Hoi Manu en andere lezers,
Je vraag is: En wat vind jij dan het sterkste dier uit het nest? En op welke leeftijd maak je die selectie?
Ik begin al te selecteren vanaf de geboorte. Laat moeder eerst even bijtanken natuurlijk. Hoe is hun strart. Hoe groeien ze de eerste 4 weken uit. Daar moet ik goed op letten, want vaak gaan ze met 4 a 5 weken verhuizen naar een ander baasje. Als mijn dieren naar een fokker gaan en ik vind dat ze uiteindelijk niet voldoende zijn in mijn ogen ben ik ook degene die de beslissing maakt dat hij uit de fok gaat ook al zou de fokker die hem gereserveerd heeft daar anders over denken. Deze heeft de eerste keus op een ander nestje. Ben je het als fokker hier niet mee eens moet je wat mij betreft maar een andere fokker zoeken…Ik zeg niet dat ik geen fouten maak, want ook ik zie niet alles, maar probeer wel alles zoveel mogelijk te beperken. In mijn ogen is dit de beste manier om een goede fok in stand te houden. Heel toevallig is dit nu bij één nestje van mij dat ik een fokker afgezegt heb en zij was gelukkig heel blij dat ik zo eerlijk was en als er weer iets is na haar wensen is zij nummer 1 die de keuze heeft op deze cavia.
De volgende dag kijk ik na hoe ze het doen en blijf dit volgen.
Ik ben geen typje van de weegschaal…dit doe ik als ze bijgekomen zijn van de geboorte 1x en zo nodig nog een keer en anders voel ik dat wel als ik ze oppak of ze goed aankomen. Na 3 weken ongeveer weeg ik ze nog een keer. Hier kan ik al het één en ander ophalen hoe ze zich ontwikelen.
Uit de conditie van de vacht, ogen, energie die ze hebben, bouw of ze niet ingevallen raken haal je veel informatie uit van de gezondheid van de cavia.
Goede voeding is erg van belang, maar als een cavia niet sterk is dan haal je dit er toch uit. Mijn mening is dan ook > wees eerlijk en wacht niet tot hij bijgekomen is en dan aan een fokker verkopen. Neem het zekere voor het onzekere.
Ik probeer zoveel mogelijk alles op te schrijven waneer een zeug bevallen is…of er een dood jong tussen zat / hoeveel jongen er geboren zijn en de kleur / zeugjes of beertjes en e.v.t. complicaties en degelijke. Op deze manier leer ik mijn dieren beter kennen.
Ik selecteer zeker niet altijd op de grootste van het nest en ook niet op degene die het snelst aankomt. Ik kijk naar mijn doelstelling en of dit in mijn plaatje past en daar ga ik mee verder. Doordat ik ouders al streng selecteer en volg kan ik een beetje inschatten hoe een nestje verloopt. Zodra er iets in een lijn zit wat mij niet bevalt kap ik die direct af.