cavia op dieet

• Marleen Paenen

Mijn cavia ziet er nogal vet uit en heeft een enorme buik, tijd voor een dieet dus. Maar ik weet niet hoe ik die op dieet moet zetten. Ik zet hem soms in de tuin voor wat beweging maar daar doet hij niet veel. Ik geef heel weinig korrels en vnl groenvoer in kleine mate, maar nee, geen grammetje deraf.

• Marumoto

Hoeveel weegt de cavia dan.

Op dieet zetten is gevaarlijk ivm mogelijke anorexia & darmstoornissen. Meer groenvoer aanbieden ipv droogvoer is wel een veilige optie.

• Witches at work

Hoi hoi

of laat hier ff een goede foto zien van je cavia,

ik ben erg benieuwd wat jij TE dik vind!

Cavia's behoren niet super slank te zijn namelijk.

Dat een cavia zich niet veel beweegt is onwennigheid hier rennen ze er lustig op los

kan ik je zeggen!

Veel dieren zitten te klein behuist en hebben nooit de luxe gekend zich echt te mogen bewegen.

Dat doe je dus prima nu!!!

Verder nog de belangrijkste vraag aan Marleen; hoeveel en hoevaak krijgt jou cavia hooi?

gr D#S

• zoeperzazke

Een foto is nog niet hetzelfde als een dier voelen, alleen dan kun je zeggen of een dier te dik is of niet.

En dan is het dier te dik… wat dan? Je kunt bijna niets doen, behalve matig zijn met het hardvoer en ruim groenvoer en hooi aanbieden. Meer dan dat kun je niet doen. Een mollige tot dikke bouw hoort nu eenmaal bij een volwassen caaf….

• jacqueline

anorexia ??? sorry nog nooit van gehoord

een caaf die zelf niet wilt eten is niet gezond in mijn ogen

een gezonde caaf is lekker mollig en eet veel met een dikke kin en hangbuikje :D:D:D:D:D:D

• Khydra

Jacq, mijn idee ook :):):)

Mijn caafjes zijn ook dik en mollig met hangbuikjes en onderkinnen. Heerlijk om te zien! (mochten de mensen dat ook maar ;) , scheelde hoop dieet, al heb ik dat gelukkig niet nodig).

Leuk als hij in de tuin mag, vaak doen dat went hij eraan en gaat vanzelf wel bewegen

Verder gewoon niet teveel zorgen maken

Jannie

• Marumoto

Anorexia is een zeer bekende reactie op stress, wisselende omstandigheden etc. Cavia's zijn gevoelig voor veranderingen in hun dieet. Als men ze een ander voedingspatroon oplegt (bv bepaalde etenswaren die ze gewend zijn en die ze lekker vinden, weghaalt, of opeens alleen maar onbekend voedsel geeft) zullen ze mogelijk helemaal stoppen met eten. Dit is basis kennis en is te vinden zelfs in caviaboekjes voor kinderen.

Wat niet in kinderboekjes staat zijn de consequenties van eetstoornissen bj cavia's, en deze zijn: 1) slechte darmwerking, verstopping/gas of diarree, 2) leverproblemen en 3) in extreme gevallen ketoacidose. Het laatste treft vooral obese, zwangere (dan heet het zwangerschapsvergiftiging), diabetische en oudere dieren, en is altijd dodelijk.

Cavia's moeten altijd over voldoende voedsel beschikken. De enige manier om het dier te laten afvallen is meer licht groenvoer (dat ze lekker vinden) geven, en meer laten bewegen.

• Witches at work

Hoi Marmotje

Nou als ik loop te stressen vergaat me ook ff de honger wel eens spontaan ha ha!

Echter daarna haal ik dat dubbel en dwars weer in hoor ik schommel erg weinig met mijn gewicht.

Bij mijn dieren gaat dat eigenlijk precies het zelfde merk ik.

Als ik ze een op transport heb en er bv wat wortletjes ed in het koffer doe eten ze nagenoeg niks, stress dus.

Echter op de plek van bestemming beginnen ze zeer kort erna meteen weer met eten.

Heel soms niet en en het ergste geval zou zo'n dier dan zelfs dood kunnen gaan!

Een keer gehad met een konijn hier die al ruim volwassen was een ram. Echter volgens mijn DA was het geen stress maar betrof het een aangeboren afwijking.

Dit dier moest men dus gewoon vanaf klip en klaar. Ik heb het bij de DA mogen laten voor inslaping echt heel lullig.

Wat ik zeggen wil is dat er TEVEEL wordt opgehangen hier steeds aan STRESS!!!

Een gezond dier kan ook goed tegen stress! Net als tegen verandering van eten.

Hele jongen konijntjes geef ik standaard overgangsvoer mee als ze vetrekken hier en de ouderen veelal ook maar een gezond dier valt niet “ZOMAAR” even om hoor het zijn geen porceleinen beeldjes ha ha!

Een ECHT gezond dier kan net als een ECHT gezond mens wel een stootje hebben en das maar goed ook.

gr D#S

• Marumoto

Witches at work Schreef:

——————————————————-

> Een gezond dier kan ook goed tegen stress! Net als

> tegen verandering van eten.

Zou kunnen dat het goed gaat, zou kunnen dat het niet goed gaat. De waarschuwingen in de literatuur zijn niet voor niets. En ik ken ook gevallen waar het gruwelijk misging. Better safe than sorry, lijkt me.

• Nina Peijs

Ik heb 2 cavia's en een daarvan is ook te dik maar het lukt niet om die te laten lopen op de grond want daar is die veel te lui voor.:D