Is er iemand die hier iets over kan zeggen:
Is de levensverwachting van een cavia die nooit een nestje gehad heeft langer of korter dan een cavia die wel een nestje gehad heeft?
Of zal dit niks uitmaken?
Hoi Jipke
Van elke zwangerschap wordt je echt niet veel sterker, eerder het tegendeel zowel voor de mens als voor het dier gaat dit op.
Wel is het zo indien je borstvoeding heb gegeven ooit je minder kans hebt op borstkanker, het geen voor mij wil zeggen dat er ook zeker voordelen te halen zijn uit zwangerschappen bij de mens.
Echter hie dat bij de caaf is weet ik niet, 1x werpen kan weinig kwaad, de keren daarop zal een steeds grotere aanslag worden op het lijf.
Zowel bij mens als dier ga ik vanuit ook als is dit de zog natuur.
En met de huidige dieren overschotten en overbevolking kan een laag konijnen gehalte, dus minder verparingen geen kwaad eerder goed zijn denk ik.
gr. D#S
Ik denk niet dat je iets over de levensverwachting kan zeggen in verband met eventuele zwangerschappen.
Er zijn zóveel meer factoren die meespelen.
De verzorging, erfelijke faktoren, ras en noem maar op.
Mijn allereerste 2 cavia's (twee borstels) zijn ondanks de slechte conditie, waarin ze verkeerden toen ik ze kreeg (ze waren toen 5 weken) toch nog ruim 6 jaar oud geworden. Ze hebben nooit een nestje gehad en zijn allebei van ouderdom gestorven.
Denk dat vooral een goede verzorging en aandacht belangrijker is dan wel of geen zwangerschappen. (mits niet meer dan een of twee per jaar natuurlijk).
Toevallig heb ik daar een tijdje terug overgelezen.
Zwangerschap verkort zeker het leven van alles en iedereen
dus ook van cavia's hoeveel dat is kan ik niet zeggen. Er worden
namelijk cellen kapot gemaakt en die moeten weer gemaakt
worden enz… Ingewikkeld verhaal, maar uiteraard heeft ook verzorging
enz ermee te maken je kan ook wel nagaan als je een cavia slecht verzorgt
maar nooit een nestje heeft gehad eerder dood gaat dan een cavia die
super verzorgt word die wel jongen heeft geworpen.
Het gaat ook niet om jaren, maar er is dus wel een verband.
Plus dat je natuurlijk altijd een risico neemt als je een cavia zwanger
laat worden. Denk aan zwangerschapsvergifting.. enz..
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?