Cavia met haaruitval én schilfers

• Lonneke

Mijn cavia heeft last van haaruitval en schilfers.

De dierenarts heeft er al meerdere keren naar gekeken, maar kan nog niet vinden wat er mis is.

Het is geen schimmel en geen parasieten.

De cavia is speels/alert, eet goed, drinkt goed, heeft géén jeuk en vertoont verder dan de haaruitval met schilfers, geen ziek gedrag.

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt met zijn/haar cavia en wat kon er uiteindelijk aan gedaan worden?

• Belle

Hoi Lonneke

Is je cavia misschien een rex of een teddy ?

• Lonneke

Hoi Belle,

Ja, inderdaad.

Mijn cavia heet Otto en is een rex van ongeveer 1 jaar oud.

• Mitzy

Hoi ,ik heb hetzelfde bij een Teddy van 9mnd,verder ook super gezond,net met borstelen vroeg ik mij ook weer af wat het is..Ik heb nog een 2 jaar oude Teddy en zij heeft er geen last van,,,,,,Ben benieuwd!!!!!!!!

• Lonneke

Hoi Mitzy,

Ik ben op verschillende sites bezig met dit probleem.

Inmiddels heb ik een reactie gehad van een Rex fokster.

Zij gaf aan dat het vaak bij de Rex voorkomt omdat zij een dikke vacht hebben. De vacht moet weer luchtig worden, dit doe je door te kammen en wel van kont naar kop. Als je het bijhoudt (1x per week of 2 weken kammen) hebben ze daar minder gauw last van.

Als ik nog meer reacties krijg (buiten deze site) laat ik je dat wel even weten.

Succes he.

Groeten,

Lonneke

• dagmar

Het kan een extreem droge huid zijn. probeer het mischien even in te vetten met uierzalf calendulan of vaseline.

Groetjes Dagmar

• Mitzy

He Lonneke en Dagmar,,,,,,,bedankt voor de tips,ik dacht nl.dat je bij een caaf zo niet mocht borstelen,,ik doe het af en toe op die manier;vinden ze wel raar volgens mij….En Dagmar al die spulletjes heb ik in huis voor mijzelf,dus komt goed uit,Groetjes!

• dagmar

Laat je nog even weten hoe het gaat met de cavia over een aantal daagjes?

Groetjes

• Mitzy

Is goed ,ik hou je op de hoogte,bedankt weer!

• Saskia

Veel teddy's en rexen hebben last van dit schilferprobleem. Knoevels lavendelshampoo is speciaal voor deze huid gemaakt, de huid wordt gevoedt en verzacht waardoor de schilfers verminderen en een tijdlang wegblijven!