Klappertanden/tandenknarsen

• Chrizzie

Ik heb een caviatent gekocht. Onder het motto: laat ik eens iets overbodigs aanschaffen. ‘t Is een onding, want de cavia’s zijn niet bepaald zindelijk. Maar ze vinden het wel fijn om erin te liggen.

Maar nu vroeg ik me af: zijn er twee soorten klappertanden/tandenknarsen?

Ik dacht altijd dat cavia's die aan het knarsen waren, het niet naar hun zin hadden. Nu ‘vechten’ mijn nieuwe caaf Fosca en mijn dominante caaf Lowiena af en toe een beetje uit wie de baas is en wie in de tent mag liggen. Gevolg: Fosca klappert heel hard met zijn tanden. Net een ratelslangengeluid. (En Lowiena blijft lekker in de tent liggen, hihi… Geloof dat zij toch de baas is… Ze jaagt Fosca dus gewoon naar buiten.)

Gelukkig blijft het hierbij. Ze gaan niet echt vechten. Verder gaat het erg goed, ook met mijn rex Rex. Die heeft nu lekker rust, omdat Lowiena en Fosca redelijk aan elkaar gewaagd zijn. Vreemd genoeg kan Rex zowel met Fosca in de tent als met Lowiena. Dat geeft helemaal geen problemen. Rare beesten…

Maar wat ik me nu afvraag: als ik Rex op schoot heb, zit ze heel vaak te knarsetanden. Een ander geluid dan dat geklapper van Fosca. Weet iemand wat dat betekent? Ik dacht altijd dat dat dus het klappertanden was van ‘ik ben boos’ maar dat laatste klinkt wel ff anders…

Groet,

Chrizzie, Lowiena, Rex en Fosca.

• Marijke

Mijn caafjes doen dat ook op schoot, het is meer een soort ritselen met de tanden en ik leg het dan maar uit van : “hè lekker liggen bij het vrouwtje, lekker warm!”. Want meestal liggen ze dan ook erg op hun gemak!

• me

Die van mij die doen dat ook wel eens als ik bij het hok sta, dan komen ze naar voren om te kijken en dan gaan ze ook knarsen met hun tanden, net of ze zich geen houding weten te geven ofzo want ze lijken niet boos op me

• Lenie

Mijn Tessel doet het iedere morgen als ik de stal binnenkom.

Mijn andere 11 caafs piepen alleen uitbundig.

Ik denk dat ze gewoon graag iets lekkers willen, als ze dit knarsende geluid maken, want hij kwijlt er ook een beetje bij. ( moet altijd een beetje denken aan een schooiend hondje).

Zijn gebit is verder prima in orde en als hij zijn eten heeft gehad is het over.

Ik vind het wel een grappig fenomeen.

• saskia

Hoi hoi,

Het zijn inderdaad drie verschillende soorten van klappertanden zoals ze hiervoor al beschreven staan

Het knarsentanden naar elkaar toen ze om elkaar uit te dagen, vaak word dit gevold door een gevecht(je) als beiden caafjes klapperen.

Het knarsetanden op schoot doen ze als ze ontspannen zijn, hier doen ze het ook als ze lekker in de kooi liggen.

En het knarsentanden voor de tralies is inderdaad het reflex op eten, ze weten of denken te weten dat er iets lekkers komt wat het opwekt.

Hopende dat je hier wat mee geholpen bent.

groetjes Saskia en de negen caafjes