Caviaflat

• Annemiek

Hoi allemaal,

Na wat adviezen van websites van jullie waar ik een caviakooi kan kopen, heb ik een kooi van 2 verdiepingen gekocht. Ik merk alleen dat mijn cavia's geen gebruik maken van het trappetje, en daarnaast, als ik ze zelf op de bovenste verdieping neerzet, ben ik bang dat ze naar beneden kukelen.

Heeft iemand van jullie ook zo'n ‘flat’ gekocht en zo ja, heb jij ook deze problemen, of zal het een kwestie v wennen zijn?

Ik heb de flat inmiddels op marktplaats gezet (kijk bij postcode 1404) , maar zit nu toch weer te twijfelen… hij is toch wel erg leuk.

Annemiek

• mieke

Ik heb zelf een flat gemaakt met trapjes en heb ze gewoon een paar keer erop gezet en dan naar onderen duwen en ook weer erop zetten en dan naar boven duwen… Daarna deden ze t bij mij vanzelf.

• veerle

Toen wij onze cavias gaan halen zijn, waren ze nog zeer jong en het lukte niet op het trapje; Wel toen we de helling minder steil maakten, door het nachthokje eronder te plaatsen.

Toch heeft het nog enkele dagen geduurd voor ze erop wilden.Blijven duwen om ze boven te krijgen, helpen in het afdalen, hun lievelingsvoedsel aan de andere kant van het trapje gelegd. Uiteindelijk is het gelukt en nu doen ze niet liever dan van boven naar beneden racen.

Spijtig maar onze beer is er inderdaad vanaf gesukkeld en is zijn snijtandjes over gevallen ( nu weer aangegroeid).

Toch heb ik al gehoord van cavias die weigeren en zich met niets laten overhalen.

Blijven proberen is denk ik de beste optie

Veel geluk

• Annemiek

Dank voor jullie reacties. Ik zal ze wat vaker gaan duwen op het trappetje… het jammere is wel dat mijn cavia's al helemaal volgroeid en wat ouder zijn. Ik denk dat als je de kooi al van jongs af aan hebt, dat ze vanzelf gebruik maken van het trappetje.

Ik heb de advertentie inmiddels verwijderd van marktplaats, wil het toch nog een kans geven….

• Chantal

Gaat het al iets beter?

Beetje late reactie van mij maar zag net het berichtje pas. Ik heb ook een hok met verdiepingen en trappetje. De eerste dagen wilden de cavia's alleen beneden blijven. Ik had het eten boven staan maar omdat ik het zielig vond gaf ik ze ook steeds benenden eten. Maar dat hielp natuurlijk helemaal niets… Dus heel resoluut het eten alleen boven neergezet! De mannen begonnen na een aantal uur toch wel honger te krijgen, en ja hoor, daar gingen ze!

Succes!

• Annemiek

Haaai

Bedankt voor je reactie. Heel herkenbaar dat je het zielig vindt om het eten op de andere verdieping te plaatsen, dat heb ik dus ook!! Ik heb nu wel hooi op de andere verdieping gelegd, maar ook daar willen ze niet aan. Misschien idd maar wat resoluter te werk te gaan, want nu zie ik nog sporadisch de jongste cavia de trap opgaan, maar naar beneden…uh-uh.

Annemiek

• Babbel

Wij hadden hetzelfde probleem. Van een fokker kregen we het volgende advies:

vloerbedekking vastmaken met klittenband op de trap/plank.

De cavia's kunnen en durven dan beter naar boven en naar bendeneden omdat ze meer grip hebben. Doordat je het met klittenband vastzet blijft het goed zitten en kun je het gemakkelijk reinigen.

Succes!

Babbel

• Annemiek

Aha, dank voor de tip!!!