schurft

• Desirée B.

Hallo,

Nadat ik een van mijn cavia's heb moeten laten inslapen, heb ik 3 weken geleden een nieuwe gekocht zodat de ander niet alleen overbleef.

Vanaf de eerste dag was ze een beetje verkouden en dit werd steeds erger. Bij de dierenarts heeft ze antibiotica gekregen en dit hielp goed.

Ze was bijna van de verkoudheid af, toen ik vorige week een kaal plekje boven haar oogje en op haar lijfje ontdekte. Weer terug naar de dierenarts die constateerde dat het schurft is, ze zag de mijt nl. onder de microscoop.

De andere cavia had nog nergens last van maar ze hebben toen afgelopen dinsdag beide een injectie ivomec gehad. Nu is mijn vraag hoe lang het duurt voordat ik verbetering zou moeten zien. Ze krapt zichzelf nog vaak en de kale plekken zijn ook nog wat groter geworden is dit normaal?

Over 3 weken krijgen ze nog een injectie.

Kan ik ook iets van vaseline of zo op de wondjes/plekken doen zodat het niet meer jeukt of kan dit kwaad?

Alvast bedankt!

Groetjes Desirée

• jacqueline

hoi desiree

je kan verbetering zien na ongeveer 1 a 2 weken ligt eraan hoe erg ze schurft heeft

je mag op de wondjes uierzalf of vaseline smeren geen probleem

ik geef bijna nooit ivomectine maar ik dep de plekjes in met tee trea zalf 1 keer daags en daarnaast smeer ik de wond goed in met uierzalf

is 3 weken niet te lang ertussen ???

ik geef als ze hardnekkig schurft hebben 1 keer in de 10 dagen ivomectine

• Desirée B.

Hoi Jacqueline,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ze heeft alleen op het hoofdje boven het oog een plek en op de zijkant van haar lijfje een plek van ca. 1x1cm dus gelukkig nog niet zo heel erg.

Maar het is zo zielig dat het zo jeukt. Waar is die tee trea zalf te krijgen? En de schurft verdwijnt dan helemaal? Lijkt me namelijk beter dan zo'n chemisch goedje eigenlijk.

De dierenarts heeft gezegd dat ik over 3 weken terug moest komen, ik bel anders maandag nog wel even als dat eigenlijk te lang is.

Bedankt voor de tip!

Groetjes Desirée

• Witches at work

Hoi Desiree

Als je iets goed onder de knie kunt krijgen zonder tussen komst van een DA is het wel schurft.

Het enige wat zowel de DA als de particulier vaak schijnt te denken is dat je het in een a 2 weken weggepoetst, gespoten, gedept moet hebben!!!

Het kan wel 3 wkn duren hoor, het vergt wat geduld en een consequente behandeling van elke dag 1 a 2 keer de plekken insmeren met of Tea tree olie en of zalf de olie mag NOOIT in pure vorm op de huid!

Vaseline raad ik af, tis lekker vet maar ontsmet verder niet dat doet uierzalf mooi wel en is erg belangrijk!!!

Zelf werkt ik veel met uierzalf en de 1e dgn met Betadinezalf om het goed lam te leggen.

Ik geef mijn dieren dan ook oraal Oramec maar als het schimmel blijkt te zijn moet dat Imaverol zijn.

Schurft is een parasiet gelijkende op de menselijke krentenbaard en om die reden reageren mensen nogal eens hysterisch hierop omdat het besmettelijk KAN zijn voor de mens!

Wat gewoon niet nodig is wel een goede hygiene dus je handen na behandeling goed wassen met een onsmettende zeep ik heb vloebare Betadine shampoo hier in voorraad ervoor.

Ik ben dus voor IN en uit wendige verzorging en hier worden de plekken dan veelal ook niet zo heel groot gelukkig.

Ik heb wel eens caafs gezien die op Skinnys gingen lijken zo kaal van de schurft waren die bij fokkers echt heel smerig dat is dus echt laxisheid van de mens bah!

Niet te snel meer naar de DA rennen die kunnen vaak ook niet zoveel uit richten hoor, bv een AB kuurtje voorschrijven voor de caaf wat nogal eens fataal kan izjn als de DA te weinig kennis van zaken heeft en het verkeerde goedje uitschrijft.

Succes met je caafje

gr D#S

• Desirée B.

Hallo,

Bedankt voor je reactie.

Van deze site word je wijzer dan van de dierenarts :D

Uierzalf heb ik in huis dus ik zal de plekken vanaf nu hiermee insmeren. Dinsdag zal ik dan die tee trea zalf gaan halen.

Nu vallen de plekken nog mee maar ik ben dus bang dat ze dalijk half kaal is.

Maar als ik dus nu consequent met de uierzalf en tee trea zalf aan de slag ga, moet het dus goed gaan komen??!!!

Maakt niet uit als het even duurt als het arme beestje maar zo min mogelijk last ervan heeft en dat het niet erger wordt!!

Groetjes Desirée

• Witches at work

Hoi Desiree

Nou nog Jacqueline nog ik zijn dierenartsen deze hebben het voordeel veel meer in zijn geheel te weten van van alles dan wij.

Dus ik zou me ook niet boven hun willen stellen, echter op ons kleine gebied hebben we wel een stoot praktijk ervaring wat ons tot ervarings deskundige maakt en jou op deze manier op de gemak kunne stellen en van tips kunnen voorzien.

Ik weet uit ervaring dat als je er boven op zit qua verzorging het misschien als het erg actief is wel iets kan uitbreiden maar nooit zo heel veel.

De DA spuit vaak standaard ivomec onder de huid zo ook nogal wat fokkers (ben ik fek tegen omdat de meeste GEEN DA zijn!)

Of gebruiken erg dure pipetjes zoals Stronghold wat ook voor de hond is om allerlei parasieten preventief of actief te bestrijden.

Het hok extra schoon houden en goed ontsmetten als mede het dier goed behandelen is alles wat je moet doen.

In de snoet betekenen kale plekken die wittig zijn veelal schimmel en op de rest van het lijf vaak schurft.

Ik vind dit moeilijk goed te onderscheiden en als het een niet wil aan slaan probeer ik meteen erover heen het ander.

Verder moeten net als Jacq zegt de tussenposes niet te groot zijn eens per week mag je ze best in het begin oraal war druppels geven.

De praktijk heeft me ook geleerd dat dat in de huid spuiten of orale toediening ZONDER extra invetten erg lang duurt voordat je resultaat boekt!

gr D#S

• lizzy

Hoi desiree,

die van mij heeft het ook gehad,

en vaseline/ uierzalf kan je er gewoon opsmeren hoor!

bij het oog moet je een beetje uitkijken, maar als je het met een wattenstaafje aanbrengt valt het wel mee.

succes ermee!

Groetjes

• petra hergarden

Wat vaak uitwendig helpt is gewone zinkzalf voor mensen en Acederm wondzalf of spray. Deze is eigenlijk voor paarden maar is heel zacht. Succes, Petra

• Desirée B.

Gisteren heb ik de plekken 2x met uierzalf ingesmeerd en vandaag weer.

De wondjes zijn nu al niet meer open en het is niet meer erger geworden, ze krapt zichzelf ook niet meer zo veel.

Het helpt dus goed! Ik hoop dat de wondjes nu niet meer open gaan. Ik zal de plekken in ieder geval de komende dagen nog goed blijven insmeren, en ook nog tee trea zalf aanschaffen. Dan moet het goed gaan komen.

Heel erg bedankt voor de tips!

Groetjes Desirée

• Desirée B.

Even een update:

Mijn kleine caafje is van de schurft af. De haartjes komen alweer terug gelukkig en het oogje is ook weer helemaal open. Zat eerst dicht omdat de huid eromheen dik was.

Alleen nu heeft de andere cavia het :S Die had weken nergens last van en heeft voor de zekerheid wel een spuitje ervoor gekregen maar nu heeft hij 1 plek ook bij het oog. Ben het weer meteen aan het behandelen dus dat zal wel goed komen.

Dus bedankt voor jullie tips!

Groetjes Desirée