2 vrouwtjes

• ilona

hallo!!

we hebben een vraagje…

we hebben 1,5 maand terug n caviaatje gekocht, een vrouwtje… eigenlijk willen weer nog graag een vrouwtje bij… gaat dit goed??

groetjes ilona

• wendy (Caafjes van WB)

Hoi,

2 zeugjes gaat meestal wel goed.

Ik zeg expres meestal, want ik heb hier een aantal oudere dames, die niet aan elkaar zijn te koppelen.

Het zal voor het zeugje wel leuk zijn om er een vriendinnetje bij te hebben, cavia's zijn namelijk groepsdieren:D

Gr. Wendy

• Cavia Opvang 't Kuufke

Wil je op safe spelen ga je voor een leuke gecastreerde vent uit een opvang. ;-)

• Susan

Een dame uit de opvang gaat ook best leuk;)

Ik heb nog nooit koppelproblemen gehad met zeugjes.

• Cavia Opvang 't Kuufke

Gelukkig maar….onze ervaringen zijn helaas anders. ;-)

Heb momenteel 2 zeer lastige exemplaren hier zitten…grin

• Susan

Ik weet niet zeker of het zo is, maar ik dacht dat je met een opvang kon overleggen of zij kunnen kijken met welke caaf het het beste klikt?

Van de opvang waar één van mijn dames vandaan komt, kon dit in elk geval met de beren.

En ik weet dat ik ontzettende mazzel heb;) Zelfs de laatste, al besef ik dat ik met haar een enorm risico heb genomen; nieuweling erin, een hele boel eten en… het ging van meet af aan ontzettend goed.

• Cavia Opvang 't Kuufke

Dat klopt, maar onze ervaring is dat de echte rangorde thuis pas bepaalt gaat worden. We kunnen zeker een mening geven van een slaginspercentage. Veel mensen nemen hun cavia ook mee naar onze opvang. Om ze dan bij ons te koppelen. De combinatie gec. beer en zeug blijft ons inziens de meest harmonieuze. In de vrije natuur is het ook 1 groep van 1 beer en dames. Jonge beren mogen tot op zekere hoogte blijven en worden dan verjaagt en de beer zorgt ervoor dat de dames onderling niet gaan kibbelen, met name als ze bronstig worden. ;-)

• ilona

hej!!

bedankt voor jullie reactie's!!

wist dat cavia's groepsdiertjes zijn… maar heb ook gehoord dat als ze alleen gewend zijn… dat ze dan minder afhankelijk van de mens worden… dus niet zo snel meer naar je toe komen als je ze roept… maar goed… als je ze beide genoeg aandacht geeft… kan het goed gaan toch?!

groetjes ilona

• Cavia Opvang 't Kuufke

Het is een fabeltje dat cavia's minder tam zouden zouden worden indien ze met meerdere gehouden worden.

Veel mensen vergissen zich sowieso in het ‘tam’ zijn van een cavia.

Die denken n.l. dat het normaal is dat een cavia uit zich zelf naar hun toe loopt en het leuk vindt om op gepakt te worden. Die cavia's zijn er zeker, maar dat zijn uitzonderingen. De meeste cavia's proberen weg te rennen als je ze wilt pakken. Puur om het een instinctief gedrag is, het is een prooidiertje wat gevangen wordt, dus maakt ie dat ie weg komt. ;-)

• Shirleyk

ik heb er drie samen zitten en die staan alle drie altijd vooraan als ik er aan kom, maar dat komt denk ik meer omdat ze weten dat ze wat lekkers van me krijgen :-)