Heel veel info over inteelt en de gevolgen ervan.

• Paulala

Ik ben er aardig wat tijd aan kwijt geweest :)

Elke link die ik heb geplaatst heb ik zelf eerst grondig doorgelezen.

Het was mijn bedoeling om stukken tekst te plaatsen waarin zowel de voor- als nadelen worden besproken.

En heel graag gedaan natuurlijk.

Mensen hebben recht op eerlijke informatie.

En wat iemand daarna ermee doet, daar heb ik geen invloed op natuurlijk.

• Witches at work

Paulala schreef:

>

> Ik had al wel verwacht dat je blij zou zijn met al deze info

> op verschillende sites.

> Duidelijke taal toch?

> Komt allemaal op het zelfde neer, en bevestigt dus weer onze

> argumenten om inteelt absoluut niet toe te willen passen.

> En maakt ook heel goed duidelijk dat mensen die via inteelt

> fokken vrij weinig interesse hebben in gezondheid.

\>>>D#S De inteelt fokkers houden zijn misschien uberhaupt niet zo bezig met het “inwenidige” van alles. Ook in mijn direkte omgeving van familie ed maak ik mee dan men zich zelf vaak ook erg verwaarloost als het om gezondheid gaat.

Het werk/show must go on, des noods maar een bundel pijnstillers er tegen aan om op de been te blijven.

Ik denk en lees steeds meer over voeding, en zo ook verkeerde fok methodes.

Als de buitenkant er maar leuk uitziet ook zo is het bij de mens kan het hun vaak weinig schelen wat er zich van binnen afspeeld.

worden ze ziek, moet de doktyer hun maar ff beter maken klaar en verder!

We moeten met zijn allen terug, terug naar de basis, terug naar de rust, terug naar waar het ooit fout is gegaan en opnieuw opbouwen~!!~

Zowel met de mens als met de cavia, de dieren worden zo als wij ook zijn en zoals wij het willen zeg maar.

gr. D#S

> Want het afweersysteem van de dieren keldert keihard achteruit.

> En ze maken mij niet wijs dat ze al deze kennis niet hebben.

> Want ze weten toch allemaal zo ontzettend goed wat ze doen?

• joyce

Ik vind dit erg interessant en heb nog niet tijd gehad om alle site door te lezen, maar ben natuurlijk wel begonnen.

Dat je donders goed moet opletten en oppassen met nauwverwante verparingen, heb ik al gezien. Zo hebben we melkkoeien en zelf fokken we niet en kopen we alles aan, maar ik zie hier in de stal gevolgen van verkeerd fokken. En ook bij de konijnenfokkers is af en toe de gevolgen van zeer nauwverwant fokken goed te zien.

Zelf fok ik amerikanen. Als ik een amerikaan met een gladhaar kruis, krijg ik daar engels gekruind uit (soms met enkele witte haren). Om volle witte kruinen te krijgen, moet ik dus regelmatig dieren met witte kruinen met elkaar verparen. Maar na tig generaties, komen er bonte dieren uit. Met die wetenschap (en voor vers bloed) kruis ik zo nu en dan gladharen erdoor. Daar komen dan weer engels gekruinde uit. De amerikanen in Nederland zijn allemaal aan elkaar verwant. Eigenlijk zijn de amerikanen in heel Europa aan elkaar verwant. Nu kan ik door de outcross met de gladharen wel gedeeltelijk onverwante dieren krijgen. Maar hoe kan ik amerikanen fokken door alleen outcross te gebruiken?

• Paulala

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken.

Dus daardoor zul je toch zo nu en dan weer terug moeten verparen aan een amerikaans gekruinden.

Of gebruik dieren die beide één amerikaans gekruinde ouder hebben.

Probeer er dan wel voor te zorgen dat die ouders zo ver mogelijk uit elkaar staan wat bloedlijn betreft.

Hoe dit precies vererft weet ik niet, maar misschien kun je daar een nieuw topic over openen met je vraag?

Er zijn vast mensen die je daarmee verder kunnen helpen.

• joyce

Ik heb gemerkt dat als je er regelmatig engels gekruind doorheen gooit, dan de jongen steeds minder wit krijgen. Om een mooie amerikaan te fokken, moet je dus ook ouderdieren hebben met een leuk aandeel wit. Door puur ammi x engels te fokken kom je er niet. Het is haast niet te doen om telkens outcross te fokken.

• Manu

Maar de voortplanting en de wijze van overerving komen wel overeen.

• Paulala

Lastig dus.

Als je dan perse dit ras wilt fokken, zul je niet aan inteelt ontkomen ben ik bang.

En de keuze is dan aan jou of je dit wel of niet wilt.

En of je dus de risico's wilt nemen om met dieren te gaan fokken die uiteindelijk steeds zwakker worden.