cavia`s goed,maar dood geboren

• Natus

Hoihoi,

Ik had mijn cavia voor de allereerste keer zwanger.

Ze was erg dik en alles leek goed te gaan,alles bewoog goed.

Ik had haar een week apart van de andere cavia die bij haar zat.

Gisteravond rond 22;30 lagen er zomaar 4 cavia`s naast haar,ze was er druk mee bezig om ze schoon te maken,maar aan 2 zag ik al dat ze niet meer leefden,ik heb uiteindelijk 1 gepakt en tussen een zachte handdoek gewreven en die kwam welliswaar tot leven,met veel moeite en iedere keer het idee dat het wegzakte,heeft ie het tot nu toe gered.

hij weegt nu 86 gram.

Een broertje leek ook nog te leven,dit was een kale,maar heb het nog geprobeerd te redden,maar was zo zwak,die kwam niet meer bij.

Ik heb de overleden cavia`s gewogen en ze zaten allemaal tussen de 85 en 12 gram en zagen er goed en volgroeid uit,behalve 1 die leek wel een gebroken ruggetje te hebben en er kwam allemaal troep onder uit zijn gelsachtsorganen,alsof ie in de verdrukking heeft gezeten.

Toen het half twaalf was,was de moeder nog aan het bloeden en zat er aardig onder,dus ben nog met haar en de kleine erbij in heel goed warm gehouden,naar een dorp vlakbij gereden naar de dierenarts.

Daar heeft ze een prik gehad om de baarmoeder te laten krimpen en toen viel het de dierenarts op dat ze helemaal geen melkproduktie had of opgezette klieren.

Gelukkig had ze dat vanochtend wel en het bloeden was snel afgelopen vannacht en de cavia`s doen het goed,moeder is een super mama,alleen ik maak me zorgen over de zwakte van zo`n kleintje.

Heeft iemand nog tips wat ik kan doen?of dingen die je hierbij bekend voorkomen?

Of weet je hoe grote overlevingskans de kleine heeft?

De moeder doet haar uiterste best goed te zorgen en hij roept ook om de moeder en die reageert erop,wat kan ik doen om zijn kansen te vergroten?

groetjes natasja

• dagmar

Het kan zijn dat de bevalling te lang heeft geduurd waardoor de jongen vruchtwatern binnen hebben gekregen. Waarschijnlijk is het diertje wat nu nog leeft er als eerste uitgekomen maar heeft mischien wat binnen gekregen dus goed n de gaten houden….. De andere hebben waarschijnlijk te lang in de moeder gezeten terwijl ze al weeën had en zijn daardoor gestikt. Het kan zijn dat de kleine een longonsteking heeft maar ik weet niet wat je daar aan kan doen…

Dit is maar een idee van wat er gebeurt kan zijn hoor…

Heel veel succes ermee…

Groetjes

• jacquelinesbeestenspul

hoi natasja

ik denk dat de moeder de kleintjes te laat uit de vlies heeft gehaald en die ukken stikken dan helaas :(

kleintjes zijn de eerste dag nog erg zwsak en sloom maar zolang ze de kleine voed kan je zelf niks doen mamma doet het goed

de kleine kan tijdelijk zuurstofgebrek hebben gehad omdat je er niet bij was toen hij geboren werd heeft hij naar lucht gehapt toen je aan het wrijven was ?

als je hem vastpakt hoor je dan een tikje bij het ademen ???

de andere jongen tja de kale is al dood geweest voor de bevalling dat gebeurd weleens en dan groeit de rest wel door en die heeft dood in de buiik gezeten

de ingewnden dat kan moedr gedaan hebben omdat ze de kleine wilt stimuleren na de geborte en die was ws al dood dus dan bijt ze in de oortjes en eet de navelstreng eraf en somige zeugjes doen dat te goed en vooral bij het eerste nestje

ik vind het heel erg jammer dat je zo je eerste nestje moet beleven en gelukkig gaat het vaak wel goed maar je ziet maar niet iedere bevalling gaat geweldig

de moeder heeft bijna nooit gelijk melktoevoer na de geboorte dat is normaal dus de dierenarts weet eigelijk niet zoveel van caafjes als ik het zo lees en het bloeden hoort er ook bij ik heb weleens een grote rode plek gehad in het zaagsel

en met moeder was niks aan de hand verder ook daarna niet

ik wens je heel veel geluk en sterkte met de kleine man en hij gaat ws nog afvallen vandaag en morgenochtend maar na 2 dagne moet hij gaan aankomen in gewicht

groetjes jacqueline

• Natus

Hoi,

Heel erg bedankt voor jullie reacties…

Ik had ook het idee dat ze te lang erin zaten,maar bij 1 kleintje zat het vlies nog om de mond.

Ik ben naar onze dierenarts gegaan die we altijd hebben met onze hond.

Ik ben daar nu 8 jaar bij en dat bevalt dan goed,maar ik heb ook het idee dat dit meer een veearts is,maar ja,het bloeden is gestopt.

Ik heb het idee dat het kleintje toch wat aan begint te sterken en heb het zien drinken.

Gelukkig heeft ie haar en koelt dan niet zo snel af als een kaaltje.

Ja.het was erg schrikken,maar ben er elke 15 minuten te kijken hoe het gaat en ben blij voor de moeder dat er tenminste 1 kleintje nog is om over te moederen.

Daarom was ik zo blij dat deze nog in leven was.

Het is natuurlijk ook niet niks om voor de eerste keer als jonge moeder 4 kleintjes te krijgen en dan alles maar goed kunnen doen.

Mijn zus heeft de hele nacht ermee opgetrokken tot half 8 vanochtend en toen ik weer,ik hoop dat ie het haalt ik hou hem dan ook zelf en hopelijk wordt ie dan nog een hele oude man…

ik houd jullie op de hoogte…

groetjes natus….