vieze oogjes

• petra

Hallo allemaal, een aantal van mijn caafjes heeft vieze oogjes en is niet helemaal fit, ze eten wel gelukkig. Volgens de dierenarts is het een virus, en ik behandel de oogjes met Cavasan en de caafjes met Bytril.

Heeft er nog iemand ervaring met dit virus? De oogjes gaan wat dichtzitten,soms wat etteren, vooral bij de kleintjes, en na een paar dagen zalf word het wel beter.

Het vervelende is dat het regelmatig terugkomt.

• MoniqueW

Hoi Petra,

Je kan met gekookt (afgekoeld) water de oogjes regelamtiger schoonamken.

Er voor zorgen dat ze niet op de tocht zitten.

Als het mogelijk is de caafjes verdelen in hokken zodat ze elkaar niet steeds opnieuw kunnen besmetten.

Sterkte en ik hoop dat ze snel weer opgeknapt zijn.

Monique

• petra

Hoi Monique, bedankt voor je reactie. Ja, schoonmaken doe ik ook al, maar ze zitten bij mij in groepjes, kijk maar eens op mijn site www.freewebs.com/beerse/ en het gekke is dat in sommige bakken er maar een het heeft., terwijl ze niet met die andere caafjes in contact zijn. Daarom snap ik ook niet dat de dierenarts Baytril voorschrijft. Een virus verspreid zich door de lucht en is niet zo te bestrijden als een bacterie.

Ik weet wel dat het op een gegeven moment weer overgaat, maar het is toch wel vervelend voor de beestjes. Groetjes Petra