Te mager

• kaatje

Ik heb net mijn 2 caafjes gewogen en het zeugje is ong 350 gram en het beertje maar 270 gram. Volgens degene waar ze vandaan komen zouden ze nu al zo'n 12 tot 14 weken moeten zijn maar als ik deze gewichten in tabellen opzoek zouden ze pas 4 weken zijn en ik heb ze al langer! Ze eten goed en zijn zeer actief, wat moet ik doen? Moet ik het gewoon op z'n beloop laten en hopen dat ze een groeispurt krijgen? Help!

• Witches at work

Hoi Kaatje

Geen paniek zou ik zeggen~!~

Ik fok zelf ook al weer wat jaartjes en het ene nest zit hier met 3 wkn al op 300 gr. daar het andere met 2 mnd blij is met jawel 250 gr.

Beiden nesten hebben fitte dieren en toch dit verschil in gewicht, omstandigheden en voer zijn gelijk.

Dit noem je nou genetica. Bij erg veel fokkers worden caafs/dieren geheel verwent en overvoert en op kamer temperatuur gehouden in redelijk klein ruimtes.

Echter hier zitten de meeste ruimer en buiten en ook hun voer is goed maar niet overdadig van menu. Wel altijd voer onder hun neus en zeker hooi!!!

Hoe voelen hun buikjes aan zIjn die lekker gevuld of ingevallen???

En is hun achterhand ook mooi rond of juist niet???

Let daar eens op dan weet denk ik zelf met een boerenverstand al het antwoord~!

Ik geloof wel dat degene die je de caafs heeft verkocht eerlijk is geweest over de leeftijd. Ze zou namelijk zichzelf matsen door te zeggen dat ze jonger waren en dus wel meer het standaard iedeaal gewicht hebben.

Weet ook dat niet de meest dikke/grove dieren altijd het langste leven en het beste zijn.

Heel veel succes en plezier van je caafjes,

gr. de heks

• kaatje

Dank je, ben nog erg onzeker met caafjes aangezien dit mn eerste zijn. Ze voelen goed aan, lekker bolle buikjes dus dan zal het wel goed zijn. Ik hou ze goed in de gaten

• Witches at work

Hoi hoi

Wat voor mij echt heilig is, is ze elke week even te wegen, meten is weten.

Je kunt het zo ook wel voelen of ze het goed doen.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar de weegschaal zeg maar.

zeker de gevallen hier waar ik mijn vraagtekens bij heb, als mede al mijn opgroeiende, zwangere dieren en jonge moeders houd ik extre in de gaten zeg maar qua gewicht.

Een moeder heb ik ooit snel van dr jongen afgehaald (waren ook al net oud en zwaar genoeg) omdat haar gewicht zo minimaal werd.

Zo'n zeug van een non stop fokker, dus zeg maar rustig uitgemolken zeug!!!

gr. D#S