Hoihoi,
Ik had mijn cavia voor de allereerste keer zwanger.
Ze was erg dik en alles leek goed te gaan,alles bewoog goed.
Ik had haar een week apart van de andere cavia die bij haar zat.
Gisteravond rond 22;30 lagen er zomaar 4 cavia`s naast haar,ze was er druk mee bezig om ze schoon te maken,maar aan 2 zag ik al dat ze niet meer leefden,ik heb uiteindelijk 1 gepakt en tussen een zachte handdoek gewreven en die kwam welliswaar tot leven,met veel moeite en iedere keer het idee dat het wegzakte,heeft ie het tot nu toe gered.
hij weegt nu 86 gram.
Een broertje leek ook nog te leven,dit was een kale,maar heb het nog geprobeerd te redden,maar was zo zwak,die kwam niet meer bij.
Ik heb de overleden cavia`s gewogen en ze zaten allemaal tussen de 85 en 12 gram en zagen er goed en volgroeid uit,behalve 1 die leek wel een gebroken ruggetje te hebben en er kwam allemaal troep onder uit zijn gelsachtsorganen,alsof ie in de verdrukking heeft gezeten.
Toen het half twaalf was,was de moeder nog aan het bloeden en zat er aardig onder,dus ben nog met haar en de kleine erbij in heel goed warm gehouden,naar een dorp vlakbij gereden naar de dierenarts.
Daar heeft ze een prik gehad om de baarmoeder te laten krimpen en toen viel het de dierenarts op dat ze helemaal geen melkproduktie had of opgezette klieren.
Gelukkig had ze dat vanochtend wel en het bloeden was snel afgelopen vannacht en de cavia`s doen het goed,moeder is een super mama,alleen ik maak me zorgen over de zwakte van zo`n kleintje.
Heeft iemand nog tips wat ik kan doen?of dingen die je hierbij bekend voorkomen?
Of weet je hoe grote overlevingskans de kleine heeft?
De moeder doet haar uiterste best goed te zorgen en hij roept ook om de moeder en die reageert erop,wat kan ik doen om zijn kansen te vergroten?
groetjes natasja