klompvoetje...

• AsDa *

Ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende :

Mijn caaf ( 4 jaar ) heeft een dik voetje, soort klomvoetje zeg maar.

Ben 2x bij de Da geweest.

Eerste keer heeft de Da wat pus eruit geknepen, met daarbij behoorlijk wat bloed, het stroomde gewoon naar beneden.

Gelukkig hield een drukverbandje het bloeden uiteindelijk tegen, en heb haar die nacht ook binnengehouden door het teveel verliezen van bloed.

Heb toen een kuurtje van bactrimel gegeven van 7 dagen.

Voetje bleef dik, ik terug naar Da, en heb nu een kuurtje die ik 7 dagen moet enten bij mijn caaf elke dag.

Daarbij geef ik nog wat zilverwater op een stukje brood.

Nu na dag 5 te hebben geent zie ik nog geen voorruitgang :(

Oja, ik week het pootje ook elke dag in de biotex groen….

Heeft iemand ervaring hiermee ?

Wat zou ik nog meer kunnen doen?

Is het een optie om het voetje ( als niks helpt ) te amputeren ?

Iemand daar ervaringen mee ?

Hoop dat jullie me kunnen helpen…

XXX as XXX

• Cavia Opvang 't Kuufke

Duidelijk een geval van Bumblefoot (pododermatitus)

Lastig te behandelen. Voor meer info kun je een contact opnemen met Desiree van www.knoevel.nl

Wellicht dat zij wel iets weet.

• saskia

Ik zou als ik jou was inderdaad even contact opnemen met knoevel. Er is ook zalf waar het pootje mee te behandelen is en waar veel mensen heel tevreden over zijn. Succes ermee, ik denk dat de optie om het pootje te amputeren nog wel even van de baan kan!

Groetjes Saskia en de negen caafs

• AsDa *

Bedankt voor jullie reacties !

Heb net een mailtje naar Knoevel gestuurd, dus ik hoop dat ze me verder kunnen helpen.

Groetjes,

XXX as XXX

• Hopeful Farm

Hallo

Recent heb ik hier ervaring mee

Ook wij hadden een cavia met een bumble foot

Precies zoals jij beschrijft

Ook bij ons hielp een antibiotica kuur niet

Maar het dier had er zo'n last van dat het pijn kreeg en zelfs minder ging eten

Ze was nog in zeer goede conditie dus hebben we met de DA besproken om haar halve voetje te amputeren

De operatie is perfect gelopen en haar voetje was proffesioneel geaputeerd

Ze hoefde maar 2 tenen te missen

Het bultje bleek dus een tumor te zijn wat totaal vesteent was

Vandaar ook de hoeveelheid bloed die er bij ons caafje ook uit kwam als er in geprikt werd

Helaas is de cavia niet uit de narcose gekomen en is ze na 2 dagen zelf ingeslapen

Ik wens je veel succes

Gr Dana

• Cleo

De brumblefootzalf van Knoevel werkt inderdaad goed. Je moet wel even volhouden, en niet té snel stoppen. (Ik was iets te snel gestopt en toen werd haar voetje weer wat dikker). Hier is het helemaal goed gekomen.

De zalf trekt erg snel in en dat is ook erg prettig.

• AsDa *

He bah, wat naar moet dat geweest zijn !

Dat is dus iets waar ik ook bang voor ben, dat ze niet uit de narcose komt :(

Bij jou caaf was het dus een tumor….

Ik heb nu idd de zalf besteld bij knoevel, en hoop dat het gaat werken.

had jij er ook een soort van sokje omgedaan Cleo ?

En zo ja…waarvan had je dat gemaakt ?

Nogmaals bedankt voor jullie info ! :)

XXX as XXX

• annikaB

Als het operatie-technisch mogelijk is moet je altijd vragen om een volledige gasnarcose (zowel de inleiding als de narcose tijdens de operatie zelf.)

De kans van overleven bij gevoelige/oude/heel jonge/kleine dieren is dan heel veel groter dan met injectie narcose of gecombineerde narcose.

Ik bven heel erg benieuwd hoe of dat dit verder gaat en ook hoe de samenstelling van de zalf is! Handig om te weten en te kunnen vertellen aan andere mensen met hetzelfde probleem want het is echt heel ellendig!

Hou je ons op de hoogte? Succes! :-)

• Cleo

Nee, een sokje was niet nodig omdat de zalf er heel snel intrekt. Ik lag haar even op haar rug en smeerde de zalf erop. (Ze had t aan een voorpootje) Je moet geen hele grote klodders smeren, want dat duurt lang. Maar gewoon een likje op je vinger. Terwijl je smeert trekt er al in. En daarna eventjes knuffelen ;)

• AsDa *

Bedankt voor je tip ivm narcose !

Hoop dat het niet nodig zal zijn, en het met de zalf overgaat.

Vanavond voor de laatste keer geent, ene kant lijkt wel iets smaller, maar de andere kant van voetje is nog behoorlijk dik :(

Weet ook totaal niet waarvan ze het gekregen heb, als ik op internet lees kan het komen door te kleine huisvesting, smerig hok oid.

Ze hebben met z'n tweetjes een hok van 2 meter bij 80 cm ( lijkt me ruim genoeg ;) ) elke week maak ik goed schoon, en haal ik voor de show een doekje over de bodem van watervastmultiplex omdat het totaal nog niet vies is enz enz

Mischien kan het komen omdat ik een tijdje terug dat de nachten zo koud waren goed stro in het nachthok heb gedaan, en mischien heeft ze zich bezeerd aan een strootje :? Nou,ja…hoe het ook gekomen is, zal fijn zijn als de zalf aanslaat en een operatie niet nodig zal zijn ;)

Houd jullie op de hoogte !

XXX as XXX