beertje alleen: zielig?

• Kristel

Hallo allemaal,

mijn 1e berichtje op dit forum! Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaresse van een flinke driekleurig gladhaar beer van 4 maanden jong, luisterend naar de naam Otje. Hij is mijn eerste cavia (na veel inleeswerk ;-)) en woont bij mij en mijn vriend.

Ik heb Otje vorige week maandag gekocht en hoorde in de winkel dat hij al 4 maanden alleen zit en dat hij dat prima vindt. Op dat moment waren er ook geen andere cavia's aanwezig dus heb ik alleen Otje gekocht. Omdat ik geen voorstander ben van een cavia in z'n eentje, heb ik afgelopen donderdag een tweede, jong beertje (2 maanden) erbij gekocht. Ik was voorbereid op wat geknok en ik verwachtte dat Otje de dominante zou zijn (zijn territorium en een stuk ouder + groter) maar juist niet!! Die kleine dook op Otje, schommelkontte, besteeg 'm continu en beet hem hard in de nek, duwde hem met het kopje tegen de bodem van de kooi. Het vreemde was dat Otje niet terugvocht maar heel bang deed, probeerde te vluchten en ging in een hoekje zitten trillen. Klappertandde wel maar was echt de onderdanige.

Misschien dat ik het langer had moeten proberen, maar na een paar uur heb ik de kleine teruggebracht naar de winkel. Otje lijkt het op het oog prima naar zijn zin te hebben in zijn eentje, hij krijgt veel aandacht, gaat meerdere malen per dag uit de kooi, op schoot (en dan ligt hij heerlijk relaxed languit met alle pootjes uitgestrekt, totaal op zijn gemak in mijn ogen, hij knibbelt en likt dan zachtjes aan mijn handen en pruttelt tevreden), hij is voor mij absoluut niet bang en ik kan hem makkelijk oppakken.

Nu vraag ik me af: is Otje misschien toch geschikt om in zijn eentje te zitten of is het hoe dan ook beter om een tweede erbij te zetten? Gevoelsmatig vind ik het voor Otje leuker als hij een vriendje heeft, maar aan de andere kant is het ook een echte kroeldoos die ik veel aandacht wil en kan geven. Ik ben stiekem een beetje bang dat hij ons een stuk minder leuk vindt als hij een caviavriendje zou hebben.

Wat zouden jullie doen? Over een tijdje (als Otje meer gewend is, hij was er natuurlijk pas een paar dagen toen hij ‘bezoek’ kreeg) nog een tweede (minder dominant) beertje proberen te vinden? Of klinkt Otje als een cavia die het eigenlijk wel prima in z'n eentje vindt?

Ik heb geen ervaring met cavia's in de praktijk, dus ik vraag me echt af wat het beste voor hem is. Om telkens uit te proberen en dan weer cavia's terug te brengen vind ik ook zoiets…

groetjes,

Kristel

• esther

Een vriendje kan leuk zijn.Maar er zijn ook beertjes die het alleen prima vinden.

Als hij maar genoeg aandacht krijgt,en als jij het idee hebt dat hij gelukkig is,is het goed.

Mijn moeder heeft in 2007 2 peruuf beertjes samen gehad in de kamer,geen sucses altijd ruzie.Nu zit de ander bij mij,en die van haar gaat alleen door het leven ,,,,en hij vindt het prima.;)

Moet wel zeggen dat er hier niks alleen zit..momenteel:)

En ja ,als je er een vriendje bij zet,zal hij altijd meer naar dat beestje trekken.

Mijn dochters knuffel heeft 5 jr alleen gewoont,nu zit hij samen met zijn zoon.Maar mijn dochter zegt vaak.tobey vindt mij echt minder leuk nu.

Maar hij kan heel goed met zijn zoon,dus ze laat het zo.Het is ook heerlijk om te zien dat ze tegen elkaar aanliggen.

Volg je gevoel Kristel,en volgens mij komt het dan wel goed.

Groetjes esther

• Monique

Hoi,

Ik kan alleen zeggen wat ik zou doen en dat is er eentje bij zetten. Je kunt het eventueel via een opvang doen met de afspraak dat als het echt niet gaat hij terug kan.

Ik zou sowieso een nieuw beestje niet zomaar erbij in de kooi zetten, maar ze eerst uitgebreid kennis laten maken buiten de kooi. Misschien kun je hem wel meenemen naar de opvang en daar wat combi's uitproberen en kijken of je een beetje een gelijk gestemd typje erbij kunt krijgen.

Misschien heeft ie straks iets minder interesse in jou, alhoewel ik daar bij mijn caafjes niks van merk(!), maar wat maakt het uit, je kunt 'm evengoed lekker eruit halen en knuffelen. Voor mij weegt het geluk vd caaf het zwaarst. Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw caafje liever alleen is, dan merk je dan wel bij een volgende poging. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Succes!

• esther

Ja Monique ,maar sommigen zitten liever alleen.Je kunt niet zeggen dat elke caaf gelukkig is met zijn tweeen.

Meestal wel,maar er zijn uitzonderingen.;)

gr esther

• michelle

Hoi Kristel,

Ik denk dat je je moet afvragen…'wat is zielig'? Uit jouw verhaal kan ik opmaken dat jouw cavia goed verzorgd wordt door jou, dat jij je bewust bent van zijn behoeften en daar ook goed over nadenkt. Als een cavia alleen zit, veel aandacht krijgt en een goede verzorging vind ik dat persoonlijk niet ‘zielig’. Zielig vind ik een cavia die verwaarloosd wordt en onder slechte omstandigheden moet leven, ongeacht of deze alleen zit of met meerdere.

Daarentegen ben ikzelf een grote voorstander van het houden van meerdere cavia's. Ook ik heb wel eens één cavia alleen gehad die door zijn zeer dominante karakter niet te koppelen was aan een andere en zijn gedrag was echt verschillend met dat van cavia's die samen zitten. Cavia's doen namelijk alles samen. Ze grazen, eten en praten samen, ze ‘pesten’ elkaar, hollen achter elkaar aan. Cavia's die samen zitten zijn over het algemeen veel actiever en laten veel meer geluiden horen. Je zal een cavia die alleen zit echt minder horen praten en zien rennen. Ik denk dat het een goede zaak is dat je probeert zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de natuurlijke behoeften van een dier en het blijft een feit dat cavia's groepsdieren zijn. Je schrijft dat je veel aandacht aan jouw cavia kan en wil geven. Maar zelfs als je je 5 uur intensief met je cavia per dag bezighoudt zit hij nog 19 uur alleen. Ik persoonlijk vind niet dat cavia's minder naar mensen toetrekken als zij met meerdere worden gehouden. Dit ligt aan het karakter van de cavia zelf, sommigen houden er gewoon niet van om opgepakt en geaaid te worden. Zo heb ik cavia's die ontzettend graag op schoot zitten en anderen weer niet kunnen wachten totdat ze weer terug mogen.

Mijn eigen ervaring is dat beren heel goed te koppelen zijn, mits je goed kijkt naar het karakter van de beide beren. Uit jouw beschrijving maak ik op dat jouw beer bepaald niet dominant is. Dit is een goede zaak, want dit betekent dat je een grotere kans hebt een geschikt maatje te vinden. Alhoewel het geen garantie is, is mijn ervaring dat rexen en tessels een rustig en niet al te dominant karakter hebben (dit in tegenstelling tot borstels of gladharigen). Mocht je nog een poging willen wagen zou je naar zo'n ras op zoek kunnen gaan. Deze zal je niet in een dierenwinkel vinden. Ik zal dan ook opzoek gaan naar een betrouwbare fokker. Het is dan het beste dat je een beertje neemt van 8 weken oud die net bij zijn moeder weg kan. Dan is de kans het grootste dat het goed zal gaan. Echt mis gaat het meestal niet in het begin. De kritieke periode ligt meestal zo rond de 4 a 5 maanden als het jongste beertje volwassen begint te worden en de machtposities opnieuw bepaald moeten worden. Vaak gaat dit goed, maar helaas soms niet. Ook kan het ‘opeens’ misgaan na een paar jaar. Een (redelijk) goed alternatief is dan om een heel groot hok te kopen (minimaal 1.40 bij 0,70) en deze met een gaasje in tweeën te splitsen. Op deze manier kunnen ze elkaar niet verwonden, maar hebben ze toch nog gezelschap van elkaar.

Een ander alternatief is natuurlijk om jouw beertje te laten casteren en er een vrouwtje bij te zetten. Dit gaat eigenlijk altijd wel goed (uitzonderingen daar gelaten).

Veel succes met jouw beslissing!

Groetjes,

Michelle

• michelle

Cavia's die liever alleen zitten zijn toch meestal zeer agressief tegenover anderen. Zelf heb ik er eentje gehad die letterlijk elke cavia aanviel die bij hem in de buurt kwam. Deze zat inderdaad liever alleen. Maar dit betekent niet dat zo'n cavia letterlijk alleen wilt zitten. Deze had ik in een groot hok gezet met een gaasje ertussen. Hij zat alleen en aan de andere kant zaten anderen. Ik merkte toch dat hij het gezelschap van de anderen zeer op prijs stelde. Ze aten samen, praten samen. Zolang ze maar niet op ‘zijn’ terrein kwamen. Ik denk daarom niet dat je zomaar kan zeggen dat er uitzonderingen zijn die in volledige afzondering van zijn soortgenoten ‘wilt’ zitten.

• renate

Hallo Kristel,

Ook ik heb ooit een cavia gehad die het prima vond in haar eentje. Ook wij hadden het gevoel dat ze niet zo graag gezelschap had en ook wij hebben diverse vriendinnetjes (het was een zeugje) voor haar gezocht. Dit ging altijd verkeerd. Mevrouw weigerde wie dan ook aardig te vinden en vond dat de kooi hoe dan ook voor haar alleen was.

Ze was een eigenwijze tuttebol en is vorig jaar na 5,5 jaar overleden.

Ze liep regelmatig los in de woonkamer en speelde dan wel met andere cavia,s die dan ook los liepen. Maar in haar kooi wilde ze alleen zitten.

Ik ben het met Esther eens, volg je gevoel. Als je het idee heb dat Otje liever alleen is dan laat het zo.

Ik heb zelf 2 bakken met een groep meiden in mijn tuinhuis. Iedere groep bestaat uit 14 dieren. Ook daar heb ik voor een paar maanden geleden een zeugje uit gehaald omdat ze zich er duidelijk niet lekker voelde. Ze is verhuisd naar de woonkamer in een grote kooi en sinds dien helemaal opgeleefd. Ze is ook duidelijk happy in haar eentje.

Zo zie je maar, ook in de caviawereld blijken er eenlingen te zijn.

Succes met het nemen van de juiste beslissing.

Groetjes Renate.

• Kristel

Bedankt allemaal voor jullie reacties!! Zoals ik het lees zitten de meeste cavia's toch met meerderen, en een enkeling bevalt het prima in z'n eentje.

Soms is het jammer dat ze niet ‘echt’ kunnen praten (al lijkt het er wel op, hihi)

Misschien dat ik over een week of 3, als Otje dan precies een maand bij me en misschien is hij dan wat zekerder van zichzelf. Ik zou dan een jong beertje kunnen zoeken en nog 1 keer kunnen proberen. Mocht dat niet lukken dan is Otje misschien beter af in zijn eentje.

Nogmaals bedankt!

• Cavia Opvang 't Kuufke

En waarom laat je hem niet castreren en geef je hem daarna een dame?

Gelukkiger kun je hem dan niet maken.

• Kristel

Daar heb ik ook aan gedacht :)

Is misschien ook een goede optie. Vanaf welke leeftijd mag je ze eigenlijk castreren?