Het valt mij op dat als ik mijn coronet optil dat ze altijd een
natte achterkant heeft.Ze is gezond eet en drinkt goed.
Ze is rond de 8 maanden, ze komt uit de opvang.
Hoi hoi
Hebben veel langharigen dieren hoor, de cavia plast zichzelf lekker onder vaak.
Kort knippen en niet teveel langharigen dieren fokken zou ik zeggen, kort/glad, ruwharige dieren zijn gewoon een stuk frisser is ook mijn conclusie.
De langharige dieren die ik nu nog heb hier, 2 zeugen en 2 beren hebben er weinig tot geen last van en knip ik zeer sporadisch tot nooit bij, eigenlijkk alleen Zenith de Sheltie zeug knip ik hier.
gr D#S
Een langhaar kortknippen vooral bij de kont is een goede oplossing. Je kan ook opletten waar ze gaat liggen en waar ze plast. Een aantal coronets bij mij liggen het liefst in hun eigen plas, dus kortgeknipt en hun plaatsje vaker schoonmaken. Ik doe dat bij deze caven ongeveer een keer of drie per week het natte zaagsel verwijderenen bijvullen met schoon. Nu blijft mijn buiklig coronetje schoon, niet nat als ik haar uit de kooi haal.
Wel fris om haar een keer te wassen (mag met hondenshampoo of speciale caviashampoo).
Let wel even oop of je zeugje niet per ongeluk incontinent is, dat kan ook een reden zijn waarom ze altijd een natte kont heeft. Dit hoeft niets ernstigs te zijn, maar het vervelend.
Ik heb hetzelfde met mijn (jonge) coronet. Volgens mij hebben bijna alle langharige rassen hier last van. Zelfs als ze er niet in gaat liggen komt het automatisch in de haren omdat die lang zijn. Heb wel een aantal tips.
- Regelmatig kammen met een knaagdierenkam om klitten te vookomen (onder protest kammen is voor haar soms pijnlijk)
- De bak regelmatig verschonen (helpt maar gedeeltelijk).
- Verder knip ik het haar aan de achterkant iets bij maar ook dit helpt niet voldoende en het moet ook niet te kort (erg lelijk).
De echte tip is af en toe wassen met babyshampoo!! Ik gebruik Zwitsal anti-klit voor girsl :-) te koop in iedere supermarkt en dat werkt heel erg goed. Het haar (alleen de achterkant) eerst natmaken met lauw water en daarna een klein beetje shampoo. Vervolgens weer afspoelen met water. Er zit ook anti-klit in dus je kunt na het drogen heel makkelijk door het haar komen.
succes
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?