Hallo allemaal,
mijn 1e berichtje op dit forum! Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaresse van een flinke driekleurig gladhaar beer van 4 maanden jong, luisterend naar de naam Otje. Hij is mijn eerste cavia (na veel inleeswerk ;-)) en woont bij mij en mijn vriend.
Ik heb Otje vorige week maandag gekocht en hoorde in de winkel dat hij al 4 maanden alleen zit en dat hij dat prima vindt. Op dat moment waren er ook geen andere cavia's aanwezig dus heb ik alleen Otje gekocht. Omdat ik geen voorstander ben van een cavia in z'n eentje, heb ik afgelopen donderdag een tweede, jong beertje (2 maanden) erbij gekocht. Ik was voorbereid op wat geknok en ik verwachtte dat Otje de dominante zou zijn (zijn territorium en een stuk ouder + groter) maar juist niet!! Die kleine dook op Otje, schommelkontte, besteeg 'm continu en beet hem hard in de nek, duwde hem met het kopje tegen de bodem van de kooi. Het vreemde was dat Otje niet terugvocht maar heel bang deed, probeerde te vluchten en ging in een hoekje zitten trillen. Klappertandde wel maar was echt de onderdanige.
Misschien dat ik het langer had moeten proberen, maar na een paar uur heb ik de kleine teruggebracht naar de winkel. Otje lijkt het op het oog prima naar zijn zin te hebben in zijn eentje, hij krijgt veel aandacht, gaat meerdere malen per dag uit de kooi, op schoot (en dan ligt hij heerlijk relaxed languit met alle pootjes uitgestrekt, totaal op zijn gemak in mijn ogen, hij knibbelt en likt dan zachtjes aan mijn handen en pruttelt tevreden), hij is voor mij absoluut niet bang en ik kan hem makkelijk oppakken.
Nu vraag ik me af: is Otje misschien toch geschikt om in zijn eentje te zitten of is het hoe dan ook beter om een tweede erbij te zetten? Gevoelsmatig vind ik het voor Otje leuker als hij een vriendje heeft, maar aan de andere kant is het ook een echte kroeldoos die ik veel aandacht wil en kan geven. Ik ben stiekem een beetje bang dat hij ons een stuk minder leuk vindt als hij een caviavriendje zou hebben.
Wat zouden jullie doen? Over een tijdje (als Otje meer gewend is, hij was er natuurlijk pas een paar dagen toen hij ‘bezoek’ kreeg) nog een tweede (minder dominant) beertje proberen te vinden? Of klinkt Otje als een cavia die het eigenlijk wel prima in z'n eentje vindt?
Ik heb geen ervaring met cavia's in de praktijk, dus ik vraag me echt af wat het beste voor hem is. Om telkens uit te proberen en dan weer cavia's terug te brengen vind ik ook zoiets…
groetjes,
Kristel