Cavia niest

• Anet

Ik heb een vraag over onze cavia Witje. Witje niest best vaak en heeft ook een voorgeschiedenis. Hij is nu ca. 12 weken en hebben haar (met zusje) met kerst gekregen. Na 2 dagen vond ik ze veel krabben en ze bleken allebei volgens de dierenarts schurft te hebben. Na de 1e injectie geen enkele reactie en de DA dacht dat ze dan ook een scshimmel hadden. Om de 5 dagen gaan wassen met Imaverol en na de 2e injectie was de schurft volgens de DA over. Volgens mij hebben ze vanaf het begin schimmel gehad en Witje krabt nog steeds. De open plek is wel aan het genezen maar de huid is niet mooi glad maar bobbelig. Er groeien wel weer haartjes op. Ik moet haar weer gaan wassen maar de caaf niest regelmatig. Heeft een droge neus dus vraag ik me af of het nu toch een verkoudheid is. Verder is ze levendig genoeg, rent, springt, eet, poept en doet alles wat een caaf moet doen. Mijn dilemma: wel wassen of niet wassen? Wie wil mij advies geven?

• Susan

Mijn advies is een andere dierenarts zoeken.

• renate

Hallo Anet,

Ik zou haar zeker wassen als ze echt schimmel heeft. Zorg er wel voor dat ze niet in de tocht komt te staan of dat ze te koud staat. Na 3 keer wassen met Imaverol zou het opgelost moeten zijn.

Dat ze niest heeft denk ik niks met de schimmel te maken. Ze kan een verkoudheid hebben of haar neusje is gewoon geirriteerd door hooi of zaagsel?

Een droge neus hebben alle cavia's, je moet je zorgen gaan maken over een natte neus.

Probeer eens te luisteren naar haar longetjes. Als je je oor op haar legt moet het klinken alsof je een luchtbed oppompt. Huur je haar “tikken” of piepen dan kan ze een verkoudheid of longontsteking hebben.

En verder ben ik het met Susan eens. Zoek een andere dierenarts. Een dierenarts die het verschil niet weet tussen schimmel en schurft kan verder ook niet veel weten.

Groetjes Renate