Waarschuwing voor kou!!!

• Jan CS Berepret

Natuurlijk helemaal overbodig maar toch wil ik diegene die het nog niet hebben gehoord ervoor waarschuwen dat het de komende twee nachten en vooral de komende nacht in gedeelten van Nederland heel erg koud gaat worden.Het KNMI spreekt over strenge vorst van tussen de -15 en -20 graden. Dat is extreem voor ons landje,althans wat de laatste jaren betreft.

Diegene die zeggen dat een cavia goed tegen de kou kan, wil ik toch ook zeggen dat alles een grens heeft. Zorg voor een goede afdichting en in de buitenhokken voor voldoende hooi en beschutting. Wij hebben zelf gekozen voor een bijverwarming in de schuur.Een hobby kost geld en soms moet je bepaalde keuzes maken.

• WAW

Hoi Jan

Ja ik hoorde het net van de overbuurman die met zijn auto aan de gang was om te voorkomen dat zijn deurposten zouden vast vriezen vannacht, deze was hij met vaseline aant insmeren.

Ik ben net ook de hele tijd al in de weer geweest voor mijn caafs en konijnen.

Ik ga voor de buitenhokken het extra zeil voorhangen en de rennen heb iok al van heel veel stro voorzien.

Afgelopen najaar zijn de rennen al van rolboord voorzien om waaien/tocht over de grond te voorkomen, dit was voorheen nog wel ten dele mogelijk nu niet meer.

Ook het voer wordt aangepast op extreem hoge verbranding en van extra vocht toediening in de vorm van verse sinaasappels, appels ed. En verder nog wat kruidenmusli die ik normaal eigenlijk nooit meer toevoeg aan mijn voer daar het dan te rijk wordt anders.

Echter nu gelden wat andere wetten en regels, over een paar uur doe ik nog een 2e ronde voor de extra check.

Zelf slaap ik en mijn kids bay the way nog steeds vrolijk met de raam redelijk ver open ha ha iets wat je ook maar erg weinig ziet elders!

Gezond weer echter voor mij mag het wel weer lente worden hoor, wat een gedoe, fietsen kan bijna niet niks schiet op nu!

gr D#S

• Dino & Diego

ik heb net 2 jonge caafjes van 8 weekjes oud, aan de magere kant.

wat heb ik gedaan om het warm te houden voor ze:

- heel het hok vol hooi, behalve voor het deurtje, daar staan de voerbakjes

- een dikke slaapzak over het hok

- voor het gaas heb ik ademend plastic gespannen

- en dan npg een jutezak ervoor gehangen

ik heb niet veel (lees niets, alleen veel gelezen over) ervaring met caafjes.

bij de konijnen was vroeger een slaapzak over het hok en lekker hooi voldoende.

Heeft iemand nog tips om ze lekker warm te houden, of is dit voldoende?

helaas heb ik geen ruimte in een schuur ofzo, dus naar binnen kunnen ze niet.

ze eten trouwens bijna niet van het hooi heb ik het idee, want toen er nog niet veel inzat ging het niet op, nu kan ik het niet meer in de gaten houden, het hok zit nu vol…..

• Jan CS Berepret

Hoi, persoonlijk vind ik dat je heel erg je best hebt gedaan om het goed voor elkaar te krijgen. Echter en dat vind ik persoonlijk ook, 8 weken is wel erg jong om nu met z'n tweetjes de kou buiten te trotseren. Daarbij zeg je ook dat ze wat mager zijn en dus niet in een volle conditie. Ik denk in alle eerlijkheid of ze het nu aan kunnen of niet, wij hadden ze naar binnen gehaald. Want de waarheid is achteraf. Dan weten we of er goed gehandeld is of niet. Wij zitten liever met enige zekerheid aan de voorkant van de waarheid. Heb je geen mogelijkheid omze even in huis te plaatsen?? Heel veel succes.

• Dino & Diego

binnen in huis zou wel kunnen, maar dan kunnen ze toch niet meer naar buiten? Dan zijn ze de kachel gewend toch?

en in de schuur lopen ook de katten…….., dus in een grote bak (zonder deksel) kan ook niet.

het buitenhok is heel grott, die past niet in de schuur, ik heb geprobeerd om aan een binnenkooi te komen vanmiddag maar dat is niet gelukt helaas.

bij degene van wie we ze hebben zaten ze met mams samen ook buiten, en dan zonder extra maatregelen, vandaar dat ze, denk ik, een beetje mager zijn, ze hebben al hun energie op moeten stoken.

• Susan

Des te meer reden om ze binnen te halen lijkt me. Beter twee cavia's binnen, dan twee dode cavia's en een dijk van een schuldgevoel.

• Dino & Diego

maar kunnen ze dan na een paar dagen wel weer naar buiten, want dan hebben ze wel in een warme huiskamer gezeten?????

ik wil zeker geen dode caafjes, ze zijn veel te lief en leuk! Maar als ze straks alsnog dood gaan omdat ze weer naar buiten moeten…….. terwijl ze dan gewend zijn aan warmte…

graag advies!

• mijati

Je kunt ze dan pas als het voorjaar wordt weer naar buiten doen. Maar gezien de conditie die je nu beschrijft, zou ik zeggen lekker binnen, zodat ze kunnen aansterken en volgende winter wel de kou kunnen trotseren.

• Dino & Diego

bedankt voor je antwoord.

Helaas is het niet mogelijk om ze heel de winter binnen te zetten, ik heb thuis een minicreche, en helaas is een van mijn gastkindjes allergies, dus dat is geen optie.

ik was al blij dat cavia's gewoon buiten kunnen, dan kan mijn zoontje toch genieten, die hoef niet onder mamma's werk te lijden……

wie kan er nu bedenken dat het zo koud zou worden, en maar klagen dat de aarde opwarmt…. ;-)

ik denk dat ik marktplaats maar even ga afstruinen voor een klein konijnenhokje zodat ze alsnog de schuur in kunnen, moet het wel dichtbij zijn, anders wordt het vanavond niets.

en ik ga de dierenopvang bellen, of ze een kooi hebben met tralies eroverheen, misschien kan ik die wel lenen voor een paar dagen, dan kunnen ze ook de schuur in.

• WAW

Hoi hoi

Hoe zwaar wegen de diertjes?

En voel je echt de ribbetjes ook?

Wat voor voer geef je ze?

En nog een super beangrijke tip;

STOP HET HOK VOORAL VOL MET VEEL STRO IPV HOOI

Hooi in een balletje en of ruifje doen stro is voor de isolatie zacht stro uit de pakken van de winkel geniet de voorkeur voor de hokken boven het grove boerenhooi zeg maar.

Hier zitten ook mijn caafs buiten geboren eind november gaat heel goed hoor maar ze verbrande energie nu als een paard houdt daar veel rekening meer en geef vooral voer met zeer veel vit C!!!!!

De borstels wegen hier al tegen de 450 a 500 gr aan terwijl de gladharen pas rond de 260 gr zitten gemiddeld zoveel kan het ene nest dus uitmaken tegenover het andere, echter de ouderdieren van deze nesten waren ook nogal verschilend van grote vandaar.

Minimaal 2000 mg liefst nog meer en aanvulling van veel groente en fruit met wat knaagdieren musli ed is nu zeker geen luxe!!!!

Wat droge havermout door het voer is ook een prima aansterker, ik ben ook geen voorstander ervan om alles maar naar binnen te halen en bij de verwarming te zetten echter je bent elke dag wel een rijd aan de gang om het buiten OKE te maken voor ze.

Hiervoor moet je ook zelf de kou trotseren en regelmatig naar ze omkijken!

Succes gr D#S