allergie?

• Wendy K.

Regelmatig lees ik (bijv. op MP) dat er van een cavia afstand gedaan word vanwege allergie. Nu heb ik het idee dat het eerder aan de bodembekking ligt dan aan het caafje. Zo gaf ik een tijdje hooi van Hartog en ik kreeg daar een allergische reactie op. Wat zijn jullie ideeen hierover?

• Khydra

Allergie is altijd een goed smoes om van de dier af te komen, helaas. Het kan altijd natuurlijk, maar ik heb vaak mijn twijfels.

Het kan inderdaad ook van hooi/stro enz komen. Veel mensen kunnen niet tegen hooi. Da's uiteraard wel lastig als je dieren hooi eten :)Als je werkelijk wil kan je best iets anders proberen, bv. andere bodembedekking, hooi vochtig maken enz.

Wel apart dat je van een bepaald soort hooi wel last hebt en de andere niet. Die niet meer voeren dus ;)

• zoeperzazke

Mee eens. Veelal is het een smoesje, maar als het serieus is kunnen mensen meestal niet tegen zaagsel of stoffig hooi…. en in plaats van daar ene oplossing voor te zoeken, doen ze het diertje maar weg, veel makkelijker toch? :(

• mijati

Ook ik weet uit ervaring dat allergie voor bepaalde hooisoorten mogelijk is. Ik kan alleen tegen verpakt hooi en niet tegen paardenhooi. Bij mij is het zelfs nog raarder, ik kan wel tegen langharige rassen en niet tegen kortharen. Denk nu niet, dat kan niet.

Ik heb stiekem nog 1 US teddy, die ik net voldoende kan vasthouden om te verzorgen (wegen, nagels knippen, verschonen), maar met de angharen lig ik rustig een uur op de bank zonder problemen. Van mijn teddy krijg ik, als ik haar te lang vast heb, loopneus en branderige, tranende ogen.

Dus allergisch voor bepaalde merken hooi, dat kan heel erg goed.

• marrie

Ik ben ook allergisch en dan vooral voor huisstof, zaagsel geeft nogal eens stof dus dat verklaart een hoop.

Ik verdeel nu zaagsel en daarover een laag aubiose en verder heb ik een allergietabletje,oogdruppels en een puffer, tja alles beter dan de caafjes weg

• Lieke

Wel heel makkelijk gezegd dat het vaak een smoesje is om van een cavia af te komen.

Ik ben ook allergisch voor cavia's en niet zo'n beetje ook.

En dat terwijl we a;tijd cavia's gehad hebben, na verloop van jaren werd ik er allergisch voor en die allergie werd steeds heviger.

Onze laatste caaf was toen al 9 jaar en hebben we natuurlijk niet weggedaan, zij heeft tot haar einde bij ons gewoond, maar ik kon haar niet meer aaien of zo, dat deden, toendertijd, mijn ouders en broer.

Als ik nu ergens kom waar cavia's zijn dan ga ik meteen weer weg, de allergie heeft zich dusdanig verergerd dat ik heel erg benauwd wordt en onder de uitslag kom te zitten…

Het kan dus wel degelijk, een allergie ontwikkelen…

Ik kan ook niet tegen poezen.

Maar ik kan wel gewoon tegen honden, konijnen en paarden bv. en ook tegen hooi en stro enz. enz.

Alleen niet tegen cavia's en poezen.

En dan alleen niet tegen de haren, kale poezen dat gaat prima.

Omdat ik cavia's geweldige dieren vind ben ik me nu aan het orienteren om 2 naakte exemplaren aan te schaffen, dat zullen waarschijnlijk baldwins moeten worden aangezien de skinny nog wel haar heeft.

Maar wacht graag even de ontwikkeling van het ras verder af.

• mitzy

Herkenbaar hoor ,die allergie

ik heb bewust gekozen voor een tesselaar (gaat het beste)

en als hond een poedel

Heb ook 2 teddy's gaat redelijk goed

Maar de gladhaar en poezen en konijnen gaat niet

een en al uitslag

Ik heb ook eens 2 gladhaartjes een nieuw huis moeten geven,vanwege allergie,heb daarvan geleerd,

vandaar nu mn voorkeur voor krulhaar dieren verharen niet of nauwelijks!

• Jan CS Berepret

Hallo Mijati. Je maakt mij nieuwsgierig. Verpakt hooi is er tegenwoordig in vele variteiten. En Paardehooi??? Wat moet ik mij daar bij voorstellen??? Omdat verpakt hooi onder druk wordt geperst is het vaak bij openen een bijna onzichtbare ontploffing van kleine stoffen/verzeltjes. Wanneer je het een ander laat openen en los schud in een andere zak oid, heb je kans dat je geen last hebt. Maar Paardehooi, ik ben nog steeds benieuwd.

Verder is het denk ik te kort door de bocht om te stellen dat allergie als excuus gebruikt wordt. Je kunt namelijk allergisch zijn voor vele verschillende zaken die nog niet bij jezelf bekend waren. Het is ook waar dat je lichaam allergisch kan reageren na langere tijd. Dat is nu juist het moeilijkste voor een arts; het vaststellen van een juiste diagnose.

• zoeperzazke

Er is niemand die zegt dat het niet bestaat hoor, het kan absoluut bestaan en dat is vervelend genoeg. Maar veel mensen gaan snotteren als ze bij een cavia komen en concluderen zelf: Oh, ik ben allergisch voor cavia's…. terwijl het gewoon door het stoffige zaagsel/hooi komt.

Er zijn ook genoeg onderbehaarde skinny's, die hebben echt maar weinig haar. Je zou eens een bezoekje kunnen brengen aan een skinnyfokker (die echt vrijwel alleen skinny's heeft zitten) om te kijken hoe het gaat met een goed kale skinny, misschien gaat dat ook goed, Voordeel voor jou is namelijk dat ze veel makkelijker te krijgen zijn en al langer in Nederland zijn, en hier toch als vrij sterk ras ontwikkeld zijn twreil we dat van de Baldwins nog niet heel zeker weten. Je kunt eens een kijkje nemen bij www.caviastalzenga.nl :)

• mijati

Met paardenhooi, bedoel ik de pakken die je bij de boer haalt. En de zak van het verpakte hooi knip ik helemaal open, terwijl die al in de bewaarbak staat. Op die manier komt er minder stof vrij. Er is wel verschil in het ene verpakte hooi en het andere, maar ik weet steeds beter welk merk wel en welk merk niet.

Net als jij stelt kan allergie een smoes zijn, bij mij helaas niet. De teddy's die ik had zijn met pijn in mijn hart verhuisd.

Maar e zijn nog steeds mensen die denken dat je sneller van je dier afkomt als je er een medische reden aan verbind. De meest irritante is dat de baby er allergisch voor is. Allergien komen bij kinderen onder het jaar zelden voor (het kan uiteraard wel), omdat allergien zich ontwikkelen in een tijdsperiode van een aantal maanden.