN ALS HARD BROOD!~

Verder zou ik als de sodeju dagelijks een klein beetje olijfolie in het bekkie druppelen met een spuitje of pipetje een paar flinke druppels zijn waars. wel voldoende.

Succes ermee,

voer jij je dieren WEL volgens boekje zou ik meteen naar de DA gaan als de tips hier niks doen dit is echt KEI ZIELIG!!!

gr de heks

• roxy

hoi mijn cavia poept niet

ben bij de dieren arts geweest omdat hij niet al en er bloed uit zijn kont kwam. maar nu poept hij dus helemaal niet meer. ook niet metd e medicijne die hij heeft

enrofloxoral drop en cisaral drop. de dieren arts zegt dat hij uit zich zelf moet gaan eten en dat doet hij dus nog niet en poepen doet hij dus ook dan nog steets niet. wat moet ik doen.

en zijn haar valt ook heel eeg veel uit.

wat moet ik doen.

roxy

• jacqueline

hoi roxy

je cavia moet eten ook al zegt de dierenarts iets anders

je kan je voer weken in water en dat hem nu geven met een theelepeltje

een cavia moet 24 uur per dag voer in zijn dampjes houden anders gaan die stil liggen

dus probewer hem te voeren en een andere dierenarts zoeken deze heeft geen goed advies gegeven

• Khydra

snel naar een andere dierenarts gaan! Een cavia moet blijven eten, desnoods met dwang, zoals Jacqueline al heeft aangegeven. Evt een laxeermiddel, afhankelijk van wat een DA kan voelen in de buik. Maar als er ook al bloed uitkomt lijkt dat niet zo goed.

Sterkte

• roxy

hoi ik heb hem nu olie gegeven en dat helpt wel bij het poepen maar eten dat doet hij echt bar weinig. sla en wit lof dat eet hij zonder probleem. maar paprika enz echt onder dwang eet hij dat. en dat is neem ik aan ook geen oplossing om hem altijd zo te voeden

.

krachtvoer geef ik hem nu steets en dat gaat er moeizaam in.

zij nhaar viel steets uit en de dierenarts zij nu dat hij niet kaal was en niet echt wist het het kon zijn en nu heb ik meer spul gekregen voor zijn darmen te laten werken maar het staal niet aan.en toen ik zij dat ik oli had gegeven en dat hij toen 2 uur later goed had gepoept zij ze dat is toeval. maar nu steets als ik dat loli heb gegeven poept hij wel natuurlijk niet veel omdat hij niet veel eet. maar toch.

ik moet dat krachtvoer blijfen geven totdat hij zelf gaat eten. maar ja daar ben ik nu al 1 week mee bezig en het heeft niks gedaan

weet u iets?

roxy

• Moniquee

Hoi Roxi,

Ik denk dat je voorlopig hem het beste kan geven wat hij wel eet……geen sla meer geven, maar lekker veel witlof, andijvie, wortel proberen of komkommer.

Ik weet niet of het heplt, maar probeer een klein beetje bix / muesli in een bakje en kijk of die de volgende dag leeg is. Voldoende hooi zodat je kan zien of hij daar ook van gegeten heeft.

Wat je ook kan proberen is hooi-thee maken. Water koken / prop hooi laten trekken tot het water goed is afgekoelt en alleen het water in zijn drinkflesje doen.

Houd zijn keuteltjes in de gaten…wat je al goed doet.

Houd natuurlijk ook in de gaten dat er wat naar binnen gaat, want anders komen zijn darmen stil te staan…..

Hoe is zijn conditie verder?

Hoe oud is je beer? Heeft hij dit al vaker gehad?

Zit je beer alleen?…Soms kan het helpen als ze samen zijn en als ze de ander zien eten, dan ook gaan eten.

Als de boel weer op gang begint te komen is het best mogelijk dat hij het weer op pakt, maar dan moet er verder niks ernstigs aan de hand zijn.

Misschien kan je met je verhaal naar een andere DA bellen en kijken wat zij hier over te zeggen hebben. Er zijn DA's die meer kijk hebben op de cavia.

Er is hier wel het één en ander over te lezen op de prik.

Als mijn honden last hebben van hun ontlasing geef ik ze ook oli door hun voer. Ook heel goed voor de vacht trouwens.

Kennerlijk helpt het wel……

Ik hoop dat je hier iets mee kan…..Succes,

Groetjes Monique

• roxy

hey gaat al veel beter met hem dan eerst.

ben nu gestopt met krachtvoer en hij zit gewoon bij het andere cavia in het hok.

ik dacht ik zie wel wat hij eet en niet en willof had hij zonder probleem. en gister had hij een stuk paprika uit zich zelf dus dat is ook al vooruitgang.

en vandaag kreeg hij een stuk tomaat.

ook zonder probleem.

en me vriend zag hem gister een paar keer uit de voer bak eten dus ik ben al lang blij dat er al wat bebeurt.

oli heeft ook goed geholpen inderdaat.

aangezien de spullen van de arts niet aansloegen.

bedankt voor de tips

roxy