Omdat maar weinig mensen dit weten, toch even wat uitleg over de voeding van de cavia.
Mijn cavia's voer ik al geruime tijd puur met groente, fruit en hooi (ook de konijnen)
Veel mensen denken dat een cavia korrels nodig heeft, maar dit is een groot misverstand.
Het gezondste voer is ‘natuurlijk’ voer.
Dus datgene dat in de natuur voorkomt en gegeten zou kunnen worden.
Natuurlijk weten we allemaal dat waar de cavia van oorsprong vandaan komt geen peentjes, witlof, andijvie etc groeit.
Maar in onze groente en fruit zit alles dat de cavia nodig heeft!
Daarnaast elke dag onbeperkt hooi, en je cavia zal gezond en bovenal slank blijven.
Veel cavia's raken vervet door korrels, en vooral bij fokdieren is dit een probleem dat ik vaak tegenkom.
Groente/fruit bevat vocht en vitamines/mineralen, ook voor de nieren is dit beter, omdat het voedsel dus meer vocht bevat waardoor de nieren hun werk beter kunnen doen en niet overbelast raken.
Nog een kleine waarschuwing:
Johannesbrood is heel slecht!
Er zijn nieuwe onderzoeken gedaan naar johannesbrood, en de verhouding calcium (en ik dacht fosfor, moet ik nog een keer navragen) is verkeerd.
Dit geldt eigenlijk voor alle knagers en ook voor konijnen.
Binnenkort laat ik hier meer over weten, ik moet nog even aan de dierenarts vragen of ze een uitdraai kan maken voor me over dit onderzoek en wat de gevolgen precies zijn voor de gezondheid.