Beste allemaal,
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Heidi en heb naast 4 katten, een konijn, 2 duiven ook 2 cavia's.
Ik lees al een aantal jaartjes zo af en toe mee op dit prikbord, maar post zo goed als niet.
Mjin vraag gaat over één van mijn cavia's. Sam is een beertje van 3,5 jaar.
Sinds een paar weken is zijn ontlasting dunner. Het zijn geen gewone stevige keutels meer.
Nou maakt hij al sinds hij bij ons is, een enorme smeerzooi van zijn kooi (hij poept bv ook op z'n huisje en walst dat vervolgens plat), dus in eerste instantie viel het me direct op. Maar ik merk toch dat er nog weinig normale keutels meer te vinden zijn.
Ook heb ik al 2x z'n buik schoon moeten maken.
Het valt me overigens niet op dat de ontlasting extra stinkt.
In eerste instantie dacht ik dat het door het andere voer kwam. Hij vond dat ook niet lekker, dus ik ben teruggegaan op wat hij kreeg. Dit eet hij gewoon, hij laat het ook niet staan.
Ik heb wel het gevoel dat hij niet helemaal zo zwaar meer is als hij was.
Verder is hij gewoon levendig. Hij loopt ook nog graag rond in huis, het is dus niet zo dat hij stilletjes in een hoekje blijft zitten.
Hij eet meestal zijn groenvoer helemaal op (dat ik al heb geminderd). Per dag krijgt hij ‘s ochtends en ’s avonds een stukje appel, wortel, andijvie en witlof. Witlof heb ik al even op een hold gezet. In de lente/zomermaanden krijgt hij ook paardebloemen, weegbree etc. Dat heeft nooit tot problemen geleid.
De andere cavia heeft overigens totaal nergens last van.
Het is niet zo dat hij doodziek is, maar helemaal gerust ben ik er niet op. Ik ben van plan om deze of volgende week naar de dierenarts te gaan als er niet snel verbetering optreedt.
Heeft iemand wellicht alvast tips/ideeën/suggesties over wat het zou kunnen zijn en wellicht een idee over wat dit zou kunnen zijn?
Vast bedankt!
Groet,
Heidi