Alleen groente,fruit en hooi

• Paulala

Omdat maar weinig mensen dit weten, toch even wat uitleg over de voeding van de cavia.

Mijn cavia's voer ik al geruime tijd puur met groente, fruit en hooi (ook de konijnen)

Veel mensen denken dat een cavia korrels nodig heeft, maar dit is een groot misverstand.

Het gezondste voer is ‘natuurlijk’ voer.

Dus datgene dat in de natuur voorkomt en gegeten zou kunnen worden.

Natuurlijk weten we allemaal dat waar de cavia van oorsprong vandaan komt geen peentjes, witlof, andijvie etc groeit.

Maar in onze groente en fruit zit alles dat de cavia nodig heeft!

Daarnaast elke dag onbeperkt hooi, en je cavia zal gezond en bovenal slank blijven.

Veel cavia's raken vervet door korrels, en vooral bij fokdieren is dit een probleem dat ik vaak tegenkom.

Groente/fruit bevat vocht en vitamines/mineralen, ook voor de nieren is dit beter, omdat het voedsel dus meer vocht bevat waardoor de nieren hun werk beter kunnen doen en niet overbelast raken.

Nog een kleine waarschuwing:

Johannesbrood is heel slecht!

Er zijn nieuwe onderzoeken gedaan naar johannesbrood, en de verhouding calcium (en ik dacht fosfor, moet ik nog een keer navragen) is verkeerd.

Dit geldt eigenlijk voor alle knagers en ook voor konijnen.

Binnenkort laat ik hier meer over weten, ik moet nog even aan de dierenarts vragen of ze een uitdraai kan maken voor me over dit onderzoek en wat de gevolgen precies zijn voor de gezondheid.

• basjeeeee

Is hier niet al te lang geleden ook over gegaan, oa Manu had hier veel over te vertellen, probeer anders even de zoekfunctie. Vond ik ook heel boeiend. Mijn dieren (inmiddels alleen nog konijnen) krijgen zoveel mogelijk groentes/hooi en afentoe een bakje “krachtvoer” voor erbij.

• Witches at work

Hoi hoi

Ja idd is het hier een tijdje geleden ook al over gegaan, echter de brokdiscussie

vind nog veel vaker plaats hier~!~

Welke brok, hoeveel vit. C, hoe duur en waar te krijgen???

Ook ik ben hier al erg vaak duidelijk geweest dat ik mijn caafs niet over voer met de brok, juist om de reden die nu ook Paula aanhaalt.

Dieren die zog super grof zouden zijn, blijken hier ineens 200 gr. af te vallen door het andere voer en het buiten rond rennen.

Bij veel fokkers worden caafs overvoerd met brok en musli om de caaf spijkerhard en stevig te voeren want dat ziet er zo mooi uit toch?

En bij de liefhebber zie ik tot mijn stomme verbazing meer brok dan hooi aanwezig in de kooi!!!

Hier krijgen de buitenren caafs alleen in de avond de brok, overdag vooral bergen hooi, met soms wat Luzerne/gras.

Rest me alleen nog te vragen zit er nog wat vit. C ook in het hooi?

In vers gras wel weet ik, net zoals in de groentes en fruit, maar volgens mij doet hooi vanalles heel goed maar moet je dan de juiste hoeveelheid bijvoeren aan groen voer.

Met de brok vul je dat simpel en goedkoop aan, zeker als je een brok met veel vit. C hebt hoef je ze er niet eens zoveel van te geven.

gr. D#S

• MoniqueW

Hoi Ine,

Ik denk niet dat je je daar druk om moet maken. Zolang je dieren er goed uitzien en het er goed op doen krijgen ze voldoende binnen.

Volgens mij zit er in hooi geen vit. C, alleen in vers geplukt gras.

Hooi wordt gedroogd en volgens mij vervliegt de Vit C. Zeker weten doe ik het niet. Als er in hooi vit C zou zitten, zouden we ook geen vit. C bij hoeven voeren.

Groetjes Mo

• Witches at work

Hoi Monique

Volgens mij is ook idd alle vit. C uit het hooi vervlogen met het drogings proces.

En als je dan afziet van het hooi moet je toch een fikse lading vers elke dag bij voeren aan de caafs willen ze niet te kort komen.

Voor een paar caafs max. 10 is dat redelijk goed te doen, echter heb je een fokkerij van tussen de 40 a 50 caafs wordt het een omvangrijke aangelegenheid.

Je moet dus elke dag een berg groen klaar hebben voor je caafs.

Veel fokkers beweren dat hier ook te doen, echter in de praktijk stelt het vaak niet zoveel voor weet ik. Je gaat dan niet de supermarkt meer in voor de groente, maar moet het van de groothandel, boer, je omgeving ed zien te halen voor je caafs.

En dan heb ik ook meteen de vraag welke groente, hoeveel ect.

Een goeie brok aangevuld met veel goed hooi is wel erg duidelijk in elk geval.

Zeker voer van E&E waarbij geoppert wordt dat er weinig tot niets an toe hoeft worden gevoegd.

gr. D#S

• Ilonka

Hoi,

Ik geef mijn 2 cavia's:

Iedere ochtend hun bakje met Sient Selecteve (verkeerd geschreven denk ik) + goed wat hooi.

Tegen 10 uur een wortel

Rond het avondeten andijvie 2strengen, brokkoli 2 roosjes, paar sperciboontjes, 2 blaadjes witlof en paprika.

Dit eten ze heerlijk op. Ook de brokken zijn 's ochtends op.

Krijgen ze nu te veel of is dit wel goed?

Ilonka

• MoniqueW

Hoi Ine,

Er zullen best wel een paar fokkers zijn die ze het groevoer geven, maar ik geloof zeker niet alle fokkers. Als ik er 50 zou hebben kan ik ze ook niet geven wat ze nu krijgen. Ik houd het lekker klein ook al is het soms erg moeilijk om keuzes te maken. Ik wil er zeker niet meer dan 20 hebben. Ik heb er nu buiten de baby's die naar hun nieuwe huisje gaan….19 cavia's, 2 NHD èèn knuffel-konijn in huis en 6 Rex-Widders, 3 honden en een vijver met vissen. Een kleine dierentuin wordt er wel eens gezegt, maar wel heel gezellig.

Bij groentewinkels kan je ook afspraakjes maken dat als het groen net niet mooi genoeg is voor verkoop dat je het van hun krijgt of goedkoper kan overnemen. Op de markt kan dit ook. Als ik zeg dat het voor mijn dieren is krijg ik vaak nog wat extra. Even lief lachen….knipoog

• MoniqueW

Ik geef mijn 2 cavia's:

Iedere ochtend hun bakje met Sient Selecteve (verkeerd geschreven denk ik) + goed wat hooi.

Tegen 10 uur een wortel

Rond het avondeten andijvie 2strengen, brokkoli 2 roosjes, paar sperciboontjes, 2 blaadjes witlof en paprika.

Dit eten ze heerlijk op. Ook de brokken zijn 's ochtends op.

Krijgen ze nu te veel of is dit wel goed?

Hoi llonka,

Als je dieren er niet goed uitzien…veel te vet worden, dan is het niet goed.

Zolang ze goed poepen en plassen er verder goed uitzien, niet ziek worden, dan doe je het goed. Iedereen heeft zijn eigen methode. Wil helemaal niet zeggen dat die van een fokker beter is omdat die dat anders doet. Ik persoonlijk ben niet zo van de klok als de kids niet thuis zijn. Mijn dieren krijgen 's avonds hun eten en drinken en drinken / hooi houd ik ook overdag bij uiteraard.

Ze hebben het in iedergeval goed bij je…groetjes Monique

• coby

Ik heb zo'n 40 caafjes , de jongen momenteel niet meegerekend.

de lolale suppermarkt hier word dus rijk van me haha , ik koop hier kilo's aan winterpenen , andijvie , witlof , paprika's ,appels zo nu en dan heb ik er meloenen bij maar dat is meestal in de zomer . en komkommers.

ze krijgen hier smorgens en savonds dus groente , ik krijg geen afvalgroente meer want daar wil de suppermarkt hier niet meer aan meewerken,

ze krijgen hier brok voer van garvo en dan de het hooi nog allemaal.

Er word wel eens een geintje over gemaakt hier als ik weer eens met alle groente langs de kassa ga , de kinderen zeggen dan ook wel eens de caafjes krijgen meer groente en vruit dan ons.

Ik koop om de dag vers , ja het kost wel een hoop , maar dat heb ik er wel voorover.

groetjes Coby

• Witches at work

coby schreef:

>

> Ik heb zo'n 40 caafjes , de jongen momenteel niet meegerekend.

> de lolale suppermarkt hier word dus rijk van me haha , ik

> koop hier kilo's aan winterpenen , andijvie , witlof ,

> paprika's ,appels zo nu en dan heb ik er meloenen bij maar

> dat is meestal in de zomer . en komkommers.

> ze krijgen hier smorgens en savonds dus groente , ik krijg

> geen afvalgroente meer want daar wil de suppermarkt hier niet

> meer aan meewerken,

>>>D#S De supermarkt die ik hier heb geprobeert werkt ook niet mee, op de markt en zo voel ik me gauw een schooier ha ha.

Dusn ik bestel gewoon om de paar mnd 20 kilo zakken met gewassen wortels voor mn caafs. Tussen door ook in de winkel koop ik wel wat aan groentes maar zeker niet is het hier zo dat de caafs beter vreten als wij zelf hoor~!~

Ik probeer wel overal wat vandaan te toveren als het ff kan.

En dat lukt me best aardig vind ik ha ha~!~

Jou cavia leden tal is ongeveer gelijk aan het mijne, echter ik tel de caafs hier niet zo steeds.

Ik weet wat hier zit, en hoe ze heten waar ze vandaan komen en met welk doel ze hier zitten.

Ach en ik denk net als Monique dat wanneer de meeste caafs er half was bij hangen, slecht in de vacht, te mager of juist veel te vet, zich als hongerige wolven op werpen als je ze te eten geeft en veel gedoe hebt met geboortes je echt bij jezelf te rade moet gaan.

Echter als het tegndeel blijkt, dus alles ziet er geweldig uit op een enkeling na,

weet je dat je het goed doet gewoon~!~

gr. D#S

> ze krijgen hier brok voer van garvo en dan de het hooi nog

> allemaal.

> Er word wel eens een geintje over gemaakt hier als ik weer

> eens met alle groente langs de kassa ga , de kinderen zeggen

> dan ook wel eens de caafjes krijgen meer groente en vruit dan

> ons.

> Ik koop om de dag vers , ja het kost wel een hoop , maar dat

> heb ik er wel voorover.

> groetjes Coby