kosten castratie

• Denise Leonie

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er iemand is die een goede dierenarts weet in rotterdam, of omgeving, om mijn cavia te laten castreren? Ik kom altijd bij dierenartsenassociatie rotterdam in ommoord, maar die vragen 95 euro all-in voor de castratie, wat ik nogal aan de hoge kant vind. Bij dierenartsenpraktijk prinseland vragen ze er 76 euro voor, wat ook nogal prijzig is. Bij Commijs op de mathenesserlaan is het 39,50 maar die dierenarts vertelde mij dat ze alleen nog castraties doet indien je ervan op de hoogte bent (en mee akkoord) dat de cavia na een week plotseling kan komen te overlijden door de narcose of abcessen krijgt, wat zij nogal vaak meemaakt. Het lijkt mij dat dat geen frequente complicatie hoort te zijn, dus ik twijfel een beetje aan haar kundigheid… Graag jullie ervaringen!

Groetjes Denise

• Stichting Caviaopvang 't Kuufke

Onze dierenarts vraagt rond de 48 euro.

Nooit een cavia overleden en nauwelijks abcessen.

We laten jaarlijks zo'n 150-200 beren castreren.

• Marumoto

Stichting Caviaopvang 't Kuufke Schreef:

——————————————————-

> Nooit een cavia overleden en nauwelijks abcessen.

Zijn de records beschikbaar & de getallen traceerbaar?

• Isa

Vandaag een beertje laten castreren; kosten 79.90 euro.

• Marumoto

Goed, ik wil niet op de kosten of de nut vd exercitie ingaan. (Het ontgaat me volledig maar het zou dan aan mij liggen.)

Schijnt dat castratie onder plaatselijke verdoving ook goed gaat. En vasectomie is werkelijk een piece of cake. Minder nadelen vh dier. Ik weet bv hoe het moet, echt niet moeilijk.

E.

• Stichting Caviaopvang 't Kuufke

Je mag onze dierenarts gerust bellen hoor.

• elda

Hi

Mn beetje wordt woensdag geholpen hier in Krimpen aan den IJssel en dan weet ik wat de castratie gaat kosten. Maar het konijn van mn vriend is daar 2 weken geleden geholpen en die was 80 euro kwijt. Viel me best mee, verwacht dat een cavia goedkoper is.

Groeten,

Elda

• mijati

Een castratie stelt technisch gezien ook niet heel erg veel voor. Echter is het wel zo dat abcessen een veel geziene complicatie is bij knaagdieren. Herstel daarvan is een lange weg. Maar je hoeft je niet door te laten afschrikken hoor. In de meeste gevallen gaat het gewoon goed.

Ik meen dat mijn dierenarts rond de vijftig euro vraagt voor een castratie.

Ik zou trouwens zelf wel kiezen voor een algehele narcose, bij een plaatselijke verdoving moet het dier stevig vastgehouden worden, omdat het wel voelbaar is, maar niet pijn doet (denk even aan de tandarts). Mensen kun je uitleggen wat er gebeurd, maar ik denk niet dat je cavia dat begrijpt. Ik ben het wel eens als je zegt het is een minder grote belasting van het lichaam om geen narcose te geven, er valt dus wel iets voor te zeggen.

Ik dat het in de toekomst wellicht een keuze moet gaan worden onder welke verdoving een dier gecastreerd wordt.

• khydra

Elda, reken er niet te veel op dat het veel goedkoper zal zijn. Voor zover ik weet wordt er weinig verschil gemaakt tussen caafjes en nijntjes. Moeten allebei onder narcose etc etc.

Ik was zowel voor mijn konijn als de caafjes ook rond de 80 euro kwijt, wel ietwat prijzig vind ik, maar ja wat moet je anders, als je ze toch gezellig bij elkaar wil hebben en geen jonkies? ;)

• Marumoto

Stichting Caviaopvang 't Kuufke Schreef:

——————————————————-

> Je mag onze dierenarts gerust bellen hoor.

Bedankt maar geen behoefte. Ik maak geen claims = hoef niets te bewijzen.

Blijft frappant. De wet van grote getallen. De statistische uitval bij een competente dierenarts is rond 2% (zie bv http://www.cavyspirit.com/neutering.htm#8Protocol of vele Amerikaanse vet sites) Dit excl. postoperatieve complicaties, dus puur “de operatie niet overleefd”.

Heb begrepen dat in uw opvang alle beren gecastreerd worden z. uitzonderingen. Verwacht dus min of meer de statistische verdeling. Als de inputgegevens kloppen zou dat 30-40 sterfgevallen geven in de tijd dat de opvang bestaat.

Een natuurwonder?…