Magpie uit schildpad

• Peter

Er zijn hier zes weken geleden twee magpies geboren uit een schildpad moeder en een schildpadsatijn vader. En ik had het zojuist pas in de gaten. Ik vond het wel al vreemd maar in de afdeling ernaast zat een dalmatiner beer die beslist niet satijndrager was. Dus ik dacht dat het mislukte dalmatinerkinderen van de buurman waren. Een magpy is satijn dus het kan niet van de dalmatiner zijn.

Ik snapte er gewoon niets van en heb er verder maar niet over nagedacht.

Totdat ik vandaag zag dat ze geen vuurogen hebben zoals bij dalmatiners.

Nu klopt het. Er zaten ook twee chocolade schildpadden in dus dat kon ook al niet uit een zuivere zwarte dalmatiner.

• jacquelinesbeestenspul

hoi peter

o wat gaaf een magpie gladhaar :D ze zijn mooi he ?

er komen regelmatig magpie jongen uit een schilpad combi's je ziet het vele bij de lunken.hoe krijg je nu uit 2 schildpadden magpie ? daar ben ik heel benieuwd naar ik wee dat magpie ook schildpad is en ipv rood zwart wit je zilver zwart wit krijgt maar hoe kun je dat nu uit 2 normale bonte dieren krijgen ?? zit er verdunning achter ? ik ben heel benieuwd

heb je foto's van de jongen dan kan ik ze wel voor je op het prikbord zetten ik denk dat er meer mensen zijn die benieuwd naar foto's zijn :D:D

groetjes jacqueline

• Peter

Ik snap er ook niets van Jacqueline. Ik had je al een paar foto's gestuurd maar die zijn niet mooi. Ik zal je zo een paar betere sturen en dan is het heel leuk als je ze voor me plaatst. De moeder is Petra, uit (engels) beige met rood, en schildpad uit schildpad x driekleur. Zij is ooit gedekt door een schildpadsatijn beer afstammend uit schildpad met een scheutje driekleur. Daar is een schildpadsatijntje uit geboren ( die jij van me gaat krijgen), en die heeft zijn moeder Petra gedekt. Er zit dus niets van magpie achter.

• Manu

Magpie is inderdaad een verdunningskleur. De factor c(r) is hiervoor verantwoordelijk. Als deze factor dubbel aanwezig is, verkleurt het zwart van een tweekleurig dier naar sepia, en het rood naar wit. Als deze twee kleuren goed verdeeld over het lichaam voorkomen, kun je van een magpie spreken.

• jacquelinesbeestenspul

hoi manu en peter

ik dacht net ook even …. het magpie kan bij deze dieren dus uit het het beige komen of niet ???

peter ik zet de foto er zo voor je op ze zijn mooi geworden :)

groetjes jacqueline

• Paulala

Wat moet jij nou met een satijncavia Jacq??

• jacquelinesbeestenspul

hoi paula

ik krijg van peter deze geweldihge castraat omadt ik hem mooi vind en wil kijken hoe deze beer zich bij mij ontwillend que gezondheid en daar is peter ook benieuwd naar daarom

ik heb al een geweldige beer van peter flippie volgens mij is hij beige dalmatiner of schimmel geen idee (jac weet niet hoe ze het noemen) en ik had nog 1 castraat nosig voor de meiden

groetjes jacqueline

• Manu

Nee, beige is een gevolg van de factor b (huidpigment) en de factor p (rode ogen), niet van de verdunningsfactor c.

• jacquelinesbeestenspul

hoi manu

van de verdunningskleuren weet ik niet veel ik dacht even mee :)

ik vind ze wel mooi om te zien erg gaaf zo :)

peter geeft me het zeugje die hier als knuffel komt te wonen :D erg gave kleur in gladhaar vind ik in de langhaar versie vertekend het erg maar nu door de korte vacht kan je goed de kleuronderscheid zien

groetjes jacqueline

• M.

Als er c(r) in het spel is staat vast dat beide ouderdieren nogal wat ander (kleuren-)bloed door de aderen hebben stromen. Wit rood-oog, grijsagouti of cinnemonagouti als achtergrond misschien wel.

Als ik van de foto's uitga zijn het voor mijn gevoel Dalmatiners met een te samenhangende tekening. Temeer omdat er bij het ene dier ook de bles nog is ‘achtergebleven’.

M.