beertje alleen: zielig?

• MoniqueW

Ik dacht 7 maanden.

• Cavia Opvang 't Kuufke

Als je dierenarts ervaring heeft kan het vanaf 5 maanden.

Nooit geen problemen mee gehad.

• cora

Mijn dierenarts is erg voorzichtig en die doet het vanaf 6 maanden. Als je hier zet waar je ongeveer woont kan iemand misschien een goede dierenarts aanraden.

Dan kan je na de wachttijd een leuk vriendinnetje voor hem uitzoeken. Als je naar een opvang gaat kan je vaak je cavia meenemen en zo een eerste indruk krijgen of ze elkaar zien zitten. Ook bij een opvang zitten vaak jonge dieren omdat zeugjes zwanger binnen komen.

• MoniqueW

http://www.degrotecavia.nl/castratiefotos.html

Hier heb je al een hoop info over een castratie.

Ik raad je aan het op een niet te jonge leeftijd te laten doen. Alles moet wel goed volgroeit zijn om een goede operatie uit te voeren.

Groetjes Monique

• Samantha

Hey Kristel,

Als jouw cavia het naar zijn zin heeft in z'n eentje en genoeg aandacht krijgt zou ik hem niet laten castreren. Ik heb zelf 6 jaar een cavia gehad die alleen was (ook een beertje) en die kon het prima vinden met zichzelf. Natuurlijk kreeg hij extra veel aandacht, maar ik neem aan dat jouw caafje dat ook krijgt.

Een castratie is altijd een risico. Nu bedoel ik niet alleen de operatie op zich, maar ook de narcose is een aanslag op het lijfje van een cavia. Deze kan zelfs dodelijk aflopen. Ik heb een beertje laten castreren en als ik dat over zou mogen doen, zou ik het nooooit meer laten doen. Na de operatie is hij nooit meer de oude geworden en hij is ook vrij jong overleden (mijn caafs worden gemiddeld 7 jaar oud, deze werd maar een jaartje :( )

Denk er nog eens goed over na en hopelijk neem je mijn advies in overweging. Zo te horen heeft jouw caaf niet per se behoefte aan een maatje, dus waarom zou je hem dan (onnodig) laten castreren?!

Groetjes Samantha

• Cavia Opvang 't Kuufke

Narcose blijft zeker een risico maar mijn ervaring is dat als het dier in een goede conditie is en de dierenarts er verstand van heeft het niet fataal hoeft af te lopen.

Wij laten jaarlijks 100-150 beren castreren en we hebben er nog nooit een verloren aan deze ingreep.

• Kristel

Hoi Samantha,

ik denk er op dit moment ook niet over om hem te laten helpen. Zeker nu nog niet, hij is 4 maanden. En ook zolang ik klein woon ga ik er geen tweede cavia bij nemen. De kooi (100 x 50) staat op dit moment in de woonkamer en ik ben ook een beetje bang voor de geur van twee cavia's. Ik houd de kooi echt heel goed schoon, maar je kunt een lichte dierenlucht niet voorkomen. Ik vind het echt niet storend (zelfs lekker ruiken), maar wel voor bezoek en voor mijn vriend (die houdt niet van cavia's). En twee cavia's produceren dan toch weer veel meer dan één ;-)

Tot op heden lijkt Otje het prima naar zijn zin te hebben. Komt elke dag meerdere malen bij me knuffelen, ligt dan uitgestrekt in mijn nek of op mijn buik, en hij rent vaak los door de kamer waarbij hij gekke bokkesprongen maakt. Ik heb niet het idee dat hij eenzaam is en dat hij het juist wel lekker vindt zo.

Heel heel misschien ooit in de toekomst als ik groter woon (dit jaar hopen we een ander huis te vinden, met tuin) dat ik nog een tweede cavia (en dan ws. toch een beertje) ga proberen. Wanneer ze meer ruimte hebben is de kans dat het slaagt toch groter.

Bedankt allemaal voor de reacties!!

• Roos

Hoi,

Ik denk op zich dat een cavia alleen wel kan… Maar dan moet je echt wel altijd die aandacht voor hem hebben, namelijk heel wat jaren geleden hebben wij ook een cavia alleen gehad. Hij liep los in de kamer was zindelijk en super tam, hij kwam gewoon tegen je been opstaan als je aan het eten was. Maar toen we op vakantie gingen lieten we hem thuis. De buurvrouw kwam elke dag eten en drinken geven en even knuffelen, maar aan het einde van de vakantie had hij zijn halve poot op gegeten. Ja wisten wij toen veel… Nu weet ik wel beter.. Puur uit verveling. Heel zielig allemaal. We hebben hem ook een vriendje gegeven na dit vakantie incident zeg maar.. En de volgende vakanties gingen ze gewoon mee. Uiteindelijk is ie toch nog 8 geworden.

Verder gaat hem met een klein beertje bijna altijd wel goed. Ook ch teddy's zijn heel rustige cavia's.

Verder zou ik je aanraden als je hem toch laat castreren om de dierenarts te vragen om het niet onder narcose te doen, maar met gas. Dat is beter te regelen bij kleine dieren en veiliger voor de cavia. Minder kans dat ze erin blijven zeg maar.

Succes met de keuze die je maakt….

• janske

Hi Christel,

ik moest een beetje lachen om jouw verhaal; ik heb namelijk ook een cavia (een beertje) uit een dierenwinkel gehaald. Ik heb 11 vrouwtjes dus je begrijpt dat ik geen mannetje wilde. Maar dit beestje bleef en bleef maar zitten!!! Tot ik het niet meer aan kon zien hoe hij zat te vereenzamen (hij wel namelijK!) en toen heb ik hem meegenomen en laten castreren,in het begin wist hij niet hoe hij het had met zijn 11 vrouwen maar nu zijn we 1,5 jaar verder en hij doet het geweldig!!! En stoer dat hij is, een echte leider. Echt super om te zien hoe ze achter hem aan schommelen op een rij!!

• Kristel

wow, 11 dames, sounds like cavia-heaven! haha

Ja, zoiets is natuurlijk de meest ideale situatie. Maar ik moet ook een beetje kijken naar de ruimte. Zoals gezegd: nu woon ik nog klein (appartement) maar we zijn druk op zoek naar een groter huis. Dan heb ik natuurlijk meer ruimte om er een cavia bij te nemen.

Wat wel jammer is, is dat mijn vriend er niks aan vindt… Voor hem hoefde 1 cavia al niet eens, laat staan een tweede… dat krijg ik er thuis echt niet door denk ik…(deze heb ik gewoon gehaald zonder dat hij het wist…vriend kwam thuis en stond er ineens een enorme kooi in de kamer…haha)

Hij doet er wel wat mee, hoor. Otje mag bij hem op de bank en vriend laat hem ook loslopen als ik er niet ben. Maar het hoeft voor hem allemaal niet zo nodig…(kan natuurlijk, niet iedereen houdt van dieren, ik heb al een concessie gedaan, wil heel graag een hond (maar dat gaat ook niet op een appartement als je beiden werkt) maar uiteindelijk is het een cavia geworden. Net zo grappig, net zo lief en heeft net zoveel aandacht nodig. Alleen is het wat handzamer, haha…