agouti of solid agouti?

• Helene

Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen een agouti kleur en een solid agouti kleur? Wat betekent solid?

• M.

solid betekent alles omvattend, geheel. En meer in het bijzonder bij onze cavia's met name bij de wildkleuren i.c. de agouti's dat de buikkleur van eenzelfde kleur is dan de dekkleur inclusief de bijbehorende ticking. In tegenstelling tot de normale wildfactor waarbij de buikstreep anders gekleurd is. Bij goudagouti bijvoorbeeld is de buikstreep warm kastanjerood daar waar de solid goud agouti warm oranjerood is met een bijbehorende zwarte ticking. IS de symboliek voor een zuivere agouti AA, bij een solid is dat A(r)A(r)

M.

• Helene

Dank je wel voor de uitleg. Dat brengt mij ook bij het volgende. Je geeft de genetische codes. Daar zou ik wel meer informatie over willen hebben. Weet je een boek of iets dergelijks waar de genetische codes in staan?

• M.

Veel (en goede) boeken over caviagenetica zijn er niet. Een aanrader is: ‘Hèt boek der pelsdieren’. Een boek voor keurmeesters en praktische fokkers volgens de subtitel. Een uitgave van de NKB welke naast de Standaard de basis vormt voor de opleiding tot keurmeester.

In dit kader kan opgemerkt worden dat de volgorde in dominantie op de a locus is:

A - wildkleur factor

A(r) - solid factor

a - eenkleur factor

M.

• Helene

Ja, dank je wel voor de tips. Ik wil die boeken graag hebben maar moet nog even sparen. Misschien hebben anderen ook nog tips?

• Manu

Op de volgende site kun je de genetische codes ook vinden:

http://www.kinderlines.nl/theadorables-almere/theadorables-almere.pagina7.asp

Ik vond de site van Huize Pottjewijd ook altijd heel helder, maar de informatie is helaas verwijderd omdat Maaike ermee stopt.