Okay, spontane diabetes komt best vaak voor bij cavia's (cavia is tenslotte een bekend diermodel voor humane type II diabetes). Goed nieuws is dat ze er niet zoveel last van hebben als mensen en overige diersoorten. Een cavia met suikerziekte kan prima overleven zonder medicatie. Echter, haar weerstand en algemene conditie zou slechter zijn dan van een gezonde cavia. Ze zou dus vaker last krijgen van allerlei kwaaltjes (vooral blaasontsteking ivm hoog suikergehalte in de urine), slechte wondgenezing en op oudere leeftijd ook leververvetting. Bij zeer hoge bloedsuiker (>25 mmol/l of 450 mg/dl) zal ze progressief blind worden. Het is niet verstandig om met zulke cavia's te gaan fokken.
Als ik jou was zou ik eerst een correcte diagnose stellen mbv een bloedsuikertest. Urinestrookjes kunnen evt ook gebruikt worden, maar ze zijn veel minder gevoelig en betrouwbaar (meestal krijg een een positieve uitslag omdat de urine vaak vervuild is). De normale waarde van bloed glucose ligt bij meeste dieren tussen 3 (nuchter) en 8 mmol/l. Bij cavia's zal het meestal aan de bovenkant van dit bereik zitten, omdat je het nooit nuchter kan meten (cavia's eten altijd en zo niet dan heb je een probleem). Tot 15 mmol/l zou ik me er niet druk over maken. Als de waarde boven 20 mmol/l ligt is er sprake van suikerziekte (of Cushing, of shock, maar dit lijkt me hier niet waarschijnlijk).
Mocht de uitslag positief zijn, moet je zelf beslissen of je de cavia wilt medicaliseren. Insuline spuiten heeft GEEN zin. De edogene (lichaamseigen) insuline van de cavia verschilt nogal van de insuline van andere dieren. De injectabele insuline (meestal een varkensproduct) wordt door het lichaam niet geaccepteerd en kan dus onmogelijk werken. Kun je beter jezelf de moeite, en je caaf de pijn besparen. Er bestaan wel glucose verlagende drugs die je evt oraal kunt geven (bv bepaalde sulfonylurea's), dit werk wel maar vergt nogal veel inspanning van de eigenaar (kijk op de Marumoto website voor meer info). Er zijn ook verschillende kruidenpreparaten met vergelijkbare werking, meestal gebaseerd op bosbessenblad, kaneel, varkensgras, brandnetel, selderij, hazelnootblad etc. Maar met een verantwoord dieet ben je ook heel eind. Zou je gewoon meer groenvoer moeten geven en minder droogvoer, geen brood of granen (behalve haver want die is juist suikerverlagend), en voorzichtig zijn met zoet fruit. Zorgen dat de cavia altijd veel drinkt, en genoeg te eten heeft. (Vasten bij diabetes is gevaarlijk, krijg je razendsnel leverproblemen.)
Verder: don't worry be happy want de caaf kan er nog best mee oud worden. Vaak (ca 50-60%) treedt er spontane remissie op, dwz de bloedsuiker komt vanzelf terug naar de normale waarde.