Cavia Lowiena terroriseert de boel

• Chrizzie

Mijn cavia's, twee vrouwtjes, hebben de laatste weken een beetje mot met elkaar. De oudste caaf, Lowiena, een Sheltie, bijt daarbij mijn jongere caaf, van ongeveer 8 maanden. Eerst dacht ik dat het kwam doordat die jonge caaf in

vergelijking met de Sheltie nogal druk is. Maar sinds vanavond zie ik de Sheltie op mijn Rex rijden. En Rex vindt dat niet leuk. Resultaat: ze rennen almaar rondjes door het hok… Ik heb ze al meerdere malen uit elkaar gehaald, maar dat helpt maar even.

Nu is die Sheltie altijd al wat dominant geweest, maar Rex heeft nu echt steeds beten in haar rug. 't Is niet open; geneest snel, maar ze krijgt er kalige plekken door. En ik vind het gewoon zielig dat Lowiena de boel zo terroriseert.

Ik vroeg me af of ik hier iets aan kan doen. In het begin hebben ze ook zo'n periode gehad dat het niet zo boterde. Lowiena pikt het niet dat Rex niet netjes in een hoekje blijft zitten. Zou het helpen om ze bijvoorbeeld in een grotere kooi te zetten of om ze eens met puppyshampoo te wassen of misschien nog wat anders? Iemand hier ervaring mee?

Chrizzie

• Chrizzie

Ze loopt ook aan een stuk door te knorren… Rex ook, geloof ik. Zijn er periodes waarin cavia's vruchtbaar zijn ofzo, dat ze dan extra eh… Zin hebben?

• cora

Op deze aanvulling heb ik wel een antwoord.

Om de 14 dagen zijn ze bronstig.Soms merk ik bij mijn caafjes er weinig van, alleen dat de beer wat actiever is met vrouwtjes verleiden. Er zijn echter ook momenten dat de dames gewoon sletterig gedrag vertonen. Geur achterlaten, verleidelijk brommen en de andere dames en soms ook de beer bespringen.

• renate

Hallo Chrizzi,

Het antwoord van Cora klopt. Ze hangen het “ventje”uit ondanks dat ze vrouwtjes zijn.

Het antwoord op je 2e vraag wat je daar aan kan doen is niet zo eenvoudig.

Lowiena is blijkbaar een zeer dominante zeug als rex al bijtwondjes heeft. Als dit al langer zo is dan denk ik dat er maar een ding op zit, die 2 uit elkaar halen.

Het gebeurd niet zo gauw dat 2 dames niet met elkaar overweg kunnen.

Ik heb ooit een zeugje gehad die ook zo dominant was. Haar vriendinnetje zat altijd in het ruifje. We dachten eerst dat ze dat het vriendinnetje het gewoon leuk vond. Maar nadat we het dominante zeugje een tijdje in een andere kooi hadden gezet bleek dat het andere dier helemaal opleefde. Ze rende en sprong door de kooi van pure opluchting. De dominante zeug heeft hier trouwens 5,5 jaar alleen gezeten omdat ze echt niemand anders accepteerde, zelfs geen mannen!

Je ziet wel regelmatig dat ze in hun bronsperiode op elkaar gaan “rijden” maar als het daar bij zou blijven was er geen probleem.

Rex zou eigenlijk ook eens flink van zich af moeten bijten, maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren als ik jou berichtje zo lees.

Wassen met wat dan ook heeft niet zoveel zin. Een grotere kooi misschien, maar geen garantie.

Groetjes Renate.

• jacquelinesbeestenspul

hoi crissy

ik weet net hoe groot jou kooi nu is maar een meter is genoeg voor 2 dames in principe

je kan er ook speeltjes in doen zoals een buis waar ze door kunnen rennen en een hangmatje dan zijn ze druk met hun speeltjes ipv elkaar

ik heb een hangmat die je ana de tralies bevestigtr met dik ijzerdraad daar ligt betsie bijna de gehele dag in en houd dan de andere in de gaten,betsie is ok erg dominant maar vanaf i khet hangmatje heb is ze rustigger

ik zou ze niet te snel uit elkaar halen en eerst kijken hoe rexje zich gedraagt eet ze normaal kan ze fatsoenlijk door het hok lopen ??? enz enz

groetjes jacqueline

• Chrizzie

't Is vandaag iets rustiger. Maar gaat nog niet lekker. Rex gaat lopen springen en rennen, terwijl Lowiena rustig in een hoekje ligt. Zijn rexen trouwens drukker van zichzelf, of heb ik toevallig een rex die hyperactief is? Ze hebben ook geen last van ongedierte ofzo, want ze krabben niet. Kooi lijkt mij ook groot genoeg op zich. Toen Omega nog leefde en bij Lowiena zat, was er niks aan de hand. Behalve een keer, toen ze Omega gebeten heeft. Maar daarna was het over. Nooit last gehad.

Eten gaat goed, maar dat komt ook wel doordat ze allebei een eigen bakje hebben. Toen dat nog niet zo was, mocht Rex ook vaak niet tegelijkertijd eten als Lowiena dat deed.

Ik ga morgen maar weer een wortelbroodje halen ter afleiding. En flink wat hooi erin. Inderdaad… Zorgen dat ze afleiding hebben. En misschien eens voorzichtig op marktplaats kijken naar een grotere kooi. Dan zou ik er ook een scheidingswand in kunnen maken, zodat ze uit elkaar blijven. Maar eigenlijk vind ik dat ook zielig. Ik had Rex juist gekocht omdat Lowiena eenzaam werd toen Omega dood was gegaan… En dan zitten ze allebei alleen.

Chrizzie