oorsmeer

  • Mitzy

    Hoi allemaal,net de meiden verzorgd,vacht en nagels,,,,en vanwege de donkere oorschelpjes merk ik nu pas dat ze alle 3 zeer donkere oorsmeer hebben,Kan het alleen aan de buitenkant vaststellen,want weet uit ervaring met de poedel, geen wattenstaafje te gebruiken,omdat je dan t smeer verder naar binnen werkt.Enfin,is hier een huis tuin en keukenmiddel voor of weten jullie iets.Heb zo'n middel volgens mij niet in de dierenwinkels gezien.Ik vertoef op vakantie adres,anders moet ik even dierenarts opzoeken.Mij is verder niets aan hun gedrag opgevallen,jeuk of irritatie,maar ben wel geschrokken,omdat ik er bij de hond zo oplet en nu nalatig ben geweest,omdat t al zo donker van kleur is en bij alledrie.Alvast bedankt voor reacties!

  • Mitzy

    De oortjes tonen verder gaaf ,geen korstjes ,ook niet rondom of andere plekjesZou het “gewoon” erg vuil kunnen zijn en de schelpjes wat schoonmaken met nat wattenschijfje?!

  • michelle

    Hoi Mitzy,

    Oorsmeer is bij cavia's altijd heel donker van kleur (bijna zwart). Je kunt beter kijken naar de hoeveelheid. Een heel klein beetje is niet erg. Je merkt eigeniljk vanzelf wel als ze er last van hebben. Lopen ze vaak met hun hoofd scheef? Schudden ze geregeld of krabben ze in hun oor? Als ze dit niet doen dan hoef je aan het oorsmeer niets te doen.

  • Mitzy

    Dank je wel Michelle,het is inderdaad heel weinig,maar schrok van de kleur.Verder niets geen kenmerken van een ontsteking :geen schudden,geen scheve koppies en niet krabben.Ik dacht nl,aan t oorsmeer van mn hond,waar ik zo oplet dat t niet donker is.Gelukkig weer wat geleerd,,,,,,,,,ondanks mn dierenwinkel ervaring uit t verleden.Je hebt me echt gerust gesteld,want heb ze net nog nagekeken en t is echt weinig,Bedankt hoor!!!!!!!!!!!!!!

  • michelle

    Graag gedaan :)

  • Carlijn

    Hallo Mitzy!

    Mijn cavia is links zwart, rechts wit en aan de achterkant bruin. Dit betekent dat ze dus een roze en zwart oortje heeft en het oorsmeer is ook verschillend. Dat wil zeggen in het roze oortje zit gele oorsmeer en in het zwarte oortje zwarte oorsmeer. Aangezien je zegt dat ze donkere oorschelpjes hebben denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken om zwart oorsmeer, ik denk dat dat heel normaal is…

    Groetjes Carlijn