Bijtende cavia's

• Ilonka

Hoi allemaal,

Wij hebben onze cavia's nu 4 weken en ze waren 4 maand toen we ze hebben gehaald en zijn 2 rex beertjes. 2 broertjes die al vanaf geboorte bij elkaar zijn. Iedere avond halen we ze eruit en ze zijn nog lekker bezig met hun dominatiestrijd.

Nou mijn vraag.

Als we ze op schoot hebben bijten ze ons. En dan niet zachtjes maar hard. Dit als we ze apart hebben en ook als we ze samen hebben. We vermijden hun zijkant omdat ze dat niet lekkier vinden. Toch bijten ze ons.

Heeft dit te maken met hun pubertijd of kan dit iets anders betekenen. Ze hebben ons verteld dat de rex het meest rustig en knuffelige cavia van alle rassen is. Maar deze laten zich absoluut niet knuffelen.

Wie kan ons adviseren,

Ilonka

• MoniqueW

Bijten ze alle 4???

Heb je de ouders van de diertjes gezien….beten die ook?

• MoniqueW

Hoi Ilonka,

Bijten ze alle 4???

Heb je de ouders van de diertjes gezien….Bijten die ook?

Deden ze dit al direct of begint het nu ineens?

De rustigste cavia is de CH-Teddy. Dit wilt niet zeggen dat de Rexen niet rustig zijn, maar wel bewegelijker.

De ene cavia laat zich meer knuffelen dan de ander….

• Ilonka

Hoi,

In het begin wou Djo Djo de dominantste van het stel wel eens laten weten dat ie iets niet leuk vond. Maar Senta de ook iets kleinere liet zich gewoon lekker aaien enzo. Sinds gisteravond begint hij ook te bijten. Het lijkt alsof ze het helemaal niet prettig vinden uit de kooi gehaald te worden enzo. Hun dominantie strijd wordt nu ook erger. Ze hebben ons gezegt dat wanneer er huisjes in zitten ze minder aan je zullen gaan wennen dus die heb ik er nu uit gehaald. Ze zaten ook alleen maar in hun huisje. Kijken of dit beter gaat zo.

We hebben de ouders ook gezien maar zaten in andere hokken. Ze komen bij een fokker vandaan. IS het omdat ze misschien al 4 maand waren voor ze bij ons kwamen dat ze langer de tijd nodig hebben. Ik weet het niet.

Ilonka

• MoniqueW

Hoi Ilonka,

Ze hebben wel de leeftijd dat ze kunnen puberen en wie is de sterkste in de roedel? Dit gaan ze waarschijnlijk een beetje bepalen.

Ik vind het raar dat ze jou ook bijten…..

Ook al komen ze bij een fokker vandaan….wil niet altijd wat zeggen. Niet iedere fokker kijkt naar karakter. Als moeder een bitch is, is de kans groot dat ze dit aan haar jongen doorgeeft.

4 is moeilijker om niet aan jou aandacht te ontsnappen. Ze hebben elkaar.

1 Is altijd het makkelijkst om aan je te laten wennen, want dan hebben ze alleen jou. Het zijn groepsdieren, dus trekken naar elkaar toe. Wil niet zeggen dat je ze niet tam krijgt, maar zal altijd minder zijn.

Ik hoop dat er nog een reactie op komt….4 beren moet goed kunnen gaan….misschien komt het omdat ze allemaal dezelfde leeftijd hebben???

Ik hoop dat dit maar tijdelijk is en jij lekker van je dieren kan genieten. In het ergste geval kan je de groep in 2en splitsen.

• Ilonka

Monique,

Even een misverstand uit de wereld helpen. Het gaat om 2 beertjes. 2 Broertjes!

En de fokker had me gegarandeert op karakter te fokken.

Ik hoop ook maar dat het aan de leeftijd te wijten valt.

Groetjes Ilonka

• MoniqueW

Sorry! Ik bleef met die 4 in mijn hoofd zitten.

Oké, dat moeten we dan maar aannemen…

Het is mogelijk dat ze aan het kijken zijn wie de baas is….

Ik kan het niet vanaf hier bepalen.

Ook al zijn het er 2, ze mogen jou niet bijten.

Ik heb er ook meer bij elkaar zitten, maar ben nog nooit zomaar gebeten.

Zitten ze samen in een huisje als je die er in hebt, of is er één die echt zegt van : Jij komt er niet in en die laat het gewoon toe of zegt hij van wat jij….

Als je groente in de kooi legt, eten ze dan gezellig samen?

Welke indruk heb je zelf het meest?

• Ilonka

Alsik 1 huisje erin zet jaagt de een de ander eruit. Met 2 huisjes zitten ze ieder in hun eigen huisje. De groente eten ze wel samen. Wel is Djo Djo de eerste die mag pakken.

Als Senta dan komt gaan die koppies omhoog en beginnen ze te piepen en te snauwen.

Het is wel duidelijk dat ze met de dominantiestrijd bezig zijn maar ik begrijp niet dat wanneer wij ze op schoot nemen ze ons in onze handen bijten dan. We deden ze er eerst samen uit. Mijn man 1 en ik 1. Hier werden ze erg onrustig van dus doen we ze nu om de beurt.

Ik denk dat ik eerst af ga wachten tot die strijd onderling uitgezocht is. Wel iedere keer de kooi open en erbij zitten. Zo'n kooi die aan de voorkant geheel open kan. NIet met zo'n klein deurtje. Ik laat de huisjes eruit en ga ze vanaf nu ipv eruit halen maar eerst heel veel aaien. Zodra ik merk dat er geen angst oid is ga ik ze er weer uithalen.

Mocht dit de verkeerde aanpak zijn hoor ik dat graag. Uiteraard veel adviezen zijn welkom.

Ilonka

• MoniqueW

Hoi Ilonka,

Ik weet niet hoe groot je hok is, maar een groot hok bied ze de ruimte om zich terug te trekken. Ik zal er gewoon 2 huisjes in zetten als dit rust geeft en die er op de dag uit halen.

Lekker samen laten eten…..

Veel succes!! Groetjes Monique

• michelle

Hoi Ilonka,

Ik heb ook eens een cavia gehad die mij in het begin ontzettend gebeten heeft (tot zeer diepe sneeën en bloedens toe). Hij was gewoon onzeker en zodra je een onverwachte beweging maakte hapte hij toe. Bij hem werkte het het beste om heel rustig het contact op te bouwen. Dus niet meteen heel innig op schoot zetten, maar eerst beginnen met aaien in het hok. Het heeft bij hem ongeveer 1 jaar geduurd voordat hij goed aan mij gewend was, maar het bijten is wel al na een paar maanden over gegaan. Het enigste wat je kunt doen met bijtende cavia's is dus het contact rustig opbouwen en hun toch wel onzekere karakter respecteren. Houdt in je hoofd dat het lang kan gaan duren voordat zij helemaal gewend zijn en het ‘fijn’ vinden om op schoot te zitten en heb geduld. Dan komt het zeker goed!