snijtanden cavia

• nick en klara

onze cavia van 4maanden is zijn bovenste snijtanden kwijt ( waarschijnlijk door val van laddertje in kooi) ze zijn afgebroken tot juist aan het tandvlees. nu kan hij niet meer eten, moeten van de dierenarts vloeibare voeding geven, maar dit wil hij niet tenzij hij het van onze vinger kan aflikken. Heeft iemand hiervoor tips?

groeien deze tanden nog terug en hoe lang duurt dit? iemand hier ervaring mee?

• renate

hallo nick en klara,

De tanden groeien weer aan, dit zal ongeveer een week of iets langer duren.

Vloeibare voeding in een spuitje achter in zijn bekje spuiten. Je kan ook proberen brokjes achter in zijn bekje te duwen. Er mankeert (als het goed is) niks aan zijn kiezen, hij kan alleen het voer niet pakken door zijn afgebroken tandjes.

Worteltjes in hele kleine blokjes snijden en net als de brokjes tussen zijn kiezen duwen. Je moet er even handigheid in krijgen maar je zal zien dat hij er op gaat kauwen.

Let er wel op dat de onderste tanden nu niet te ver doorgroeien. Maar meestal valt dit wel mee.

Groetjes Renate.

• nick en klara

We hebben voer meegekregen van de dierenarts, maar daar vindt hij niet veel aan.

heb worteltjes geraspt en duw dit in muiltje, lukt wel, maar niet veel.

anders eet hij zeer veel en ik heb schrik dat ik hem niet genoeg ga voeren.

• Shirleyk

Je kan ook het voer van de dierenarts (Science Recovery??) ook mengen met Olvarit puur wortel, dat vond mijn cavia erg lekker en dan met een spuitje in zijn bek geven.

Wat ik ook deed was Science selective cavia brokjes wellen in water en dat vond mijn caaf echt super.

Wat Renate zei; houdt wel de ondertanden goed in de gaten…….en probeer zo snel mogelijk weer op hard voer over te gaan. Veel succes!

• cora

Je kunt groente ook in kleine stukjes aanbieden, dan kan de cavia het met haar lipjes oppakken. Dat kan je ook met hooi doen.Ik heb een konijn zonder tanden gehad en die was snel handig in het oppakken met de lippen.

• M.

Welnee, ze eten zelfs korrel zonder voortanden. De kiezen moeten het werk doen. Caviatanden groeien snel weer aan, Binnen een week wil je je vingers er niet meer tussen hebben.

M.

• MoniqueW

Hoi Nick en Klara,

Houd in ieder geval de keuteltjes in de gaten. Daar kan je uit ophalen of de darmpjes nog voldoende zijn werk doet en of hij voldoende binnen krijgt.

Geef je eten met een spuitje doe het dan wel voorzichtig beetje voor beetje dat hij niet hoeft te proesten vanwege longontsteking.

Houd in ieder geval brok / hooi gewoon als voedsel aan. In de natuur moet hij zich ook weten te redden en zoeken ze ook naar een oplossing. In de gaten blijven houden en helpen als het nodig is.

Sterkte met jullie caafje.

Groetjes Monique

• nick en klara

het knabbelen van de brokjes is inderdaad geen probleem, maar hij krijgt deze gewoon niet opgenomen; Zo ook met de groenten, hij worstelt met een blad witloof en na een heus gevecht geeft hij het op zonder een hapje gegeten te hebben.Ondertussen lukt het wel met de vloeibare voeding en ook met groenten en fruit die in kleine stukjes in zijn muiltje gestoken worden.